I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

väktare vittnar om lagöverträdelser

Vår Hiphop - Graffiti

Redaktionen

2011-11-14 16:22

väktare vittnar om lagöverträdelser

http://www.svd.se/kultur/vaktare-vittnar-om-lagovertradelser_6632010.svd

detta är väl inget nytt under solen för någon här inne, men nu finns det iaf en artikel om det vilket jag tycker är fantastiskt.

–När jag hämtade ut min utrustning första dagen fick jag veta att det är lämpligt med en enfärgad tröja att ha över uniformen för att dölja att det stod väktare. Precis vid ingripanden skulle man ta av sig plagget så att det såg ut som man haft uniform hela tiden. Man arbetar nästan uteslutande civilt, säger Anders.

Enligt honom, och de andra tidigare anställda som SvD talat med, använde CSG även civila hyrbilar som byttes ofta för att de inte skulle bli igenkända.

Han berättar om spaningsuppdrag som sträcker sig långt bortom väktares befogenheter.

–Om vi gripit en person brukade vi kolla legitimation. Sedan placeras folk utanför hans port och följer honom dag och natt, ibland upp till två veckor, tills han gör en ”tag” och grips. Då bjöds det på tårta, det var ganska osmakligt.

Topplistor över hur många klottrare som varje anställd gripit ska även hetsa fram ren brottsprovokation.

–Jag vet att det resulterat i att väktare ställt fram pennor och sprejburkar på tunnelbanan och väntat på att folk ska använda dem, säger Anders.

De tidigare anställda uppger också att det hos CSG finns ett hemligt spaningsregister med bland annat personnummer, adress, foto och uppgifter om umgängeskrets på gripna personer – ett olagligt dataregister.

Personalomsättningen på CSG är stor. Många väktare har precis gjort sin militärtjänstöring.

–Jag har själv varit ute på regementen och rekryterat. Man vet att en stor del av dem kommer att vara arbetslösa. Det är inte svårt att hitta personal som har den militära naiviteten, de är vana att ligga och spana i elva timmar i minusgrader och kissa i en flaska, säger Anders.

namaste