Jag Antar Att Det Är Så Det Ska Va
Med denna texten (hade även en annan, men det var främst denna) så vann jag Poetry Grand Slam i Uppsala tidigare ikväll. Den kommer väl komma upp på UNT imorn eller något, men här är den om ni vill läsa, och om ni nu gör det så kan ni väl lämna en kommentar också. Ha det bra Krig och misär, har gjort att det vidare bär till ett nytt land för en lidande själ, där jag sitter och skriver det här... Jag satt och funderade lite, vad är egentligen skillnaden mellan mig och dig? Ja, förutom att jag är kille och att du är tjej Du är så svensk och inhemsk som man kan bli Jag är så hemsk och utländsk som man kan bli Du är blondhårig och du är blåögd Jag har svart hår och jag är tårögd Du har ett vitt och vackert leende, jag har en stor och ful näsa Du har ett acceptabelt beteende, jag kan knappt läsa Du är kulturell och äter god mat på fina fester När jag sitter på flyktingförläggningen och lever på dina rester Men jag antar att det är så det ska va Du bor i en villa, jag har inte ett hem Du umgås med både tjejer och killar, jag har inte en vän Du är vit och jag är svarting, Du är rik och jag är fattig Men jag antar att det är så det ska va Du får vara lycklig, jag är bara flykting Men jag antar att det är så det ska va Ditt liv har varit en dans på rosor, du är omtyckt Mitt liv har gått från fattigdom till tortyr till tvångsflykt Du smälter in och firar jul, du är älskvärd, vilken tur Jag sticker ut, jag är hatad och alla vill att jag ska sticka nu Men jag antar att det är så det ska va Men min mamma säger att alla är lika värda Att om man kollar innerst inne så har alla vita själar Så jag antar att du är jag och jag är du Eller är det bara så att du är bra och jag är ful? Jag har fått berättat för mig att jag kommer bli taxiförare eller kebabbagare Kanske möjligtvis städare, men ändå troligast en klagande, barnagande, bidragstagande hustrumisshandlare Men jag antar att det är så det ska va Eller kanske som många andra säger Att jag kommer växa upp till att våldta alla tjejer Du kommer starta ditt egna företag för ett tag, du sköter det bra och blir rik, över en dag, och så var det klart Din dröm är att bli fröken Sverige, Din dröm är att folk ska skrika ditt namn så det hörs i bergen Min dröm är att slippa gråta dagligen och äntligen få träffa min döde far igen Men jag antar att det är så det ska va Hela dagarna får jag sneda blickar och hör skitsnack fram till midnatt då det står fulla skinskallar utanför flyktingförläggningen, hailar, och skriker "vit makt!" Kanske är det flera som tycker så? Jag vet inte, jag är bara tio stycken år Allt jag hört sedan jag immigrerat till denna vinterera Är att integrera, Men jag orkar inte mera För går inte så bra för den här pojken, och det gör mig väldigt sorgsen Men jag är trött på tårar, jag torkar inte flera Jag har inte en vän, ingen som jag känner Åhh, vad jag längtar hem, hem till mina vänner Men jag antar att det är så det ska va
Always look on the bright side of life
|