I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Shanachie- "Last sip of breath"

Vår Hiphop - Lyricism

2009-11-03 19:55

Shanachie- "Last sip of breath"

I resurrect the dead so disciples of demons try to curse me/
My sound shakes the underground and makes the devil hell of nervy/
Struggle to stand sturdy/ Shackled, bound and set to burn me/
With the very same flame that first made the earth thirsty/
We drank till’ the last ocean went dry and the soil was dirty/

But from these lips slip words in thanks to she who nursed me/
So in the spirit of Marvin I pledge you to grant us Mercy/
For the self- inflicted sickness that makes us unworthy/
This verse be about as optimistic as the thirties /

No witness to testify and no sound that explode/
No car- bomb to shatter already broken homes/
Once the eruption erode/ It’s too late to hope/
There will be no bruises or broken bones/ but the silence alone/
Strong enough to kill the last seeds that have grown/

After decades of assault she’s now undergoing surgery/
Wounds deeper than the cuts that lead to perjury/
We stand guilty as charged while her weak body fights urgently/
But still refill that very poison liquid that first slipped into her system/

Only she will carry the load and yet it’s bound to implode/
When the heart no longer pumps and the blood runs cold/
Fuck diamonds and gold/ how can we build with neither sticks nor stones? /

This planet we inhabit dismantled and taken for granted/
Politicians refrain then pass the blame to the next maverick/
This ain’t nothing but a plea for forgiveness, if you will have it/

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-04 17:21
taskig feedback...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-08 19:52
Jag spelade in en liten kort version av låten på datorn, haha, väldigt demo. Just eftersom det var så högt tryck här på att få höra =)

Länk till http://jump.fm/CFWPN

Snodde Madlibs beat.

2009-11-08 19:54
Klicka längst ner på Save file to your PC: click here... om någon nu skulle läsa.

2009-11-09 00:15
Jag tycker du målar ganska bra med orden och texten är snyggt skriven, men ibland känns det som att du brer på lite i onödan... typ överdriver det lite för att se ännu snyggare ut, vilket istället får lite av motsatt effekt...

T.ex. den första raden när du skriver "so disciples of demons try to curse me" - disciples of demon ger inget direkt extra och känns inte direkt nödvändigt - varför inte demonerna själva? är du inte värd deras hat? :)

Så menar alltså att du lägger på lite extra för att det ska se snyggt ut, men det ger inget extra...

2009-11-09 01:35
Pigeon P20

Du har helt rätt! Väldigt snyggt av dej att se den detaljen. Vad tror du att texten handlar om?

2009-11-09 01:41
Kommentera gärna ljudspåret, om du pallar.

2009-11-09 06:07
Som jag förstår det handlar det väl om hur vi behandlar vår värld/miljö. Mycket välskrivna metaforer som beskriver hur vi utnyttjar vår resurser på ett sätt att vi snart inte har några kvar...

Ang. ljudspåret så var inte rappen så bra, och det framförallt för att du låter för spänd. Du är alldeles för tillbakadragen och får inte fram någon inlevelse eller känsla. Testa slappna av and go with the flow, det kan vara bra att öva texten en massa innan du spelar in den, jag brukar ofta rappa mina verser i typ duschen, när jag lagar mat, sitter vid datorn och gör annat osv tills den till slut sitter som en smäck, då är det mycket lättare att lägga den med mycket mer känsla och inlevelse. Ett annat alternativ är att testa skrika den en gång i princip och bara lätta på hjärtat...

2009-11-09 12:07
Pigeon P20

Det stämmer, den ska handla om miljöhotet. Jag tackar för den konstruktiva kritiken och tar till mej av den. Lyssnar gärna på något du spelat in!

2009-11-09 18:50
Aight, kan skicka något PM sen med någon länk...