I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Äckligt trött på alla jävla graffiti.

Vår Hiphop - Graffiti

Graffare

2011-07-14 02:42

Äckligt trött på alla jävla graffiti.

såhära va. har målat i 7 år nu, ibland gjort flera pieces i veckan och ibland inte målat på över en månad (alltid skissat dock) det som är grejen nu är att jag ju är helt jävla besatt av skiten MEN jag är så sjukt jävla trött på all graffiti nu förtiden, allt är ju bara skit, okej inte allt såklart men 90%. jag vill liksom göra något helt eget och nyskapande men allt har gjorts känns det som. blir så jävla sur på alla dessa "målare" som bara lägger smutsiga kromare på fyllan och sedan kallar sig konstnärer, graffiti för mig handlar om att skapa någonting vackert utan en massor med olika medel, och inte att få en adrenalinkick på fyllan. finns det någon som känner ingen sig i dessa tankebanor, och vad ska vi göra för att utveckla graff-scenen i världen? finns det något man kan göra eller kommer det abra gå åt helvete med lagliga väggar och allt sådant? kanske låter sjukt bitter, isf förlåt. men detta är vad jag känner, så säg vad ni tycker och tänker om saken. vill dock flika in med att även jag kör fula kromare och bombar med fula tags ibland men det e liksom inte samma point i det som ett riktigt mästerverk. respekt till ni som gör eran egen grej därute!

/mister S

DAT LOUD SACK

2011-07-14 14:24
jag vill liksom göra något helt eget och nyskapande men allt har gjorts känns det som
Det känns så, ja.

finns det någon som känner ingen sig i dessa tankebanor
För min egen del så har jag alltid tänkt att försöka göra något ingen annan gör rent stilmässigt, men det går ju att vara nyskapande på olika sätt än bara med stilen: antingen kan man ju sticka ut rent stilmässigt (som sagt), men exempelvis också sticka ut i hur frekvent man utövar det, eller hur det ska utövas - på vilket sätt är du trött på graffitin och på vilken punkt vill du göra något ingen annan gör? Eller menar du att du är så trött på graffiti i största allmänhet och vill förändra sättet du utövar graffiti totalt? Ett allomfattande nytänk är ju att önska oavsett från min sida, men tror det kan bli svårt. Utveckla din tanke!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-07-14 16:59
du behöver fixa lite beef för att krydda upp lite, spitta något crew och känn tvånget till att spitta allt och att leta upp dessa och bråka

2011-07-14 17:09
Om du vill se graffitiscenen utvecklas och är säker på att att du har något att tillföra så finns det bara en sak att göra: kör ditt race och hoppas på att någon ser det eller kör så mycket att ingen kan missa det - gillar andra graffitimålare/klottrare/gatukonstnärer det de ser kommer de vilja kopiera dig, inspireras av dig eller helt enkelt vilja överträffa dig. Så har graffitin förändrats genom hela sin livstid. Det finns inga rådslag, det finns ingen tittarombudsman och det finns minst av allt ingen framtid i att gnälla.

Sen förstår jag heller inte om du är för eller emot lagliga väggar? Du var lite luddig där.
Intressepenisen hårdnar!

2011-07-14 17:34
i feel you...

men all graffiti är bättre än ingen graffiti...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-07-15 20:17
Pft, alla kallar sig konstnärer numera.

Fotografer är konstnärer.
Reklamare är konstnärer.
Designers är konstnärer.
Arkitekter är konstnärer.
Mode-skapare är konstnärer.
Graffare är konstnärer.

Man kan göra konst av allt det där. men 90% av alla som håller på med det är inte konstnärer utan bara utövare, stor jävla skillnad.

Men sen kan man ju inte bara vara konstnär på beställning. Har du det i dig så kommer det.

Annars är det ingenting direkt att leta efter. Ha tålamod och ha roligt tills det kommer.

2011-07-15 20:42
Jag vill inte döda tråden är mest bara intresserad.
Men jag trodde att graffare gjorde sin grej för att folk ska känna igen dom, men de kanske bara handlar om tags? De kanske inte handlar om själva konsten?

Du kan ju bara fara runt hitta inspiration till något nyskapande. Lägg bort skissblocket lägg bort burkarna gör någonting annat för att hitta inspiration till något som du tycker är nyskapande. Det kan ju hända när du väl har lagt ner ett tag du kommer på dig själv en skiss i huvudet som du tänker "Fan vad fet den skulle bli" .. De är som att leta efter ett klädplagg när man letar som satan finns det inte. Men när man väl lägger ner skiten så kommer allt upp.

Hitta inspirationen igen bara, så ska du nog se att de nyskapande för dig finns inte än. Allt finns inte, de handlar bara om känsla.
All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix

2011-07-15 20:46
Jag tror att det handlar om att det får de att må bra.

Av vilken anledning är väl individuellt. Att bli erkända, att förstöra, att få skapa, thrillen, imagen, Konst.

2011-07-16 13:50
Hur många graffitimålare kallar sig verkligen för konstnärer? Graffiti har så många fler bottnar än bara konst. Det är väll bara dom som lägger halva lönen på burkar för att måla lagliga väggar som verkligen vill bli kallade konstnärer. Den sanna graffitimålaren skiter i vad han blir titulerad som.

2011-07-16 21:00
"den sanna graffitimålaren" det skall jag lägga på minnet.
Manager

2011-07-17 10:43
wask: Du har gjort minst 400 pieces och minst 2500 skisser. Om du inte har kommit fram till en egen stil vid det här laget så kanske du borde ändra taktik eller hitta en annan konstform att uttrycka dig genom.
Redline!

2011-07-17 14:09
Jag vill inte döda tråden är mest bara intresserad.
Men jag trodde att graffare gjorde sin grej för att folk ska känna igen dom, men de kanske bara handlar om tags? De kanske inte handlar om själva konsten?

Du kan ju bara fara runt hitta inspiration till något nyskapande. Lägg bort skissblocket lägg bort burkarna gör någonting annat för att hitta inspiration till något som du tycker är nyskapande. Det kan ju hända när du väl har lagt ner ett tag du kommer på dig själv en skiss i huvudet som du tänker "Fan vad fet den skulle bli" .. De är som att leta efter ett klädplagg när man letar som satan finns det inte. Men när man väl lägger ner skiten så kommer allt upp.

Hitta inspirationen igen bara, så ska du nog se att de nyskapande för dig finns inte än. Allt finns inte, de handlar bara om känsla.

2011-07-17 15:08
roberrone - vadå sa jag något fel

2011-07-17 18:47
varför ska alla kalla sig konstnärer när ni klottrar och målar? fan jag har alltid ansett att man är en vandal då det inte är konst utan olagligt/kriminellt beteende och skadegörelser det handlar om? för i helvete när man står och pillar i fames och gör målningar för företag är man konstnär. Fel attityd, gangstergraffen är bäst

2011-07-17 20:03
Men hela grejen är ju bara att svensson älskar att hata något, hela sverige är ju proppat med dubbelmoral o alla vill ha en del av kakan kallad Graffiti. Men ingen vill stå för de i en debatt om saneringskostnader etc.

Men för att synas kan du inte vara en hobbywriter, om du vill ha respekt för dina grejer så måste du ta ganska stora risker iaf lägga ner väldigt mkt tid. Frågan är om du gör de!

Det är väldigt lätt o klaga på allt, på alla toys som lever i sin egen bubbla osv. men när det kommer till kritan så kan du inte få nån annan att göra ngt för din egen skull. Det låter lite som om du tår i ett vägskäl o då ere bara upp till dig, att lägga i en högre växel eller bara vara nöjd o lägga det på en hobbynivå som det nästan alltid är i olika bredder!
drx fr brxx...
Manager

2011-07-18 08:31
OneHandedWinner: För mig är konst förknippat väldigt mycket med frihet att uttrycka sig kreativt. Att måla åt företag (eller överhuvudtaget måla för pengar) är att inskränka friheten i verket och förminskar det konstnärliga och framhäver istället måhända något vackert och estetiskt tilltalande, men det saknar själ. Något som i alla fall bra konst måste innehålla.
Redline!
Producent

2011-07-18 20:04
"gangstergraffen"
life's a biiatch and then you decide, To do something about it, shit'll only drive you crazy if you allow it

2011-07-18 21:50
Måla för dig själv och ingen annan, kalla graffiti vad du vill...
Så ser jag på det

Graffare

2011-07-19 03:51
sjukt nice att jag fick så många seriösa svar!
du behöver fixa lite beef för att krydda upp lite, spitta något crew och känn tvånget till att spitta allt och att leta upp dessa och bråka
- har faktiskt för tillfället en riktigt redig beef så det e inte det. Ja jag är helt för lagliga väggar, och jag vill förändra hela mitt tankesett kring graffiti. nu har det gått ett tag sen jag gjorde detta inlägget och jag har insett mera vad det handlar om tror jag, just nu lever jag graffiti, andas graffiti, tänker graffiti, det är det som är graffiti för mig, och sen om man gör graffiti i datorn på papper eller på ett tåg, så handlar det om hela en s tankesett på något sett. tacksam för alla grymma svar å frågor. en annan grej jag tänkt på är om ni andra som verklgein går in för det hära har ngn diagnos, då jag själv har adhd så tror jag det är därför jag kan just vara på detta sättet! FRED. big ups till er som gör eran egen grej!
DAT LOUD SACK
Graffare

2011-07-19 03:59
http://www.whoa.nu/user/829.aspx octagon, jag har definitivt min egen stil, tror desutom siffrorna är betydligt högre än det dära
DAT LOUD SACK
Graffare

2011-07-19 04:03
sjukt mycket fina ord som skrivits i denna tråden!
DAT LOUD SACK
Manager

2011-07-19 06:59
wask: Nu räknade jag efter dina tidigare angivna uppgifter och avrundade uppåt.

jag vill liksom göra något helt eget och nyskapande men allt har gjorts känns det som.

jag har definitivt min egen stil,

Nu förstår jag ingenting. Hur ska du ha det?
Redline!

2011-07-19 09:16
Dr.Octagon - Han skrev det ju nyss att de var ett tag sen han skrev inlägget?
så han kanske har hittat sitt "eget" sen dess?

Fast jag kan tycka att han va jävligt snabb från allt vara bitter och tycka att allt finns till att hitta egen stil. Tog ju bara 5 dagar för honom. Sjukt bra jobbat måste jag säga.

2011-07-19 20:22
wask, erkänn du är bara keff.....
bor du i stockholm ex ge dig själv en brännare på du ska en målning mellan varje station på pendeln linjen.... blir ju endel. (buffas dom målar du ny mellan dom stationerna.) Eller ha en tag på varje gata i hela stockholm. Låt fantasin flöda istället för du vill göra något ingen annan har gjort.... du kanske glömt graffitin funnits i Sverige snart 30 år. Klart du inte kan bli ensam med något då.

MVH
wask utan task................
Dra åt helvete

2011-07-19 23:58
hehe csg hunken, e undertexten från snubben som frågade om flummiga saker om saltsjö roslag lidingö o tvärbanan, typ om man kunde göra insidepiece på lidingö osv?
drx fr brxx...
Graffare

2011-07-20 00:38
Dr. octagon, var väll inget skumt med mina ord dära`? nej det har inte tagit fem dagar, utan flera år. men bara det att jag insett lite mera vad det handlar om för mig. CSH_HUNKEN, du vet väll knappast hur mycket och vart jag kör? men är aktiv i stockholm och på m-line iaf, så mycke kan ja säga
DAT LOUD SACK
Manager

2011-07-20 12:19
wask: Eh, ok. Du förstår inte att du säger emot dig själv?

Redline!

2011-07-20 19:10
@LillJ Nej jag tyckte det var pricken över i:et! Texten sa allt.

2011-07-20 19:42
MEN jag är så sjukt jävla trött på all graffiti nu förtiden, allt är ju bara skit, okej inte allt såklart men 90%. jag vill liksom göra något helt eget och nyskapande men allt har gjorts känns det som

http://www.whoa.nu/user/829.aspx octagon, jag har definitivt min egen stil, tror desutom siffrorna är betydligt högre än det där

nu har det gått ett tag sen jag gjorde detta inlägget och jag har insett mera vad det handlar om tror jag, just nu lever jag graffiti, andas graffiti, tänker graffiti, det är det som är graffiti för mig, och sen om man gör graffiti i datorn på papper eller på ett tåg

1. Du säger att du är less på all graffiti och att du vill ha något eget men du tycker att allt finns.
2. Helt plöstligt har du din egen stil
3. Du säger själv de va ett tag sen jag gjorde inlägget och har insett vad de handlar om..

Alltså 5 dagar ungefär eftersom de låter på dig som de var över 3 veckor sen du skrev det, men du har skriivt allt på typ samma vecka.

ADHD har jag själv, och det fungerar nog olika. Men jag tror inte att bara för du har adhd tänker du som du gör, allt handlar om att du har ett intresse för det och vill lägga ner tid på det. Därför väljer du att göra det. Skillnaden från en person utan adhd och en med adhd är att när man väl lägger ner energi på något som man brinner för så har man svårt att ta emot annat fakta. Tillexempel i skolan. Vissa ämnen var roligare än andra, därför la man mer tid på de som var kul. Sket i resten för de var bara jobbigt att lyssna på och svårt att ta igen fakta om vad som skulle göras. Så hare varit för mig iaf.

2011-07-20 19:48
jag ville bara lägga till på adhd delen, att medans andra kan ta emot information och fakta fast om de tycker de är ointressant. De är de som är svårare för de med adhd. Jag har tillexempel skit dåligt ordförråd, jag har en 12 årings ordförråd har de sagt jag fyller 20. Sen så är jag ganska trög tänkt. Men min medicn har hjälpt mig mycket och utveklas sjukt mkt sen februari när jag fick diagnosen. Men allt handlar bara om att uppmärksamhetsförmågan har aldrig funnits för mig.

2011-07-24 11:32
Konst ligger i ögat hos betraktaren var det ju någon som sa.

Det är ju ganska svårt att göra något ”nytt”. Oftast handlar det om att återanvända gammalt material och sen tweaka det lite. Förhoppningsvis är det så gammalt så ingen känner igen det, då kallas det för ”nytt”.

Jag förstår din frustration. Problemet är väl att ska man göra något helt eget så ska man verkligen inte sitta och samla ”inspiration” från andra. Omedvetet stjäl du andras material.

Enda tiden i mitt liv då jag tyckte jag gjorde min egen grej så tittade jag inget alls på andra, gjorde det enbart för mig själv och jag tror de flesta tyckte den stilen var ful. Men i mina ögon var den mysig och min egen.
Sen blev man lite mer mainstream och plötsligt var det ”snyggt”, trist men sant.
Äger dig som staten