I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

GAIA - USA (Then Now Later?)

Vår Hiphop - Lyricism

2006-10-20 03:18

GAIA - USA (Then Now Later?)

\\

Välkommen till USA, vår centrala framtidsförfattare
Där det är praxis att avrätta mentala handikappade
Det enda västlandet där gud har med ett finger i lagen
Landet där den som får minst antal röster vinner valet

Under epoken när lösningen var att bränna allt på bål
Lurade den vite mannen indianerna att svälja alkohol
Enligt blekansiktet så hindrade ingenting hans bravader
Så soldater stal marken och tvingade in dem i enklaver

Snart gick skeppen till Afrika för det svarta guldet
Trehundra år senare är resultatet bosatta i slummen
En invasion utan ransion fick slita för de vitas passion
Medan de feta ägarna skapade nutidens rika nation

Under de stora världskrigen levde amerikaner jetset
Nu åker du till arabländer och ser soldater med headset
Solidaritet och frihet men USA somnade i ordens tider
Man byggde muren i Berlin och bombade solens rike

Kalla kriget startade men inte var det särskilt kallt
Korea, Vietnam, statsterrorism blev ett världsligt kall
CIA tränade Usama Bin Laden i vansinnets dagar
Lärde galningen hata och krascha plan i en skrapa

De sponsrade Saddam och gav Castro resolutioner
Iran, Kuba, USA kanske är allergiska mot revolutioner
CIA's mördande är det bästa som gjorts i sin branch
Allt medan George Bush Jr snortade koks på sin ranch

Vart ska det sluta? När saker eskalerar över småtvister?
Och vi måste uppgradera våra radonfilter för atomvinter?
Om inte miljön tar slut när kyotoprotokollet går i graven
Gör det bästa av saken, rösta på Hillary i presidentvalet

//

2006-10-20 03:29
Not. mentalt inte mentala, lite stavfel som kom med, sen kickas den till Young Buck feat 50 Cent - I'm A Soldier, eller jag gjorde  det iaf d.v.s. den är skriven till det beatet...

2006-10-20 10:54
Cool, ska fan skriva en riktigt bra text nån dag ifall mer folk gillar det här (som mer fungerade som tidsfördriv). Fast en sådan text tar ju typ en halv dag att komponera, :)

Får se om fler gillar eller bryr sig om att läsa annars kan det kvitta.

//Peace

2006-10-20 11:00
Ok, säg gärna vilka rader så jag vet vilka som inte hör till kontexten, kan vara nice med konstruktiv feedback.

//Peace

2006-10-20 11:35
riktigt tungt, spännande text. diggar!
-hämndlysten som jag är kommer jag och spöar din slappa pappa, slätar över din mamma, hell yeah im a motherfucka-
Lyricist

2006-10-20 11:40
big up daug, mad man
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...

2006-10-20 12:01

du skriver "mentala" istället för, mentalt, för att det ska rimma bättre här. och sveriges lagar är stadgade efter kristna värderingar med. det är jävligt praxis i occidentala samhällen. men usa är l ite extremt där, det grundades liksom av religiösa fanatiker hehe. sista raden här var dock fresh.

Nej, om du hade läst lite till i tråden så ser du att jag snabbt skrev att det var ett stavfel som råkade komma med, var inte meningen. Och det finns inget demokratiskt västland på jorden som avrättar folk, speciellt inte mentalt handikappade och utvecklingsstörda, bara USA. Det förtjänar att tas upp.

kul att du tog upp kyoto också så att texten fick mer bredd. däremot tycker jag du kunde skippat hillary-grejen. eller att du skulle skrivit i stil med "så låt oss hoppas att hillary vinner" istället för att uppmana oss att rösta på henne =)

Iofs en poäng där, texten är inte riktad mot någon eller några specifika personer men eftersom vi är i Sverige så kanske vi borde hoppas istället för att rösta. Go Hillary!

//Peace

2006-10-20 12:08
Np, saknar ibland tiden som mod då man kunde editera sin text om man råkat missa en bokstav eller liknande men men...

//Peace

2006-10-20 12:18
Skitbra! Fortsätt skriv här för fan.
www.myspace.com/suspectrap
Rappare

2006-10-20 15:03
Grym text faktiskt. Du har satt rim på en rätt allmän hatbild av USA och du gör det med bravur. Ser fram emot den seriösa!

2006-10-20 20:06

Själva grunden i texten är bra men den brister på några ställen då det känns som att det blir för mycke, för komprimerat.. som att det skulle vara bättra att ta bort några ord eller nån liknelse för att dels få en mer sammanhängande text men som också blir lättare/skönare att läsa.. skulle gärna se vad du skrapar ihop om du som du säger kan skriva en riktigt bra text..

"Inte konstigt att horan är fattig när hon jobbar på timlön!"

2006-10-21 12:20
För komprimerat eller för mycket? Vilka rader ska tas bort för att den ska bli mer sammanhängande och "skönare att läsa", du måste ju specificera dig annars säger inte kritiken ngt, :)

//Peace

2006-10-21 12:47
Den va najs najs....Tungt!
Highfive anyone, anyone?

2006-10-21 15:59
Svårt att ta ut några rader. Tyckte det höll en jämn och bra nivå genom hela. Det enda som saknades var en rad som verkligen peakade. Men det är svårt när texten i sig har så hög standard.

Jättebra jobbat, kul att se dig här igen!
Me? What? naw, I'm the kid closing curtains<br> Perfect? No, I'm a brew slamming guy with a purpose<br>http://www.thewrestlinggame.com/wg.asp?w=110101

2006-10-22 21:42
Coolt, thx Hw, :)

2006-10-22 21:56
PANG, så visade gaia var skåpet ska stå. :)

Gött mos.

2006-11-10 00:26
Fett, drar en upp och kollar om fler läser.

2006-11-10 01:49
Bra är det och det vet du!

Varför:? För att du tar upp saker som många håller med dig om och gör det på ett bra och stilrent sätt.

Det enda västlandet där gud har med ett finger i lagen
Landet där den som får minst antal röster vinner valet

- Det där är så sjukt sant, minoriteter är starkast in dö stäjjts.

Det finns massa quotables som folk redan har plockat ut som jag också håller med om:

CIA tränade Usama Bin Laden i vansinnets dagar
Lärde galningen hata och krascha plan i en skrapa

-
Den var jag bara tvungen att ha med här.. Bara därför att!

Ur rent kosmetisk synvinkel på texten är du nästan för nitisk i min mening; Raderna är exakt lika långa och styckena är indelade i lika många rader. Jag vet inte om du skriver så att det ska stämma med längd/rad och radantal/stycke; I så fall tycker jag att det är onödigt. Men men, det var bara en personlig preferens som inte är relevant i sammanhanget, bara något jag la märke till.

Aja, droppa mera: Lyricism behöver det!
Jag är ill, men du är iller... alltså djuret iller

2006-11-10 02:15
förjävla jävligt bra!
Ars amandi

2006-11-10 18:42
Thx, men jag kommer nog inte att droppa vare sig texter eller beats på whoa ngt mera, sorry, :)

2006-11-10 21:25
riktigt BRA!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-10 21:49
En genomtänkt och visuell text. En del rader stod ut mer än de andra och den största skavanken skulle vara de sista raderna om kyotoprotokollet och Hillary, men i överlag så dokumenterade du USA's baksida på ett väldigt snyggt sätt.

Jag tyckte speciellt om att du nämner hot om en osäker framtid mot slutet med Radonfilter/Atomvinter raden, det kanske är för att jag är lite av en sucker för dystopier, hehe :)

Mycket bra.
In the old days it was not a crime

2006-12-25 06:48

2006-12-25 15:41
Thx, Kekke, Left mfl.

Jågurt

Nee... Orkar fan inte...
Lyricist

2006-12-30 08:16

Jag har missat den här helt tror jag?
Jäkligt bra och aa USAhatisk, med en röd tråd som håller sig spänd. Precis som Hwarang säger så är det svårt att dra ut några specifika rader för då skulle det bara sluta med att man fokuserade på te.x ett rim i den raden och innehållet faller bort.

Bra text helt klart

2006-12-30 15:13
Well, tack Fegon, jag missar inte så mkt som du i din tur kanske tror (ang kommentera andras texter längre), ;)

Läser en del fortfarande i forumen, du skriver fortfarande bra grejer, orkar dock inte kommentera allt för det blir så jävla mkt och en kommentar som "Har läst, det var nice" säger ju inte så mkt.

//Peace

2006-12-30 15:55
mm, allt är sjysst framlagt. Gillar sättet du berättar på. Det mesta stämmer ju men jag gillar extra sådana konspirationsrader som att CIA tränade Usama Bin Laden och sponsrade Saddam.

Kalla kriget startade men inte var det särskilt kallt - tycker jag var en rätt ful rad, känns inte alls lika slående och genomtänkt som de andra.
Konstigt, alla dina flickvänner säljer sig för en mosbricka.
Producent

2012-08-18 16:34
Yo, av alla hundratals texter och battles osv som jag postat på whoa så väljer jag att uppa en enda från mitt håll, dvs denna. Mest för att den var ganska skön och satte ord på USA's brister genom historien, inte för att den ska på något sätt representera mitt bästa material, hehe.. Har dock inte tänkt att sitta och uppa massa andra gamla texter, det är bara wack då nya lyricister måste få synas i huvudsak i forumet. Men en enda text uppar jag iaf, det ska nog gå fint, :)

Posta gärna några kommentarer om vad ni tycker, ni som inte har läst denna förut dvs!

//Paz
Producent

2012-08-18 16:38
Om det är någon som är intresserad att läsa andra texter och battles från mig så får ni bara söka igenom forumen. Tyvärr så finns det inte material från Keystyles-forumet kvar på whoa och allt går bara tillbaka till ca 2004 så ännu äldre material är nog bara helt enkelt borta, :)

//Paz