|
Liten i orden, liten på jorden [Dikt]
Kommer du ihåg? Jag kommer ihåg det som igår Tankegångarna Som man inte hade Det var lättare då För du kommer väl ihåg när vi gick på vatten? Jag minns hur det mesta rann ut i sanden Min första cola Jag minns att man aldrig tänkte om eller efter Man bara våga Du kommer ihåg va? Det var så mycket man inte visste Men det gjorde inget Mamma knöt mina skor med ett leende ändå Utan kompromisser Mamma gav mig mat Det fanns inget jag kunde ge henne För som barn Behövde jag bara vara jag Det var lättare då När vi var små, så var frågorna många Men det var svaren likaså Skillnaden nu från då Var att: som barn behövde vi inte förstå Du kommer väl ihåg? När ingenting var lätt eller svårt Utan tråkigt eller kul Du kommer väl ihåg? Tiden då det inte fanns mod Utan bara små eller stora sår Jag minns det som igår, gör du? När vi var små Så fanns ju varken vacker eller ful, först nu! Ser vi skillnad på centrala stan, förorter och små och stora hus Du kommer väl ihåg? När vi dansade bra utan att hålla takten Och när vi sjöng falskt fast folk tyckte det var vackert För du kommer väl ihåg? 8 bitars grafiken Du minns väl skratten före skriken? Som barn var det lättare att vara liten För du minns väl lugnet i rusningstrafiken? - Hos mig sitter det kvar Eller minns du stressen, paniken? Eller lukten av utsläpp från din stads stora fabriker? - Det gör inte jag Du kommer väl ihåg? Gamla tiden Då vi kunde komma långt Med skostorlek "skitliten" Ja du kommer väl ihåg? Vad tänker du på? Jag visste inte mycket då Men nu vet jag ingenting
|