Crew - Skrivet på mitt sätt. [ML]
Jag var den älskade sonen, aldrig snor- eller horungen men först 19 år senare täpper jag till tomrummet Det växte med mig under den lyckliga barndomen försökte stampa igen det, därav fick jag det om bakfoten Pappa var i Bosnien, så här fanns ingen fadergestalt det fanns en ängel mamma kände, men för mig var han bara bekant... Han tog visserligen ansvar... Men underhåll och presenter ger inte sinnesfriden handtag Det är allvar om man bestämmer sig för att skaffa barn Man skall brinna för det till den dag då det bara finns aska kvar Så den framtidens dag då jag lämnar mitt barn blir Solja änka och jag änglavakten som alltid kommer orka kämpa Man uppskattar ryggdunken tills man blir knivhuggen sedan kallsvettas man i sin egen mordbrand så att man släcker den brinnande bensindunken. Den otrygge räds brobyggen, de modiga blir blodiga. Så svårt att rekognisera den nya tidens pyramdier när alla ser bort sväljer frihetsgudinnan dynamiten spränger sig själv i bitar, så någon gnuggar händer någon suddar gränser och någons ungar svälter Hur kommer det sig att folk inte är mer egocentrerade någon annanstans än i demokratierna? Det gäller att vinna, prestera, regera, med mera... Shit, jag orkar inte stressa, men pressen finns kvar och då den ställer krav så kommer stressen tillbaks Hur svårt är det inte då att smälta sin istapp? Hur länge får man inte då sitta och vänta på klimax? Want some lifetime left? Then lay low like katacombs or face a drive-by death when Crew role like analogs I´m the shitty hardball in the city carhall, a fire upp your ass ”You´re running and you´re running and you´re...” Running out of gas! Now it´s time to blast you crackwhores claim to be frontin´or something, sneaking out the backdoor I don´t give a fuck about rappers, or why they wanna hate cus I´m a-head of my time like Che Guevara´s face they hold their mics like nines, well mine is a flamethrower they are just a bunch of players with the satus: Game Over while I´m sick and wicked, not just a little bit coldhearted so pullover for a bulldozer that is a fuck up your homeparty Det var Fuck the Police och det var hata Amerika idag känns de värderingarna ganska patetiska... Här är den viktigaste skillnaden: Jag hatar inte längre Det skadar att förstöra, om jag skapar blir det bättre Jag hade flyttat vart som helst för att äntligen få leva livet. Borta hursomhelst, men hemma värre, kändes ju så hela tiden. För vid en överdos av trygghet... Så spricker drömmen även om man är mitt i sömnen. Fast några få var vi ju alltid som då och då gick mot strömmen, som inte vände kappan, vi var minoriteten som inte instämde ...Och några är vi ju ännu som ligger här som vindfällen. I en möglig småstad, på ett löjlig åtal, en fläck på idyllen. Finns pensionärer i danslokaler, men ingen fest för de yngre.
Hälsningar från Finland: www.johankvarnstrom.com
|