I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur och när började ni måla?

Vår Hiphop - Graffiti

Graffare

2012-04-29 11:14

Hur och när började ni måla?

Tjena!
Jag är en 15-årig snubbe som har alltid ritat mycket och så men jag började måla/graffa när jag var 14 då vi såg en dokumentär i skolan om att graffiti skapar problem för staten och etc. Jag blev istället nyfiken på att måla graffiti. Jag målar för att jag tycker det är grymt att när någon ser det jag gjort så får dem ett budskap, kanske inte samma budskap som jag försöker förmedla, men de får något slags budskap. Två av mina polare målar/graffar, men dem gör mest fula tags och har inte lika stort intresse i det som jag. Jag målar mest monster/djur och försöker skapa motiv som är intressanta som jag sedan fotar och lägger upp på en hemsida. Finns det folk i min ålder här på forumet som är väldigt engagerade i graffiti? Kan inte ni berätta hur ni började och hur ni målar och så?

Ymmärrätko?

2012-04-30 09:38
Jag är i samma ålder som du, jag började måla graffiti 2009 i oktober så jag var 12 år gammal när jag började. När jag väl började så visste jag ingenting om graffiti, jag visste inte ens att det var graffiti eller något. Jag minns bara att jag ville måla med sprayburkar på ett plank vi hade hemma för jag tyckte idén jag hade fått lät kul.

Jag blev väldigt nöjd med min första piece och jag är fortfarande väldigt nöjd med den med tanke på att det var min första. Jag la upp den på bdb och betalade 10 spänn för att folk där kunde se den. Jag tänkte att jag kanske skulle hitta någon som hade samma intresse och nog gjorde jag det. Jag började snacka med en kille som var 17 och jag måste faktiskt erkänna att han förstörde graffiti för mig.

Han sa åt mig att jag måste lära mig all historia inom graffiti och hiphop kulturen, att jag måste skissa flera timmar varje kväll och varje kväll skulle han vara online för att se till att jag hade skissat något och försöka utveckla mig. Tyvärr så var den här killen en äkta toy på den tiden och han kanske fortfarande är det vad vet jag. Men jag tyckte graffiti blev tråkigt eftersom jag blev tvingad till att måla på olika sätt och jag kände absolut inte att det var ett dugg roligt som i början. Skulle jag kunna välja skulle jag aldrig lagt ut den där bilden då hade jag antagligen varit bättre idag.

Men nu känner jag att jag har börjat utveckla mig mer och kanske för att svara på dina frågor så, jag har aldrig någonsin i hela mitt liv gillat att måla, jag har verkligen avskytt det sen jag var barn men jag fastnade för graffiti jag är en perfektionist när det att måla och jag blir aldrig riktigt nöjd men när jag väl blir det så brukar det se väldigt väldigt bra ut. Jag märkte att jag är bättre på att rita toons och ansikten etc. än att måla bokstäver, men jag försöker att utveckla mig så mycket som möjligt i allt.

Hoppas inte texten blev för lång och att det svarade på dina frågor
Vi växte upp tillsammans för att sedan splittras för alltid

2012-04-30 09:41
Nali: Han kanske var toy men han hade iaf koll..
"Italian stallion" 10 years of Connection!

2012-04-30 14:14
Började måla när jag gick på en utställning i Länsmuseet i Gävle. Då hade RolfCarlWerner en utställning där som fick mig att tappa hakan för det var så coolt. Detta var ca 3 år sedan kanske. Sen skissa jag och köpte färg och snodde lite brädor från bygget och började måla lite. Sen släppte jag detta ett tag, men sen hade samma målare RolfCarlWerner en slags workshop där man fick testa att måla. Där la jag min första piece. Sen dess har jag bara skissat och målat och försökt få kontakt med målare, och det har vell inte gått så bra om man jämför med andra. Saken e den att jag är under 15. Ganska långt under 15 så det finns inte många målare i min ålder. Just nu är graffiti en del av mitt liv, jag vänder och går hem om jag ska ut och har glömt pennan. Så illa e det, haha. Iaf, slutsatsen e att om det inte vore för Roffe hade jag inte kanske målat.

http://www.fotolog.com/rolfcarlwerner/45076933/

http://svtplay.se/v/2020538/mot_vaggmalaren_rolfcarlwerner

2012-05-02 16:45
olamagnell: nog hade han koll allt men att tvingas till att skissa varje dag var nog det jobbigaste för ibland kunde man bara inte komma på saker
Vi växte upp tillsammans för att sedan splittras för alltid
Graffare

2013-02-11 14:09
Började med att man var en rastlös 11åring i plugget, började med vanliga skolpennor, gå runt och kolla efter små sluttar i sprejflaskor där det nydligen blivit en ny målning, sedan rymma till Stockholm - highlights med en kompis och köpa penor, över till sprejflaskor, målamålamåla, borttagen från orten, och nu... No comments.
All i do, is perfect.
Graffare

2013-02-12 23:38
Goddamn nu kommer man låta gammal här. Minns att jag såg tags och målningar i slutet av 80-talet då jag gick hos dagmamma, men tänkte inte så mycket på dom då. Den första riktiga kontakten med graff fick jag tio år senare, på mellanstadiet när polaren kom med ett skissblock. Jag började också skissa och -96 gjorde vi vår första piece tillsammans... med burkar från Tiimari. Efter det rullade det på, kan man säga. Nästa steg när vi hängde på fritidsgården och fick lite burkar betalda för att måla en grej till biljardrummet, då var det inga jävla hobbyburkar från Tiimari utan från kvarterets OK mack, som tack vare en insatt medarbetare hade tagit in Sparvar-burkar från Tyskland och dessutom sålde caps! (Fanns hela tre olika att välja på). Nåväl, på samma fritidsgård snodde vi åt oss ett par poster markers i samband med plakat-tillverkning inför ett första maj. Dessa använde vi frekvent i närkvarteren.

Nästa "milstolpe" i karriären var när jag upptäckte att jag kunde smyga ut om nätterna, lärde mig vilka dagar och tidpunkter det rörde sig minst folk och hur jag skulle röra mig runt stan oupptäckt. Ett problem var att farsan dubbelarbetade och delade ut tidningar om nätterna, så det gällde att man hade sina missions och rundor planerade. Det var fortfarande så att man mest gled runt ensam, men hade börjat få lite kontakt med andra som målade, som man hookade med om nätterna. Det här höll max ett par år, fram tills den dagen jag av en slump, tillsammans med den förstnämnde polaren, av en slump blev påkommen av min egen mor mitt under pågående gärning.

Polaren började i samband med denna incident att avveckla sin aktiva karriär medan min fortsatte (efter det utdömda utegångsförbudet avtjänats). Skulle kunna skriva en hel avhandling kring detta.
My stomach got young dead orphans in it
I eat from trash cans at abortion clinics
-Jus Allah

2013-02-13 16:31
Började nångång runt 97 och då var det mer ett pojkstreck.
Men fastnade snabbt för det och sen blev vi ett ganska stort gäng som öste på.
Idag körs det väl inte lika mycket, man blir gammal och lat familj osv.
Men när det väl beger sig så blir det mycket samma kväll.
 Greenline/Uffline

2013-03-18 02:30
Efter Stylewars visades på 1an..

Sen va man thug for life.

2013-03-26 22:57
stayblack skrev:
...Goddamn nu kommer man låta gammal här.....

Riktigt så gammal är du inte stayblack :D

Runt 84-85 upptäckte jag graffiti för första gången, en några år äldre kille från grannkvarteret som satte färg på vår kommun. Blev riktigt impad av det då och blev aktiv själv runt 86. Blev tydligen vuxen runt 92-93 och la av helt. hann dock med en del pendeltåg, inomhusstationer och en massa väggar i kommunen (tyvärr aldrig t-bana :/). Men som många andra har man återupptagit denna fina kostform i dagsläget, dock i lagligt manér numera.

2013-03-26 23:44
Började måla guldåret 2002. Hade upptäckt graff på ett vattentorn i en närliggande stad och kollat upp lite på internet. köpe mina första burkar på biltema. Eller det absolut första som väckte intresset var en bild i min samhällskunskapsbok som visade en sönderbombad tub, tyckte det såg fett ut! =)
ÄBOD