I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Lyricist

2011-11-07 19:42

Rolla?

Varför rollar man väggar man ska graffa på? är det för att färgen ska få bättre fäste eller vad? har ärligt talat ingen aning om varför men det var min bästa gissning :) kan nån kanske vara så hygglig och förklara varför man gör det?
MVH//HarmoniC

Where's my sandwich? Oh There's my sandwich! i got a blind date with destiny like any average joe

2011-11-07 20:01
Hur vill du att din piece ser ut? ful bakgrund och man ser knappt din piece? Tänk efter för fan.
Det kunde varit värre.
Lyricist

2011-11-07 20:13
Tack för svaret! :) även om du hade kunnat låta lite vänligare kanske? jag graffar inte ens så jag vet ingenting om det men jag tycker att det ser snyggt ut men har aldrig fattat varför man rollar :S tycker att det borde se likadant ut om det bara vore en slät grå vägg bakom...
Where's my sandwich? Oh There's my sandwich! i got a blind date with destiny like any average joe

2011-11-07 22:29
Man rollar i princip bara då man målar en laglig vägg eller ett fame (en vägg i skogen) som målas mycket. då ser det bra mycket schystare ut om du inte har massa "klotter" runt om, utan bara din egen grejj mot en rollad yta. you get the point.
Que sera, sera.
Lyricist

2011-11-08 00:07
Okej, fattar :)

2011-11-11 20:21
Reinfeldt P20
"Man rollar i princip bara då man målar en laglig vägg eller ett fame (en vägg i skogen) som målas mycket"

Vad snackar du om..... Rollfärg for the win... Funkar till allt!
panel, bomb..you fucking name it! :)

HarmoniC P16
Du kan gå in på färgbutiker som blandar/bryter färg och fråga efter felbruten färg.
Dom måste nämligen betala för att få denna färg förstörd, så de är billigare att ge bort dem. Gå in och fråga efter latex eller akrylatfärg (vattenbaserad).

Worst case, säg att du skall ha färgen för en workshop med kids, never fails.

Good Luck.
...

2011-11-12 11:03
IngePa skrev:
Reinfeldt P20
Vad snackar du om..... Rollfärg for the win... Funkar till allt!
panel, bomb..you fucking name it! :)

Vilken planet bor du på?
Jag gillar Elk, Elk gillar MIG!!!

2011-11-12 17:21
Hört att folk har börjat rolla på rutorna som de ska sedan rista på..
 BLÅ LINJEN

2011-11-12 20:35
Några anledningar:

• Målningen sker på tidigare omålad, rå betong vilket gör att sprayfärgen ofta sugs in i väggen, tappar all lyster och ofta behöver fyllas i flera gånger innan ett täckande resultat uppnås. I synnerhet lines (egentligen outlines, sv. konturer) som ju är ett mycket kritiskt moment som helst icke bör upprepas försvåras p.g.a. detta. Ett tidsödande och inte särskilt ekonomiskt sätt att måla på.

• Målningen sker på ett av graffitimålare mycket välbesökt ställe vilket innebär att ytorna ibland kan vara fullkomligt belamrade med signaturer i allsköns utföranden och storlekar. För att här inte riskera att ens egen uppskissning försvinner i det gytter av färg som utgör väggens yta gör man klokt i att med exempelvis rollfärg helt täcka det område man ämnar använda. Helhetsintrycket av det färdiga verket upplevs också av många som långt mer tillfredsställande då själva avsnittet på väggen där målandet ägt rum helt upptas av det egna, nyss färdigställda verket. Det är alltså inte enbart i den icke-graffitimålande delen av befolkningen som tags kan upplevas som malplacerade, opassande eller rentav förfulande.
Vi blir aldrig som dom från stan!
Lyricist

2011-11-13 01:03
Okej tack för svaren :) men om det är en slät omålad vägg då? behöver man inte rolla då eller?

2011-11-13 10:48
Det är upp till var och ens tycke och smak.
Vi blir aldrig som dom från stan!

2011-11-16 12:14
bunker P12

dont know shit.. dont talk shit... :)
...

2011-11-17 10:37
IngePa, Observera när jag skriver i princip. Visserligen så är rollerfärg på gods jävligt schyst, sitter längre och blir inte lika blekt av solen.
Que sera, sera.

2011-11-17 22:14
IngePa

Dont know shit?

Vart faaaaaaaaaaaaaaaaaaan kan du måla en panel med hjälp av roller färg?
Snälla sig mig vart!!!

Och säger du gods eller tuben i ågesta kommer jag slå dig..

2011-11-18 12:34
Bunker. Att panels har gjorts med rollerfärg är ingen nyhet , ett visst crew från gävetrakten kickade ju wholecar(s?) med roller.
Que sera, sera.

2011-11-20 20:27
aah jag är ute och cyklar.. Hade för mig att jag postat ett inlägg vilket jag inte gjort... xD