Studera hiphopkultur och urbankonst på heltid i ett år?
3 platser kvar till höstens kurs.
Spinneriet
Skola för urbankonst.
Beskrivning: 1-årig heltidskurs med fokus på musik och konst inom urban- och hiphop kultur.
Antagningsvillkor: ansökningsprov, intervju, personligt intresse, engagemang och lämplighet.
Kurstid: 2010-08-16- 2011-06-03
Ansökan: Online via www.glokala.se.
CSN: kursen berättigar till studielån.
Kontaktperson: Pärra Andreasson, 0765 424720, [email protected]
Gästlärarsystem: Skolans ständiga ström av gästlärare lägger självständigt upp undervisningen den period de besöker skolan. Normalt I två-veckors block. Även deltagarna på kursen har möjlighet att föreslå kommande gästlärare.
Under 2007-10 har bla följande artister gästat utbildningen:
DJ Kid Skraam, Blade(NY), Ken Swift, Mr Loose(NY), Ruskig, Figge Heurlin, Little Flame(It), Maria Grönqvist, Bates(Dk), Ken Ring, Mia Hulterstam, Cecilia actis, Dogge Dogelito, J-Ro, Dontrel(La), Yukmouth, Carola Gillheim, Sam-E, Promoe, Embee, Jens Anderson, Mark Jenkins(Washington), Inti Castro Bobba(Chile), Jahman, Fredrik Forsberg, Dj Besh One, Lilleman, Stina Hjelm, Frithiof Anderson, Per Ronge, Shei Chan(Japan), Narumi(Japan), Ikaros, Johan Söderman, Maylay Sparks, Jeru The Damaja(USA), Simon Klose, Part One(NY), Brad Downey(UK), Seak(Tyskland), Renegade, AZ(USA), Nika Kramer(Tyskland), Mia Gröndahl, Grinaid(New Zeeland), The WA/Frankrike), Kung Henry, Kaos, Donald-D, mfl.
Praktisk urbankultur
Vi arbetar med urbankonstens uttryck: rap/producing, graffiti/streetart, DJ/turntableism samt andra former för populärkultur såsom musikvideoproduktion, foto, serieteckning, design mm beroende på årets deltagarsammansättning och intresse.
Utbildningen bygger på att praktiskt arbeta med alla dessa element och den teoretiska delen tillgodoses genom kontinuerliga genomgångar samt gästföreläsare.
Culture management
Denna del av utbildningen sätter fokus på marknadsföring, organisation och ekonomi inom kulturvärlden. Bland annat kan det handla om studiebesök på museum, skivbolag, konserter, men också att organisera festivaler, utställningar, klubbar etc.
Mediekritik
Här står populärkultur, språk och media i centrum. Men det handlar inte bara om att undersöka hur det ser ut- en viktig del är att skapa egna medieprodukter, videos etc.
Glokal dimension
Kursen har också en internationell dimension, som handlar om samarbete och utbyte av erfarenheter lokalt och globalt.