I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Komik- Casual storytelling pt.1 (36 bars)

Vår Hiphop - Lyricism

   

2004-11-09 01:08

Komik- Casual storytelling pt.1 (36 bars)

Detta är en storytelling som skiljer sig från medias trångsynta ordval-
Grupper som växte fram på engelska fotbollsarenor på sent 70-tal-
Firms, eller Firmor som i flera decenium med list hånat väktare-
Tro ej på journalister, som fått bilden från nån trist ståplatsläktare-

Massmedias benämning på huligan är inte så väldans klok-
Din förutfattade bild är antagligen "patriot" eller stenkastande idiot-
Engelsk press använder inte gärna orden dirtbags eller assholes-
Benämningen bland de själva är snarare scallywags och casuals-

Allt eftersom våldet eskalerade i England, revolution!
Gick det ej att mäta sig med andra firms i matchtröjor, resolution-
Så vad de gjorde var att föra fram stilar, eller trade-marks-
Så de kunde skilja sig från gemene supportrar i attiraljer o scarfes-

När 80-talet kom så var medvetheten stor om hur de såg ut-
En tävling mellan brittiska ungdomar om hur man klädde sig slog ut-
Blixtsnabbt kunde folk urskilja vem som tillhörde vad-
Då klädesmärken och uttryck skiljde sig från stad till stad-

Londonlagen var kända för att vara lite snofsigare klätt än Liverpools-
Scallywags, som nämnt tidigare var nu på jakt efter gympaskor-
Intresset för "trainers" startades av supportrarna på åttio-talet-
Avundsjuka spreds pga dom som fått dem, nått galet!-

Adidas Samba, Stan Smith, Forest Hills o även Puma Argentina-
Vilka skor som skule bäras av vilka, spreds bland de sina-
Du kunde se dessa överallt, på Old Trafford o Anfield Road-
En liten klick som skilde sig från mängden, i vita Stan Smith Old-

I Casualvågen var det inte bara skor som blev sk "trade-cabels"-
Det som gällde näst var fina märken o designer-labels-
Ju mer åren gick, desto mer blev läget explosivt-
Casuals fortsatte med sitt o börja klä sig mer exklusivt-

Firmorna hade nya modelejon o hetssporrar på skallgång-
Märken som Rockport, Henri Lloyd, ja listan är väldigt lång-
Fred Perry, desto finare märken desto mer violent-
Men först i ledet går: Duffer of st. George, Burberry och Stone Island-

Men visst slåss dom också, detta är bara en sten i sanden-
Men visst skiljer de sig från en vanlig idiot med sten i handen?-
Idioter, våldsamma, ja så har de alltid varit klassade-
Men plötsligt känns medias beskrivning o benämning på huligan, inte så passande!


Droppa kommentarer snälla...

I'm Superman! King fucking Kong! I can pick you up and throw you a million miles. I'm number one. Number fucking one. I'm number one. Number fucking one. Number one! Number one! Number one!