Crew - Igenom smärta (53 rader)
Handflatan smäller över örat, sedan tar han tag i hennes nackhår och låter hennes ansikte krossa fönsterglaset Hon är för svag för att säga det han vill höra så han går lös på en redan sönderslagen Vägen till detta har varit lång, full av osynliga snedsteg Som ledde henne till golvet där hon nu ligger med brutna revben Brukade älska sin man, önskar nu bara att plågoanden dog Kan ju inte fly, för barnen måste ha någonstans att bo Endast för barnens skull hjärtat nu brinner när hon än en gång sitter i sitt vardagsrum och plockar en sista skärva från kinden Smärtsamma minnen dödar drömmar om hur allting borde gå Efter alla dessa år bestämmer hon sig äntligen att det finns nån hon kan anförtro sig åt Snart därpå berättar hon allting, brodern lyssnar tystlåten Då häpnaden tömmer honom och han tar emot tryckvågen Skonsamheten försvinner med hans bilder av sin systers förflutna Paralyserad räknar han ammunitionen och gör det dystra beslutet Lyssnar till ljudet av hämnd som genomborrar den jävelns kropp Tre gånger i vänstra benet innan han siktar på näven och avlossar ett fjärde skott Gör sin egen polisanmälan, allting för att försvara henne, men det han inte kunde ana hände... Det blev villkorlig dom för brodern och livstid för systern Ett ännu värre helvete väntar än det liv som hon flydde Åtskild från barnen, säger inte ett piss om jag så perfekt förklarade tyngden i tåren hon fäller i cellen och exakt formulerade hur hon känner när kinden blir våt ...Detta kan precis ingen förstå. Inte bara nånting man hört Hon är en av tusentals i USA som blivit dömd som konspiratör Fast i cellen, ett praktexempel på hur en människa ödeläggs Då det inte kunde bli värre började alla sexuella övergrepp Jag ber dig bara att försöka ta in det jag skriver ut Förstå, hennes liv är inte förstört, hennes liv är slut Kan inte använda mitt pennbläck till att återge all cellskräck Så fort jag nästan förstår en smula blir jag vettskrämd... På denna oändliga sträckbänk kan interner inte bli uttråkade Först efter två månader av värk får hon besöka en sjukvårdare ”Nej, du är inte gravid, magsmärta hör till en liten epidemi, så håll käften fast och var tacksam att jag ger dig penicilin” Fortsättningsvis hör plågsamheter till vardagen Cellkamraten smugglar in bröd då hon en dag inte längre orkar ta sig till matsalen Känner att hon bär på ett barn vars far troligtvis är en fångvakt På livets resa har hon för evigt stannat på orättvisornas hållplats Även där allra längst ner på botten väntade fallgropar Som då hon antog att hon skulle få föda utan handklovar Förlossningsavdelningen var full, hon skickades hitåt och ditåt Sedan var det mer än skitsvårt att se den nyfödda ungen likblå Hennes ångest kokade över när hon såg det blå ansiktet Och sedan bevittnade barnets död inom en halvtimme Det fanns inget annat alternativ än att lura sig själv och tacka för trösten, som uteblev medans hon skrek inombords tills hon tappade rösten Kroppen läkte sakta men säkert, hon började jobba i lägret Kunde börja fungerade kroppsligt, spotta i näven och förträngde den krossade själen Har varit en nya tidens slav i 25 år hittills Skall försona sitt oförlåtliga brott under en oändlig tidsfrist Det värsta man kan göra är ju att bli misshandlad av sin älskade Glida oskyldig genom livet, sicksack igenom smärtorna
Hälsningar från Finland: www.johankvarnstrom.com
|