I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tips för ny butik

Vår Hiphop - Graffiti

2010-08-20 18:25

Tips för ny butik

Tjena tänkte öppna en butik där det kommer säljas kläder,burkar,tavlor, och tatuering vid sidan om men men grejejn e vad behövs? Hur ere med att sälja allt det här måste man ha någon tillstånd och med burkarna och så hur blir det gör man kontrakt med montana eller hur ere `?

2010-08-20 18:49
Du har tänkt öppna en butik men har inte en aning om hur man gör?

Du kanske borde gå en och annan kurs i ämnet eller iaf läsa på lite innan du sätter bollen i rullning.
Att fråga på ett hiphopcommunity där merparten av läsarna i graffitiforumet fortfarande går i grundskolan är inte det bästa du kan göra.

2010-08-20 18:54
aa det är nog sant

2010-08-20 22:12
vilken stad snackar vi?

2010-08-20 23:22
stockholm

2010-08-21 10:15
tycker det redan finns mycket där så du lär få de svårt om du inte är billig som fan.
satsa på en annan stad som te x malmö, lund, helsingborg, göteborg, kalmar osv..

2010-08-21 14:50
kommer finnas rätt mkt inte bara burkar och så allt som har med konst att göra kommer finnas att göra till och med tatuering

2010-08-22 03:48
kommer finnas rätt mkt inte bara burkar och så allt som har med konst att göra

precis som alla de andra streetaffärerna mao.

2010-08-25 17:25
Jo det här har vi snackat om i min lilla stad också bland mina vänner. Dock koncentrerade jag mig inte så mycket med vad dom sa men men.. Du måste troligen ha ordentliga skåp för alla burkar då de är brandfarliga. Finns ju en chans med att du behöver skaffa en tillstånd då också. Men när man öppnar en affär får du vara beredd att troligen gå back första året eller så, så ha en bra ekonomi eller/och skitbra erbjudanden. Allt handlar om läge, utseende och rykte.

Men som Louder sa, det här är inte direkt stället att fråga. Kanske är det smartare att kontakta en affär och fråga lite? Eller varför inte ta en kurs i företagande så du förstår hur mycket du måste fixa.
Allergisk mot bullshit sen jag var liten.

2010-08-25 23:56
Först måste man lära sig att använda punkt,komma och dylikt.

Sen att man vänder sig till Whoa? Redan där har de gått fel i tänket kring "starta eget".

2010-08-26 10:24
Kan ju säga att vill du bli 50cent eller någon annan rik hiphoppare är inte sprayburksförsäljning din branch, Om du inte visste det redan såklart.

Man har sett många som försöker starta en sprayburksförsäljning, öppnat butik, och tänkt som du, men det har för det mesta gått skit... Finns säkert undantag, men detta gäller det flesta antar jag. Annars får ni rätta mig!

Om man ska kunna sälja sprayfärg ska man antingen ha ett riktigt bra avtal med en återförsäljare, som t.ex ensamrätt för försäljning utav ett välkänt sprayfärgsmärke, eller ha ett bra rykte som exempelvis klädesbutik eller dylikt för att få in dem värdefulla inkomsterna på annat håll än ifrån sprayburkar, och på så sätt överleva som butik och kunna fortsätta sin försäljning utav sprayfärg.

Eller så gör man det som de flesta klottrare hade önskat. Man börjar en försäljning utav sprayburkar i en väldigt billig lokal, som t.ex en skåpbil, Garage, fan vet jag och försöker att inte ha ambitionen att bli nya Highlights. Man får kanske inte lika stor kundkrets, inte lika fin "lokal" och man kommer kanske inte ha öppet varje dag i veckan, men vem behöver egenteligen det för att sälja sprayfärg. När en klottrare vill handla sprayfärg, och får valet mellan att ha 3 dagar i veckan, som han kan gå till ett garagelager och köpa sprayfärg direkt ur lådorna, och få det för en billigare peng eller att gå in i en genomdesignad klädesbutik och köpa sprayfärg ifrån en cool hylla, så finns det säkert människor som är intresserade av alternativ 1 för att göra en mer ekonomiskt gynnsam affär..

ursäkta min uppdelning osv, hoppas ni förstår min poäng.

yo hiphop r'n'b

2010-08-26 16:12
att överleva på sprayfärgsfärsäljning är nog bland det svåraste man kan göra inom affärsvärlden, att ha lite cansförsäljning vid sidan om tex klädförsäljning kan dock vara mycket trevligt för slutkunden dock aldrig för den anställde som skall hantera det :) vinsten du gör på sprayfärgsförsäljning är minimal tyvärr då man räknat in personalkostnader samt fysiskt slit med att bära in 10 pallar med färg titt som tätt :) (talar av egen erfarenhet )
http://www.graffitiforum.se <- Party!

2010-08-27 18:16
Marginalerna är inget vidare om du vill hålla konkurenskraftiga priser.

Jag tror du bör läsa marknadsföring eller något liknande. Någon driva eget-kurs.
Sen måste du ju ha ett kaptital till att börja med.

Dock är ju klädbranschen en jävla guldgruva. Marginalerna är helt tokiga så satsa hellre på det.
Äger dig som staten