I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Det Bränns I Min Själ [Dikt]

Vår Hiphop - Lyricism

2006-06-23 01:00

Det Bränns I Min Själ [Dikt]

En dikt, den är skriven som lite poetry slam material typ, så den ska kanske låta bättre än vad den ser ut på papper. Hoppas att poängen inte går förlorad bland rimmen. Lämna gärna en kommentar , vad är bra, vad är mindre bra?

Det bränns i min själ när jag vet att det finns människor som svälter ihjäl
Och att vi har så mycket hjälp att ge, men så lite som vi faktiskt sänder iväg
Det är för få som tänker "händer det där, så händer det här"
Snarare att de länderna är oviktiga och ni inte orkar tänka besvär
Utan anser att det egentligen är bättre att istället lägga pengarna på strändernas värld
Tänk på det när du går förbi en hemlös man står med utsträckta händer på knä
Och ber dig skänka lite pengar till mat men inte ens en tanke kan du skänka iväg
Utan det ända som slår dig är hur äckliga de där händerna är
Och sedan vänder du dig om och ränner iväg som den omtänksamma männska du är
Men jag kan inte undgå det betänkliga när det bara är ett tecken på hur mänsklig du är
då du beter dig som alla andra i denna svenskarnas värld,
och jag tänker en stund på hur hemska ni är, tar sedan mina 15 kronor
Köper en glass, går hem, och somnar djupt i min älskades knä

Always look on the bright side of life

2006-06-23 11:28
Ja det är sant, men den är ju inte skriven här på whoa som du säkert förstår. Men du har rätt i att det blir drygt att läsa den. Men tack för kommentaren.

2006-06-25 15:37
mer?

2006-06-26 15:49
tack

2006-06-26 19:13
ja det var lite tråkigt med radbrytningen, det håller jag med om. Tack för kritiken.

2006-06-27 13:50
mer?

2006-06-27 21:48
tack så mycket

2006-06-27 23:04

Hm.. tråkigt med radbrytningarna... haha nerå ;) Vem fan bryr sig, trist när folk kollar mer på struktur än textinnehåll?

Jag tycker den var bra överlag.. bra tema, fina rim... den här raden tyckte jag iofs var lite konstigt formulerad:

Snarare att de länderna är oviktiga och ni inte orkar tänka besvär

Kanske bara är jag, men tycker "tänka besvär" låter krystat.

strändernas värld är visserligen snyggt rimmat, men kanske att det känns lite som att det ligger där mest för rimmets skull, och det funkar ju iofs.. men ibland (och särskilt i dikter, där folk inte kräver några rim) blir det snyggare med nåt som inte rimmar alls, men kanske tillför mer känsla..

Gillar helheten, bra avslutning :)

2006-06-28 00:10
Bra, men lite kort för att vara slamdikt. Ser hellre en lika lång vers till.
Snyggt rimmad, kanske just strändernas värld som var lite långsökt, men annars är det snyggt att du rimmar på samma vokaler versen ut.
Du skrapar lite väl mycket på ytan, det är först när du går in på något det blir riktigt bra. Stycket med den hemlösa var så, istället för att skrapa på ytan och rimma bort det blev det lite tyngd. De fyra raderna var nog de tyngsta och de snyggaste. Fortsätt skriva.

2006-06-28 00:14
Äntligen lite utförlig kritik, tack!

Jag tror att det handlar mer om att den blir lättläst om den ser mer jämn ut, så jag skulle kunnat dela upp den bättre istället för att bara klistra in den, men men, man får väl lära sig av sina misstag antar jag.

Du har helt rätt i "tänka besvär" raden, det var tänka PÅ besvär först, men då låter det inte lika bra, och jag hoppades att det inte skulle låta alltför tokigt om man tog bort "på", men jag håller med om att det är lite konstigt.

Strändernas värld däremot tycker jag passar in i handlingen, men man kan ju ha olika åsikter om det.

Sen håller jag med dig också Socials att det blir bättre när det blir personligare, ska väl tänka på det när jag jobbar vidare. Och det är ingen omöjlighet att man skriver någon vers till som du sa.

Tack återigen för den utförliga kritiken, nu kanske flera gör samma sak.

Ha det bra