Lite frågor ang. böter och juridik
Ok, tänk er följande scenario: En person bor i en hyresrätt, har ingen vit inkomst och har egentligen ingenting utav värde. Personen börjar måla mycket och torskar lite då och då. Personen får böter men skiter i att betala och fortsätter att måla. Vad händer med de böterna om personen aldrig får en vit inkomst eller aldrig får något utav värde? Vi säger att personen torskar ett par gånger. När blir det aktuellt med fängelse? Vi säger att personen får sitta ett par månader, kommer ut och torskar en vecka senare. Blir det automatiskt fängelse igen? Om han gör samma sak tio gånger? Femtio? Finns det några svar på de här frågorna överhuvudtaget?
Redline!
böterna bör gå till inkasso. är de hårda torskar bör personen få fängelse. att hitta någon som torskat 10 gånger gör du nog om du letar bland folk som hållt på länge. 50 lär du inte hitta i de avlånga landet.
Efter inkasso är det fogden som tar över. De mäter ut allt av värde du kan tänkas ha hemma, undantaget det du behöver för överlevnad vad gäller möblemang och dylikt (benficium). Nu för tiden anses plattv ingå, såtillvida den inte är allt för fläskig. Säkerligen dator också enligt samma resonemang. Fängelse finns ju i straffskalan och döms då och då ut. Återfall i liknande brottslighet gör att du straffas hårdare vad gäller såväl straffmätningen som påföljdsvalet. Relevant tidsram för återfallsbrottslighet är ca 3-4 år. Torskar du direkt efter frigivningen är risken stor att du åker in igen då du inte har avtjänat färdigt ditt straff, du släpps efter 2/3 såtillvida du inte fuckat upp ordentligt i fängelset. Du behöver alltså inte bete dig exemplariskt utan det är en stark lagstadgat presumtion för att du ska friges efter 2/3. Antagligen kommer du dock få skyddstillsyn eller villkorlig dom innan de ska straffa dig med kåken, som en sist chans. När du fått det är du inne på fängelseskalan, dvs de ersätter fängelse.
HMOR
Ok, så långt vet jag. Det är när man drar det vidare efter det läget du beskriver nu som jag är intresserad av. Säg att man torskar, får fängelse, sitter av ett par månader, kommer ut, torskar igen, sitter av ett par månader till, kommer ut, torskar, sitter av ett par år, kommer ut, torskar.....ja, säg att man gör det tio gånger om. Får man fortfarande fängelse direkt?
Redline!
det beror väl på? e de en silver markers tag på en lyckstolpe? .. eller ett 12 vagnars wholetrain? gör statens advokater vad dom ska? osv
Jag vet att om man har tillräckligt mycket i brottsregistret så kan en olovlig körning leda till fängelse. Då borde rimligtvis silvertags på en lyktstolpe kunna göra det om man har härjat tillräckligt mycket. Men det jag är ute efter är väl vad som händer när de märker att det är meningslöst att fortsätta med fängelse eftersom personen uppenbarligen inte lär sig sin läxa efter tio avtjänade fängelsestraff.
Redline!
För att återfall i brottslighet ska påverka krävs det att du torskat för liknande brottslighet tidigare, har du rånbögmördat vid tre tillfällen tidigare och sen torskr för skadegörelse har de äldre torskarna ingen relevans. Fängelse är ju de strängaste straffet vi har så det om kan hända är att du åker in igen. Du får ju dock hårdare och hårdare straff. Bedömningen börjar alltid lägnst ned i straffskalan och du jobbar dig sedan uppåt, t.ex. genom återfall, i som sagt, likartad brottslighet inom en relevant tidsram. Olovlig körning kan du btw inte få fängelse för, däremot grov sådan.
HMOR
Dj_Josh: Ok, jag kanske var oklar. Mitt huvudexempel handlar alltså bara om graffiti. Jag drog paralleller mellan Bozaiis senaste inlägg och olovlig körning för att...jag vet inte varför. Skitsamma. Så du menar på att om man målar, åker fast, målar, åker fast etc så blir det fängelse efter ett tag och varje gång man åker fast efter det så blir det ett längre fängelsestraff, och antagligen på en anstalt med högre säkerhet. Men om man trots det fortsätter. Vad händer när man börjar få maxstraff varenda gång? Hamnar man på en klass två och tillslut på en klass etta? Kommer någon inse att den här människan vägrar sluta oavsett straff och försöka komma på någon annan metod? Eller kommer de på ren automatik skicka personen i fängelse gång på gång? Fatta vad den personen skulle kosta samhället, hehe..
Redline!
ja det är väl klart att du får finkan om du gång på gång upprepar din brottslighet o dessutom gör det utan år emellan gångerna. läs att dj josh skrivit, så funkar det. Du tror väl inte att samhället bara accepterar att någon går runt o gör vafan den vill bara för att det handlar om graff? Jag menar folk som är våldsverkare hela livet sitter ju i finkan fram o tillbaka, samma med langare, tjuvar, rånare osv...förstår inte ens att du frågor jag har för mig att du är rätt gammal, typ 30 eller ngt. Rätt självklara saker ändå!
MRsalesman: Haha, du har blivit jävligt dryg på senare tid har jag märkt :P Vilket fall, det du säger är att fängelse är den slutgiltiga lösningen och du tror inte de kommer försöka med andra metoder överhuvudtaget? Du tycker det är rimligt att man får sitta på en klass etta för graff? Med andra ord, jag fattar att man får fängelse. Det säger jag i mitt första inlägg. Det jag är ute efter är hur långt de kommer dra fängelsestraffet och vad de gör när de märker att det inte har någon effekt. Vart är slutmålet? Kan man hamna i Kumlabunkern om man vägrar sluta oavsett vad de försöker? Eller psyket?
Redline!
Vart är slutmålet? Kan man hamna i Kumlabunkern om man vägrar sluta oavsett vad de försöker? Eller psyket? Det är väl väldigt svårt att svara på om det inte finns något fall med någon som inte slutat oavsett om han blev haffad eller inte. Tror att det enda sättet att säga om personen kommer hamna på psyket eller annat är att prova, om det nu inte finns något fall med någon det vill säga.
Jo jag har vart dryg på sistone fast det var inte direkt meningen i detta fallet, jag tyckte helt enkelt att frågeställningen var dum/konstig eller hur man nu vill uttrycka det. Dom kan ju inte dra fängelsestraffet längre än vad maxstraffet är, skadegörelse 2 år om jag inte minns rätt o grov 4år...så det är väl vad man kan förvänta sig om man torskar extremt mycket o spelar alla kort fel. Är det någon som suttit på klass 1 för endast graff eller? annars har jag väldigt svårt att tro att dom slösar en sådan plats på en klotterpitt. Man måste ju förstå att samhället inte fungerar som så att någon upprepar sin brottslighet gång på gång och sedan kommen med argumentet "men titta era straff avskräcker mig inte" så fängelse är inte längre lönt. Tror du inte att det skulle kunna appliceras på all kriminalitet öht? jag är ju för fan också writer men jag går inte runt o tror att det jag gör är gratis att sanera och att den som måste betala för det nödvändigtvis uppskattar kostnaderna. Det är ju vad det är....ger man sig in i leken får man leken tåla!
peacefullooser: Jag leker lite med tanken, om jag borde testa. Dokumentera hela processen, typ en dagbok med tillhörande bilder. Sen kan man kalla det för konst och släppa det om säg 30 år och bli rik på kuppen. Fast all deg lär ju kronkalle ta då, haha. Men då kanske jag får svar på min fråga :D MRsalesman: Så du menar att när man får maxstraffet, alltså 4 år, så får man inte högre straff, och inte på en grövre anstalt än låt oss säga klass 2. Det kommer till en övre gräns att de inte kan dela ut ett strängare straff även om man får 4 år tre gånger i rad? De måste väl skärpa straffet om det inte hjälper med 4 år? Jag menar, de som åker in och ut hela tiden för andra brott får ju alltid strängare straff eftersom de är återfallsbrottslingar. Eller tänker jag fel nu? Det är väl ingen som tror att det är gratis. Men en person på sluten anstalt kostar skattebetalaren 2500:- per dag, men man får ändå inte fram några pengar från målaren. Förvisso så kommer han säkert kosta mer om han är ute och målar.
Redline!
Du kan få längre straff än maxstraffet (upp till arton år eller livstid) men bara om du döms för flera grova brott samtidigt. Alltså inte 173 fall av grov skadegörelse, då kan du bara sitta fyra år. Huruvida du får sitta på en säkrare anstalt låter jag vara osagt, men jag ser inte vitsen med att låsa in en writer på Kumla. Trots allt så är ju "vitsen" med att sitta på kåken att du ska få "vård" och komma ut som en nyttig samhällsmedborgare igen.. Dock som sagt om du gör bort dig under din prövotid,sista tredjedelen av ditt straff så är det stor risk att du får sitta av den tiden också. De allra flesta som sitter inne i Sverige är just återfallsförbrytare och det som skvallrar mest om att någon kommer att torska igen är att de har torskar förut. Jämför själv med dig själv och personer i din omgivning.
HMOR
Det är en rätt fet idé på konstprojekt. Lid för konsten eller brinn vet du. ^^
Jag kan verkligen inte leka expert i denna frågar för din frågeställning är ju aningen komplex o svår att besvara. men jag skulle ANTA att dom dömer dig rätt hårt om du får långa straff, sen kommer ut, upprepar ditt brott vilket leder till att du får din tredjedel+det nya straffet osv. Är det din verklighet? Fan låter jobbigt dude! Fråga en jurist vet jag, låter vettigast!
Dj_Josh: Det är just det, vitsen är att man ska få någon form av vård. Och om den failar gång på gång? MRsalesman: Det är det. Om det slutar med tre-fyra fängelsestraff på 4 år per straff så känns det lite ovärt att sitta typ 10 år i sträck. Det blir inte mycket målande då. Jag har frågat en jurist, hon kunde inte svara på det heller. Därför jag frågar här. Inte för att forumet nödvändigtvis kan svara på frågor en jurist inte kan, men det är värt ett försök. Om inte annat så leder det till en diskussion och spekulationer, det är bättre än ingenting.
Redline!
Javisst vården failar, ingen tror på fängelsestraffets rehabiliterande verkan. Såväl gemene man som de i ledande positioner vet att fängelsestraff är en usel lösning men det är den lösningen vi har. Åter igen, du kommer åka in igen, ALLA på kåken har suttit förut och kommer sitta igen. Så ser verkligheten ut. Som mrbaxochbeckna sade, tror du att ditt beteende kommer accepteras för att du fortsätter med det? För sista gången, du kan inte sitta längre än fyra år för grov skadegörelse bortsett från din sista tredjedel från ditt förra straff om du torskar under prövotiden. •Ett fall av grov skadegörelse - Max fyra år. •Fem fall av grov skadegörelse - Max fyra år. •83 fall av grov skadegörelse - Max fyra år. Vidare har jag svårt att se att maxstraff skulle dömas ut såtillvida du inte fuckar ur något oerhört varje gång. Straffmätningen i praxis börjar som sagt alltid längst ner i straffskalan. Din kompis är väl inte färdig jurist får man hoppas?
HMOR
Men är du redan fucked eller har du helt plötsligt bestämt dig för att fuck it nu ska jag förstyöra mitt eget liv, ekonomiska framtid mm för att bli graffens helgon? Ännu en gång, ingen diss mot dig men jag förstår dig inte riktigt. Vill du inte skaffa familj, kunna jobba, få ett lån o liknande grejer? Verkar lite jobbigt att ta ett sådant beslut men alla är vi olika! Men förmdoligen får du inte 3-4 fängelsestraff per 3-4 år per gång, först o främst så torskar man ju inte för grov så jävla lätt, ska en del bullshit till för det sen undrar jag hur du tänkt torska så många gånger genom kommande år, det går ju faktist att se sig om ryggen o bry sig om civvare, poliser, lennarts mfl...ännu en gång saker som du är medveten om men som av någon anledning inte verkar vara med i ekvationen. Sorry om jag verkar negativ men du verkar ju helt jävla uppgiven...fan hela meningen med detta är ju katt o råtta leken eller om inte annat att köra sitt race och INTE torska, du har förlikat dig med tanken att katten vinner. Om jag får ge dig ett tips om du verkligen gillar graff o vill måla mkt utan att få för mkt smäll på fingrarna....dra ut i europa där kan du hitta på MKT skit (kanske inte i vissa delar av tyskland o inte torska i dk) o tom torska 1-2 ggr per land o ändå löka runt i frihet o dom straffen//domarna (om du ens får ngt särskilt) syns inte ens i Sverige (förutom norge o danmark).
Dj_Josh:
Vidare har jag svårt att se att maxstraff skulle dömas ut såtillvida du inte fuckar ur något oerhört varje gång. Straffmätningen i praxis börjar som sagt alltid längst ner i straffskalan. Så jag kommer få maxstraff enbart om jag gör något riktigt fuckat? Så om jag torskar för en vanlig panel och det är mitt tionde fängelsestraff så kommer jag få samma straff som en person som aldrig torskat för graff förut?
Hon är färdig jurist, men det här är inte alls hennes område.
MRsalesman: Just nu har jag ett relativt rent register, inga skulder förutom på lägenhet och inga betalningsanmärkningar. Jag är inte intresserad av att skaffa barn och jag tror inte på monogama förhållanden. Jag tröttnade på att jobba för länge sedan och har inte gjort det på över ett år nu. Om jag gör det här så är det inte för att bli graffitins helgon, jag gör det för att jag brinner för graffiti. Eller rättare sagt för konst, och min konstform råkar vara graffiti.
Haha, jag kommer såklart göra mitt yttersta för att inte torska, men om jag nu skulle bli "graffitins helgon" så är det väl oundvikligt att jag förr eller senare torskar? Och skulle jag föra någon form av dagbok så kommer den hållas emot mig (om den hittas), och det kommer troligtvis dömas som grov skadegörelse om de kan koppla mig till allt jag gjort.
Det är inte smällarna på fingrarna jag är orolig över, det är att sitta i finkan i längre perioder som jag inte vill. En kort volta då och då är ingen fara men det är just såna 4 års-straff back to back som jag vill undvika.
Men ja, det här är fortfarande bara en lek med tanken. Jag inser att jag fuckar upp stora delar av mitt liv och att jag stänger igen många dörrar för en lång tid framöver om jag får för mig att följa den här idén. Men hursomhelst så vill jag ha så mycket fakta på bordet innan jag överger tanken.
Redline!
Damn dude för fan gör det inte i så fall! om du tvunget ska göra det så håll alla dom värsta bevisen borta bara så kommer du ju klara dig med skadegörelse varje gång iaf... du är ju inte ens fucked nu! hur fan kan du överväga något sånt...aja som sagt vi är olika helt enkelt!
MRsalesman: Ja, alltså, jag kommer inte direkt ha boken hemma om jag skulle göra det. Men om jag bara får skadegörelse varje gång så borde det alltså vara rätt lugnt. Bara några månader? Det beror lite på hur man ser på det. För mig är inte pengar så viktigt. Visst, jag vill ha tak över huvudet och mat i magen för att inte dö, men utöver det behöver jag inte så mycket mer. Jag har fan levt under existensminimum i snart ett år och det stör inte mig det minsta. Jag trivs bättre såhär på många sätt än när jag jobbar för ett överflöd jag egentligen inte vill ha. Vi motiveras väl av olika saker? Jag har inget intresse av att bygga en familj eller bli framgångsrik på nånting, däremot vill jag hela tiden utveckla min stil och få utlopp för min kreativitet. Om jag har ett papper och penna framför mig kommer pappret vara helt nerkladdat inom ett par minuter. Så har det alltid varit. Givetvis ger annan konst mig samma utlopp, men inte till samma grad. Graff är horse medan akvareller är zutt. Iofs. är inte horse så vettigt att missbruka, hellre zutt i så fall. Hmmm.. Förövrigt så har jag övervägt bra mycket stördare saker än det här i mitt liv, haha.
Redline!
Inte för att jag håller på med annan konst eller har jagat draken men jag förstår din liknelse...för mig skulle väl backjumps vara H (osm jag sällan gör men är det fetaste) o väggar brunkorven! men vafan dåså...du är inte fucked du har inte många domar sen innan, då kommer det gå bra förhoppningsvis. Jag känner iaf inte en enda som fått för grov skadegörelse oavsett hur mycket dom försökt, fan dom har knappt försökt få folk för grov skadegörelse så vitt jag kan minnas. Jag fick för förberedelse till grov när jag var yngre eftersom jag hade 120 cans hemma som dom tyckte att jag kunde målar heeeeeeeeeeeeeeela världen med men mer än så har det aldrig varit. Sen får du också tänka så, att visst dom gillar verkligen inte graff, men dom är också medvetna om att du kostar samhället 2500kr om dagen så dom dömer ju inte längsta straffet hur som helst. Det är väl ingen i Sverige som fått det än o om du är tillräckligt informerad så vet du väl mer eller mindre vem som torskat för vad o hur länge dom satt osv. Har väl mest varit mellan 6-12 mån eller ngt...
Jo, jag känner tre stycken som fått rekordstraff. Eller två har fått rekordböter, en har suttit rätt länge för graff. Och ja, de har varit jävligt aktiva. De har ju haft det som heltidsjobb i långa perioder. Men de har ändå inte pushat gränsen. De lägger alltid av ett bra tag efter de kommer ut. Det kanske inte spelar någon roll iofs.
Redline!
Hmm, jag trodde jag skrev det, haha...jag har för mig att han fick runt 1 år.
Redline!
jo exakt sådana domar har jag också hört om men inet mer än så...men samtidigt har det ofta varit för mer än graff också! Det är ju det som är grejen, när writers torskar så ligger det ju ofta någon stöld med i leken, kanske något ringa osv...brukar ju vara en kompott!