Mvh - Hamsterhjulet (två verser plus reff)
Klockan piper, det är dags att vakna Som fast i dvala men du stapplar tafatt Ner till köket en sväng för att fixa macker Ta smöret och bre sen så dricka kaffe Tar barnen till dagis och kyssa frun Dem gapar som vanligt, men lyssnar du? Tar bilen till jobbet med ångest och ängslan Men biter ihop tills du fått dina pengar Svetten ska rinna med stressen som piska Fast du har väl vant dig sen längesen innan Så du fortsätter jobba i åtta timmar Drar hem efter det o tar nått att dricka Så är det, händer varje dag till helg Nästa vecka, händer samma sak igen Från utsliten till sjukskriven nu Men välkommen till burlivet, djur!
Kvar i ett hamsterhjul o tar mig aldrig ur Vi får slava som djur för att klara oss nu Och klart man blir sjuk, jobba dagarna ut Tills lagen och graven har tagit ditt ljus
Jag lever i en värld nu där alla vänder ryggen Där ingen känner trygghet men inte heller brytt sig För du följer en väg, en kopia av din näste Om du inte gör det kan det skita sig i rätten O lida för det efter, sluta käfta med aina För att helvetets mannar, dem täcker varandra Du frestas med zattla, staten äger din kropp Så testa att knarka, dras iväg med en kopp Soft, och ett riktigt klass-samhälle Från parlamentet till alkisbänken Allt blir värre, det är dumt att jiddra Så svälj nu propaganda som en duktig flicka Men nu måste du välja att ligga i täten Eller lägga dig ner o gilla ditt läge Inga cash i misär, klagomål på väggar Pissigt när risken är vapenrån för pengar
Fast i ett hamsterhjul men vaktar min tur Vem vill vara ett djur, där staten är bur Jag ska klara mig ut ni kan jaga mig nu Det blir Babylons slut som krasas till grus
Vet att Stukad har kört en liknande line på den första raden i låten, insperades av honom, och byggde hela låten på den meningen.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
|