Crew - Där faller det platt (24+22+10 rader)
Trodde jag var politisk, ville stoppa allting horribelt. Tills jag förstod att jag inget visste, det var faktiskt på tiden, men visst finns orättvisorna kvar, bevittna gåshuden på människor som av ekonomiska skäl inte får åtnjuta språkbruket år 2005 då jag ser fina ord i en bok, tankar samlade på skiva... Kläckta och dränkta av Cannabis ativa Sanningen ska visas i livets gåta, där jag just har gissat rätt Hann inte planera min framtid innan den var här, ren tur att det gick perfekt. Visst, världen är ännu förfärlig, fortfarande kommer den värsta smärtan innifrån Och när jag ser dig kräks jag helt ärligt För bakom alla lager av smink döljer sig hjärtat av silikon Vill vi gå mot bättre tider bör vi väl bli bra på telepati För nu väljer vi demokratiskt att inte ha nån demokrati Det är ju tydligen bara ekonomin som måste ha utveckling Så en liten minoritet ser rött, ter sig som offret vid tjurfäktning Men vem är jag att klaga, som njuter av paketet från cdon och tror jag är rebell så fort protestmusiken ljuder i stereon Och för att jag gör civiltjänst, packar min kappsäck Ser mig runt en tid senare, har hamnat till Lappträsk Där jag fastän jag vet att jag väljer det rätta kan jag känna hemlängtan. Vill tjäna samhället, men inte tvingas att göra det, sväljer vendettan. De får inte smaka egen medicin, bara välmenande strösocker ...Redan på denna rad har jag åtrå för min snödroppe Vill varken sänka blicken eller se min sketna horisont Längtar efter att bara få glida runt, ta det lugnt och spela korgboll (Följande text är faktiskt skriven för att funka som rap) Jag ser på Ekenäs idag... Stänger ögonen och inser att skenet bedrar Det var ett tag sen jag fatta att det är en möglig småstad där jag sitter oskyldig på ett löjligt åtal Vi är rappare, graffare, en fläck på idyllen Blir väl hustlare, knarkare, finns ingen fest för de yngre Bara dessa pensionärer i sina danslokaler Folk som andas mycket falska rykten automatiskt Men vi ringer gänget och samlar sjacket Chillar länge där framför vattnet, i stallörsparken Under sommarkvällar, då vill man stanna kvar Men alla har inte råd att bo där i gamla stan Jag bor i alkiskvarteret där sanningen spelar oss alla ett spratt Radikal i Lagom-Ekenäs, där faller det platt Jag hör en diskussion på kungsen, som handlar om ingenting Folk älskar att prata om allting som inte finns Ekenäs stad, vet ni vad, där blir inga tvivel undanröjda Men alla sanna talanger fixar vinsten i kurragömma Här finns alla mina minnen, men mera tomma gator Vissa vackra fina kvinnor, men flera onda flator Och visst är det jävligt fucked att inget händer Men jag älskar denna stad på grund av alla mina vänner (Djupflum med ett språk jag inte hanterar:) All I beg for is one single day without inner pain After that me and myself could finally meet again Twice as strong in my own small Armageddon Grow towards all possible knowledge, till I will never settle Not trying to prove what I am, I´m trying to be it In war with emotions, my common sense is fighting the feelings That are infecting the peace, since there was justice for nobody Respecting my peeps is greater than trust in the Allmighty Spread love in this paradox, though it´s feeling strange All I beg for is one single day without inner pain
Hälsningar från Finland: www.johankvarnstrom.com
|