I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Funkar de här?

Vår Hiphop - Lyricism

2008-03-08 19:58

Funkar de här?

Superenkla rim.. men är de bra "flow" o så?
För den som orkar läsa..

För mkt tankar som drar mig ner, för mkt tankar som gör att jag ej vill se. Tack - för de du gjorde, du lämna mig med orden

Jag älskar dig, jag finns här för dig

Men varför börja du svika? du lämnade min sida

Du gjorde så att jag ville dö, du gjorde så att jag ville dö

förstår du hur de känns? du gjorde så att de bränns

du gjorde så att jag slutade äta, du gjorde så att jag slutade kämpa.

Tack vare dig kunde jag inte känna, älska jag kände mig ensam

Jag fick komma bort ett tag o de kändes bra, men sen tillbaka till min mammas hat

Fan, kan det aldrig bli bra?

Jag lever som i en dimma på jakt efter svar, hittar inte rätta vägen, dimman gör de oklart.

2008-03-08 20:08
Skriv något, vem som helst

2008-03-08 21:23
Snäälla, vill veta om jag kan fortsätta skriva :). Eller om jag ska ägna mig åt nåt annat

2008-03-08 23:29
Hmm du måste bygga upp raderna så dom blir jämnlånga tex:

Jag är så stor att din mamma tycker jag är bra
För inom hiphop är jag mästare och du min slav

Du ser att dom är typ gämnlånga.

Nästa del är rim. Och att lägga på beatet.
Rim kan vara enkla i början som tex "bulle/kulle"

Men kan sedan utvecklas till tex (snodd av en kille på forumet vid namn jackVegas) "Motorsågsmasakern/fjortonårskalaset".

Kolla gärna "Emceeing" delen hä på whoa.

Hoppas jag inte förklarade allt för dåligt.

2008-03-09 00:51
Jaha. Du undrar om det är bra flow i det? Det beror helt på hur du flowar det.
Det är väldigt svårt att avgöra huruvida flowet är bra när du lägger upp en text!
Du kanske skrivit den i bounce, eller valstakt, och jag föreställer mig den i fyra fjärdedelstakt. För mig blir din uppbyggnad på texten skitkonstig isåfall...
Och precis som ovanstående snubbe beskrev så måste du ha en jämn form på texten.
Istället för
Hej, dig, säg, gay så lägg upp det som
Hej
Dig
Säg
Gay osv..
Men det har du redan förstått antar jag.
Ja är ute.
Rappat skitlänge.

2008-03-09 01:16
Ahaa, jodå.. det var så den skulle va som du läste upp den. Vadå konstig? Går den inte ens att rappa? Men om man ska göra en låt, är de då raderna bör vara jämnlånga? Jojo, alltså jag har gjort typ 100 texter innan. Men har rätt gamla på den här datan så skrev en ny som jag skrev på några sekunder när jag hörde ett beat. Sen rätta jag till texten så de flöt på mer.. Men dikt är det ju dock inte :/.

2008-03-09 13:21
kry2

Just då sket jag i särskrivning eller inte. Då jag var trött.

Själv glömde du stor bokstav och punkt.

2008-03-11 00:28
Okej tack för feedbacken! (:. Men på vilket sätt ser det ut som en dikt? Testade o skriva på ett annat sätt.. funkar de ^^?

Lite gladare text även fast de inte va tänkt

Lite bättre rader, för o förklara mina sager

De positiva, de finns även de, även om de ibland kan va svårt o se

För dimman är i vägen, så man känner sig inte överlägsen

Men tillslut så finner man rätta vägen

Jag både ser och hör, att livet kan kännas kört

Men ta dig upp o tänk efter för jag lovar, livet kommer bli bättre

Eller är det helt galet? Skulle vara grymt schysst om någon orkade kommentera.. :)

2008-03-11 00:30
Blev rätt nöjd med den här, men ser de också ut som en dikt?

För mkt tankar, som bara drar en ner, kan inte göra nåt åt saken, ser inte mina fel, misstag vill bata kunna segra, men står kvar i de hemska som får mig o tveka. Vill bara ta mig härifrnå, till en bättre plats utan skrik o bråk, utan tjaffs o gråt.

2008-03-11 00:41

Även om någon text kanske inte e en av de bättre som man har sett så betyder det ju inte att man ska sluta skriva, man blir ju bättre hela tiden om man skriver mer. Men nej, jag tkr inte att de ser ut som en dikt, flowet verkar bra men själva rimmen va inte helt cleana.

2008-03-11 00:45
När jag började skriva hade jag inget flow, jag hade bara helt korrekta rim och lite handling
men nu har jag hittat flow så de e lungt, i ditt fall e det tvärtom men sluta inte skriva

2008-03-11 01:19
Haha ja okej, tack så mkt :). Nej asso jag har skrivit en massa med kanske lite bättre rim, svårare.. men du menar att jag behöver bara träna på rimmen men flowet är bra?