Ch1ll - Kärlek gör ont
Min vers i en låt som ska spelas in i framtiden. Vill gärna ha mkt omdömen/kritik på den, eftersom jag vill få den så bra som möjligt ;) _____________________________________________Av lågan vi skapat, kommer jag blott se röken jag gjorde magplask, i bäcken jag tänkt hoppa över.. Ditt hår, ditt sätt, beteende och leende höll mig förtrollad, helt fångad i en evighet och jag trodde att dommen var livstid men jag blev utsläppt i frihet för tidigt! På kärlekens rosor, dansade du och jag, jag och du vill tillbaks, jag vill bara ha dej nu! Våra röda rosor var fina då det varade men av dess taggar fick jag sår som skadade Har vant mig nu men ibland känns det hemskt att du gick från min älskade till bästa vän! Håller huvudet uppe men under ytan, ligger mina brutna vingar i tusen bitar..för av lågan vi skapat, kommer jag blott se röken jag gjorde magplask, i bäcken jag tänkt hoppa över.. _____________________________________________
Har ju sett den förr, så du får samma kritik i tråden:Den här jävla texten får ister att framstå som en lightprodukt!
d-d-du vet vad jag tycker man :D
Sötnosarna Represent! "Klart att hiphopen dör ut när alla sitter och hatar" - Fronda
väldigt fintBra Ditt hår, ditt sätt, beteende och leende höll mig förtrollad, helt fångad i en evighet och jag trodde att dommen var livstid men jag blev utsläppt i frihet för tidigt! På kärlekens rosor, dansade du och jag, jag och du vill tillbaks, jag vill bara ha dej nu!Bättre Våra röda rosor var fina då det varade men av dess taggar fick jag sår som skadade Har vant mig nu men ibland känns det hemskt att du gick från min älskade till bästa vän!Bäst Håller huvudet uppe men under ytan, ligger mina brutna vingar i tusen bitar skulle va kul att höra dig rappa, hoppas det går bra :)
Evangeliet
Eftersom du är ch1ll och du vill att den ska bli så bra som möjligt så ska jag försöka ta på mig analyshatten så djupt att jag knappt ser texten. ;D. Innehåll; Helt ok! Det kändes som att du verkligen menade det du skrev och att detta är ngt du verkligen vill ha sagt. Så på den fronten bra jobbat Rim; Här är jag lite besviken. En del rim var en aning krystade, en del var lite simpla. Visst krävs ju inte att du rimmar på "rubicon förlagets hemma pressade juice" när det gäller såna här texter, men som sagt, känns som att en del av dessa rim borde du ha gjort bättre. T.ex. hela första halvan. De flesta rimmen där känns (en aning)krystade eller lite simpla. Blir bättre ju längre texten går dock. Flowmässigt; Ska ju såklart inte klaga på flowet eftersom jag aldrig hört hur du skulle flowa det men känns som att du borde fylla ut en del meningar för att inte få ett avhugget flow, t.ex. denna: Har vant mig nu men ibland känns det hemskt att du gick från min älskade till bästa vän! Fet barcouplet förövrigt, men känns som att det hade varit bättre om du dragit in typ "(...)från att att ha varit min älskade till att bli min bästa vän " eller något sånt där, för känns som att du hugger av raden så det blir stympat. Bara ngt simpelt för att fylla ut den lite. Har för mig jag såg några andra exempel på detta men detta kan förstås vara onödigt om du flowar det fett(vilket du antagligen gör) men du kan iaf tänka på det. Tror dock att du finner bättre utfyllnad på raderna än vad jag skulle göra så ska inte försöka mig på det ^^. Självklart var det en överfet text och all props i denna text är definitivt inte utan anledning. Som vanligt ta min kritik med en nypa salt^_^. Big ups, holler när det är audio på denna =)
TCM P17 Du är grym på detta, tack som fan :) Du lyckades också ta ut den enda raden som inte flowade som jag ville ;) Ska ändra lite på den. Tack alla andra också, jag bugar och bockar. Mer sån här kritik whoa!
Ang. rim så var det inte det viktigaste i en sådan här text, vilket du iof syftade på.
Fet skit. :D Inte my cup of tea så att säga men gillade det starkt. Fortsätt skriva mannen, du har talang.
Tycker det va ganska bra, men jag är inne lite på TCMs spår eller att raderna känns lite för korta så beatet kommer bara rulla när du rappat en mening...men jag vet inte hur du flowar så... bra text annars :)
Jag ligger i soffan och dricker min vodka<br>tills den är borta och spliffen har slocknat
Alltså, flowet behöver ni inte oroa er för, har byggt upp texten speciellt efter beatet jag ska använda. Men kul att ni gillar den! Keep em' coming :)
najs juh :D sköna rader, skön handlig =) pz
www.znapmusic.com/jungsub - checka!
Rimmen är inte viktigaste i dessa texter som sagt, säkert nån som nämnt det där jag säger det. Själva texten är fin, feel some parts.. Men som jag säger till alla som skriver sånt här, I hate this type of shit :D iaf på svenska :D Men den var bra :) gör den lite längre nu! ;D
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
lite för mycket klyshor och lite fö rlite känslor som berör.. jag tycke inte det är så bra som folk här skriver. sånt här går att göra mycket mycket bättre och kan få folk att hoppa av sotlen, men du är inte där riktigt. den är inte särskilt välskriven, ser inte jättegenomtänkt ut, och personliga beröringspunkter saknar. och använder man rosor och taggar-grejen (som är väldigt väldigt använd) så bör m an göra det på ett sätt folk inte gjort. eler göra det på ett personligt vis. one.
Att man inte skulle behöva rimma bra i en text bara för att det är en så kallad "innehållstext" är rakt av skitsnack grabbar. Jag resonerade själv så en gång i tiden , men det är ett oerhört dumt och självbegränsande tänk då det är som att hävda att det inte går att skriva innehållslyrik MED feta rim, vilket givetvis är felaktigt. Och visst, det blir jobbigare att skriva och tar mycket längre tid, men en sån här text är väl ett praktexempel på text som man bör jobba på tills den är perfekt och inte bara tills den duger? Precis som easyskanking skrev så känns det här väldigt generiskt och ickeperfekterat. "men av dess taggar fick jag sår som skadade" Huh? Sår som skadade vadå?"Håller huvudet uppe men under ytan, ligger mina brutna vingar i tusen bitar.." Rimmar över huvud taget inte alls då U:en i under och tusen är totalt olika varandra, och ytan / bitar inte heller rimmar..."och jag trodde att dommen var livstid men jag blev utsläppt i frihet för tidigt!" Innehållsmässigt de bästa raderna, men återigen faller det på ett väldigt nödtorftigt rim. Jag är ledsen men det här är många nivåer under och flera steg bakåt jämfört med dina tidigare innehållstexter.
Tråkigt att du tycker så Raymo, självklart vill jag få den så bra som möjligt, så jag lyssnar på vad du och easyskanking säger och tar åt mig kritiken så gott det går. Lite saker som jag inte håller med om:"men av dess taggar fick jag sår som skadade" Huh? Sår som skadade vadå? - Här låter du som min inkompetenta so-lärare ;) Jag tror att vi har olika dialekt också när det kommer till rim, sen är detta en "audio text" och att det låter bra och flyter känns lite viktigare. Men jag ska inte skylla ifrån mig någonting, detta kanske var ett steg bakåt helt enkelt, något måste ligga bakom all kritik. Ska tänka på vad ni sagt.
texten va helt okej håller med Raymo lite men inte det där om Under Ytan/Tusen bitar ett utmärkt flerstavsrim enligt mig, sa det för mig själv och det satt fint men jag tror att den här texter kommer sitta perfekt till ett beat :)
Jag diggar det! tycker att känslan förmedlas till mig iallafall! Håller huvudet uppe men under ytan, ligger mina brutna vingar i tusen bitar.. - Fett!
Livets vägar kan föra dig vart som helst...
Tack, roligt att den gillas lite också :)
ja det var en riktigt bra text:)
Allt sitter där det ska alltså! Pallar inte dra ut några rader eller ge så utförlig kritik just nu, men jag tycker inte det behövs, allt är redan sagt! Skriv mer sånt här! Peace
It's nice to be important. But it's more important to be nice.
helt fångad i en evighet och jag trodde att dommen var livstid men jag blev utsläppt i frihet för tidigt! den var jävligt tung!
tack, kul att det fanns lite bra iallaf ;)
okej jag skickar upp den en sista gång, passa på nu ;)