Sargad - En riktigt gammal text
Jag går ingenstans och överallt luften e varm men det känns ändå kallt jag möter människor som inte verkar se mig ge mig en blick så jag vet att jag finns mina fotspår i sanden som ingen längre minns saknar all betydelse i en vinnarnas provins bortspolade - glömda - mina drömmar gled från hamn när mina fickor var tömda – hade alla glömt mitt namn jag försvann – blev bannlyst - utfryst och överkörd mitt liv miste sin mening - som en åker utan skörd med tankar på varför låter jag vägen leda mig det faller en tår men nej, inget kommer ändra sig på hur dom ser mig – om dom ser mig, jag börjar tveka känner mig som ett litet barn som glömt hur man kan leka Jag skär fötterna på gruset som ligger längs med vägen känner ingen smärta men desto tyngre blir stegen Men jag går tills jag kryper – jag kryper tills jag dör När man en gång förlorat vill man vinna innanför I min själ – en ruin som är svår att renovera Vill slippa ligga sårig och se mitt liv passera Ska göra allt jag mäktar - måste börja agera
Storm och hagel piskar en naken själ ångesten har tagit strupgrepp på en ensam träl pengarna var lyckan för länge, länge sen den falska lyckan öppnade porten till ensamheten kvar finns inget ljus, kvar finns inget hopp ensam kämpar mannen med en sargad själ och kropp
"Profit – ro hit!” alla vill ha, ta och äga Man måste väga i sitt samvete om pengar betyder mer Än det du ger dina vänner - familj och kanske barn Vissa bara spar och tar tills det inte finns något kvar Ens till dig själv, du är ruinerad på allting utom pengar Som egentligen inte betyder mer än du gör dem till Vaknar i din ensamhet och undrar vad som hände Vände dig om och såg alla broar som du brände Väckte dig – bräckte dig – hånar dig för dom knäckte dig Du såg aldrig handen som vi förr i tiden räckte dig Dom tände dig och släckte dig brände bort och spräckte dig Barfota och bortglömd – det blev inte som jag tänkte mig Jag dränkte mig – sänkte mig – ned på lägsta plan Mina osynliga fotspår ligger spridda genom stan Jag trängde mig – hängde mig – girigheten sprängde mig slängde mig i armarna på alla dom som en gång kände mig vände mig ryggen och ingen av dom kommer sakna mig för mitt liv var mitt bankkonto – fan dom hatar mig men ingenting förändras allting håller jämn nivå jag valde fel från början vilken väg jag skulle gå för jag har gått i uppförsbacke men jag kämpar ändå på det tänker jag göra tills mitt hjärta slutat slå
En sned värld som är helt beroende av pengar Föder blinda drängar som följer valutalyrans strängar Ett ruttnande skal med uppäten insida Har en man i detta led som aldrig kommer sluta lida Sargad av vardagens frestelse till rikedomar Sargad av upptäckten av sina egna fördomar Sargad till en gräns där han förlorat allt sitt hopp Men ändå kämpar mannen med en sargad själ och sargad kropp
Love me I need it - Hate me I deserve it.
|