I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Behöver råd

Vår Hiphop - Lyricism

2008-10-21 20:36

Behöver råd

Behöver råd på hur man kan skriva låt texter medans man lyssnar på beat ,

Flytta tråden om den är på fel plats , tack ,

there is only 1 god , and mohammed is his messenger <3

2008-10-21 20:40
Tryck på play, ta en penna och ett block. Jag kan inte inte låta ironisk tyvärr.. :(

2008-10-21 20:48
den ska ligga i emceeing.

2008-10-21 21:20
några bra råd någon ?

2008-10-21 21:22
Enda rådet som finns egentligen de e att sätta på beatet och börja skriva precis som -verbose- sa

2008-10-21 21:25
men jag menar , beatet hur kommer man på text och takten

2008-10-21 21:28
bara följa känslan du får av beatet... alla har sitt sätt att skriva på så lyssna på vbeatet ett par gånger så du får en känsla av de och sen e de bara att börja skriva eller sök i forumet efter trådar som har samma ämne för de finns en hel del trådar med samma innehåll

2008-10-21 21:28
okej tack så mycket

2008-10-21 22:11
Ja, tänk på takten. räkna dig till vilken takt det är (ett bra tips är att snacka med din musiklärare om basic-trummor om du inte spelat instrument innan) och kolla upp låtars uppbyggnad, hur många bars per vers, osv. Nästan alla låtar är uppbyggda på samma sätt med intro, vers, refräng, brygga osv.
Kolla här så hajar du
Om du lyssnar på vilken låt som helst så kommer du se samma struktur.

Det är mycket att hålla reda på i början, så fokusera på trummorna till en början, men framför allt att låta inspirationen bara flöda. Hade en engelsklärare som sa att vi skulle skita helt i grammatik och fokusera på det nästa år när vi väl hade tagit upp ett intresse för att skriva. Och öva öva öva, gärna med någon, då bygger du samtidigt upp självförtroende för dina grejer.

Sorry om jag lät lite dryg innan, hajade inte riktigt vad du menade bara :)

2008-10-21 22:24
tack så mycket , d chill :)