I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Har tjusningen med graffiti försvunnit?

Vår Hiphop - Graffiti

2010-09-13 00:47

Har tjusningen med graffiti försvunnit?

Hej på er.

Ska väll börja med att berätta att jag själv inte målar längre, eller målar och målar, jag bombade/klottrade mestadels när jag var i farten för ett par år sedan. Men som rubriken lyder så undrar jag: Tycker ni att tjusningen med att måla och se/uppleva graffiti sakta men säkert börjar avta? Personligen tycker jag det. Känns som att det mesta redan har gjorts osv.Internet tycker jag har förstört mycket av graffitiscenen.
Man kan jämföra lite med musik,film osv. Många kanske inte håller med men jag tycker internet och lätttillgänligheten har förstört mycket. Allt finns ju på nätet liksom. Hur kul är det? Man uppskattar inte saker på samma sätt som innan internet blev något de allra flesta använder.

Jag kanske låter väldigt pessimistisk men graff känns inte lika "inne" och intressant längre. Nu sitter väll alla "hardcore"-graffare där hemma och tänker: Vad är det där för mongo? Graffiti will never die!!. Eller är det så att man börjar bli gammal kanske? De som nyligen börjat måla och fått upp ögonen för graffiti kanske inte alls håller med? Nu är jag ju inte själv värsta gamla räven på 35+ eller nåt sånt men jag känner så här ändå. Storhetsperioden för graffiti har väll redan varit liksom? Vad tycker ni som varit med ända sen det begav sig för graffitin i Sverige? Uppskattar ni och känner samma tjusning med det som förr?

För mig känns hela graffitiscenen som ett avslutat kapitel typ.

2010-09-13 00:49
Ja det är väl inte precis som att Gustav Wasa har makten längre.. snacka om storhetstid där "liksom".
All bitches on the line

2010-09-13 01:08
Du säger att internet har förstört mycket av graffitiscenen. Jag tror personligen inte de är internet utan den ökade säkerheten som har förstört graffitiscenen, sen om DU tycker att de är tråkigt att mycket som skapas ligger på fotolog så förstår jag dig, men jag tycker verkligen inte att det har förstört, tycker nästan att internet har fört graffiti från andra länder och andra delar av sverige "närmare" mig. Jag som inte är bosatt i Stockholm skulle aldrig haft chans att kunna se all denna konst som jag nu har möjlighet till.. Sen så ligger givetvis inte ALL graffiti i Stockholm uppe på internet men jag är glad över de jag väl får se och kan få inspiration av...

Sen så tycker jag även att "tjusningen" inom graffiti är enskild. De är ju för mig jag gör det och vad andra tycker har egentligen ingen betydelse, även om de kan vara roligt att få konstruktiv kritik och lära sig mer utav mer erfarna målare.

Jag kan förstå att du tycker att graffitin´s "storhetstid" är över, men jag kommer inte att dela samma åsikt.

2010-09-16 00:32
Troligen åldern som gör sig påmind. Magin med allt försvinner med åren.

2010-09-16 16:13
Om du snackar om stockholm var ju "the golden days" förmodligen på 80-90 talet. Före mig och förmodligen före dig också...

Om du menar det som hänt de senaste deceniumet så är det att scenen mer eller mindre har dött. Finns såklart folk/eldsjälar som kör men ärligt talat är det rätt trist och DÖTT om man jämför med hur det var tidigare.

Tror det beror på hårdare tag, allt buffas, övervakningskameror överallt i tuben, generationskifte som aldrig hände blablabla. Men också bara att ungdomskulturen förändras...varför klottra när jag kan leka med min Iphone typ. :]

2010-09-16 19:56
Hårdare tag mot graffitin innebär ju också än mer anonymitet bland målarna. Det blir viktigare och viktigare att skydda sina bilder/datorer/kontaker/mobiler/kameror osv.. Tekniken går framåt, graffitin följer sakta efter men lever samtidigt kvar på en krok tio år tillbaka i tiden.
Tågmålandet är ett enda Tissel-Tassel enligt min mening. Det har lite smått tappat sin charm men också fått en ny charm genom svårighetsgradens ökning. Tidigare var ju faktiskt syftet att folk skulle se målningarna som rullade genom staden. Nu existerar det knappt.
All bitches on the line

2010-09-16 19:58
... Men för att komma till frågan. Avta vet jag inte om kulturen gör. Den tar nya svängar och nya vägar genom städerna. Men den lever och frodas fortfarande. Ge er ut och gå lös. Det inspirerar folk vilket leder till mer, och mer,... och mer..
All bitches on the line

2010-09-18 11:41
Ja, det kan man väl lugnt påstå. På 80-90-talet var det en spänning att dra tags för att det var fräscht/nytt. Och j-t kul med hetsen mellan oss och SL/staten som blev förbannade.

Så är det ju inte längre...vi kanske taggar lite men utan nån större upphetsning...och SL och staten bara buffar snabbt utan att hetsa upp sig nämnvärt... Så helt klart känns läget j-t avslaget!!

Dags att hitta nåt nytt kanske att sysselsätta sig med...?!

2010-09-18 12:58
Bara för att dom buffar mer så betyder det inte att det körs mindre.

2010-09-20 14:28
Klart tjusningen har försvunnit för en gammal avdankad räv, men för en som är mitt uppe i det är golden days nu.
ÄBOD

2010-09-20 22:49
den enkla förklaringen på ditt inlägg som jag ser det är att du har tappat intresset för detta och gått vidare till andra intressen.Du dansade en sommar(eller 5?) om man så vill.världen förändras hela tiden och man anpassar/förändrar sig.du kanske inte hyste den kärleken till graffen som personerna som sprayat halva sina liv om inte mer....

Allt går ju upp o ned,ibland e man fett less på graff i allmänhet för att en vecka senare bara älska skiten på samma sätt som alltid.sen att det inte känns på samma sätt som i början är helt naturligt och ett fenomen som kommer med kort sagt allt man gör.

:)
Everyone brings us happiness, Some as they arrive, others as they leave!

2010-09-23 23:32
Bane

Nej, men det körs mycket mycket mindre ändå.
Sen är såklart en aktiv målare in denial...

menmen finns inget som säger att det inte kan vända uppåt igen....
Ju fler som orkar fortsätta med kass scen desto större chans är det också att den blir bättre.

2010-09-24 15:44
Graffitin dör inte, tjusningen försvinner heller inte.
Men det kan avta i perioder, allt går upp och ner.

Jag kände samma runt 05-06.
Sen vände det tillbaka.

2010-09-25 13:41
Det målas lika mycket nu som förr bara att de tas bort ur trafik tidigare.
OCH alla färskingar hänger här på whoa hela dagarna och väntar på att någon ska lägga upp bild.
Helt enkelt.

2010-09-25 14:59
Det målas inte en bråkdel så mycket nu som förr. Graffiti är en 80-talspryl...känns inte nytt och fräscht längre...