I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tänkte att vi skulle diskutera en WACK företeelse inom graffiti

Vår Hiphop - Graffiti

2010-07-15 18:09

Tänkte att vi skulle diskutera en WACK företeelse inom graffiti

Eftersom förra tråden blev låst, jaaaaaa jag vet det är ett graffitiforum så vi bör inte diskutera något som har med ämnet att göra, men jag gör ett försök ändå...

Först och främst vill jag påpeka att det bör skiljas mellan graffiti och traditionell konst även om vårt smutsiga uttryckssätt även kan kallas konst. För mig är Graff, Graff, inget annat, känns inte lönt att sätta stämplar på det. Man målar för att synas och göra det så bra osm möjligt (eller dom flesta gör det). aja...lås oss gå vidare

Varför måste så många writers som har piecat några år, eller kanske inte ens det försöka sig på att göra tavlor och sälja dom?

Såsom jag ser det är vår svenska scen redan en klubb för invärtes beundran och baitare som sedan får ryggdunkningar av åsnor som inte har nån koll på vem som gör vad, vem som kom på vad osv. Är det snyggt och tekniskt bra så är det FETT, spelar ingen roll om det är ett patetiskt jävla plagiat (o ja, jag är medveten om att graffen stundtals utvecklas genom det men ändå)

Nu till saken. Dessa människor (inga specifika nu alltså, så sätt inte hjärtat i halsgropen än du baitande, tavelmålande nörd) fortsätter sen sina karriärer (något dom aldrig var bra på) till att göra konst och kanske tom ställa ut på gallerier, Varför? Jag menar har folk inte självdistans nuförtiden? Ser dom inte att det krävs mer för att vara en konstnär än att köpa några posca, göra sin fula skiss på en tavla från Panduro hobby o sen sätta priset 1000kr på det, what the fuck dude???????

De mesta som görs ( o jag ser det i alla länder vart man än kommer) är ju en vanlig graff piece med posca, sen slänger du in några rinn, kanske gör lite prickar med olika färger (spray helst, du är ju en WRITER så du MiXxaR), kanske slänger in en bubbelbakgrund med lines o TADAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA...HOUSTON WE HAVE AN ARTIST!!!!!!!!!!

Detta är inte en känga till någon specifik, mer mot företeelsen, men ni som känner er träffade ska fan göra det för ni är wacka jävlar, inget mer med det.

Sist men inte minst, respekt till alla som åtminstone försöker göra något eget av era stilar oavsett resultat. Alltid bättre att jobba hårt o sträva mot något än att sätta sig med senaste inne grejerna, rita av dom, sen ta sin uppövade sprayteknik o upprepa något som gjorts 1000ggr innan. JIPPIE!

O om du som graffiti målare tvunget ska ge dig på tavelgrejen så försök fan utveckla lite olika tekniker och tänka utanför ramen, bäst-före datumet på din rinniga t-up på duk gick ut för 20 år sedan, om inte tidigare.

2010-07-15 18:28
juste...posta GÄRNA din egen schmonst/konst

2010-07-15 18:37
Haha... Här sitter jag och nickar igenkännande.
Jag känner lite för många snubbar som pysslar med sånt.

Sen tror jag att hela "tavel och vernissage-scenen" är en ännu större runkcirkel än vad "graffiti-scenen" är.

2010-07-15 20:16
MRS: Jag greppar en del. Även om jag inte tycker det är lika störande som du. Alla vill väl vara orginella, men få orkar eller kan. Yoyo!
Call me Mr. Tibbs

2010-07-16 00:51
I second that.

Jag kan inte heller fatta varför man ska vara så jävla låst vid sitt formspråk att man inte kan försöka utveckla sig lite, men folk får väl ändå ha sin hustle.
Uppenbarligen sitter det femtonåringar och spenderar hela månadspengen på graff-tavlor.

Det finns ju några bra exempel på målare som tar det till en annan nivå när dom målar tavlor, men det är ju samma målare som förtjänar den största respekten för sin graffiti.
Är man originell och kreativ så kommer man göra bra tavlor också.

Det finns så mycket i graffitin man kan använda, färgkombinationer, former och material. Släpp kryckorna.

Louder

Tro mig, den runk-cirkeln är betydligt tightare, även om det runkas flitigare där.
Boyz n the wood

2010-07-16 01:40
Det är kul att göra tavlor, ungefär lika tillfredsställande som att måla fame.. Om nån åsna sen skulle vilja betala 1000 spänn för dom.. Inte mig emot, skulle ju hellre leva på att sälja keffa grafftavlor en att jobba på ett skitigt lager 7-16. Tror dock inte det finns någon marknad för det, man behöver nog ha fame utan för runkcirkeln om man ska komma någonstans i den branchen.

Promotor

2010-07-16 01:49
Förstår inte felet med att utföra graff på annat än t.ex väggar tåg o shit.. Jag var aktiv för några årsen, men la det på is efter att andra intressen växte och blev större.. Idag sitter jag och gör designer i photoshop åt klädmärken, hemsidor osv.. främst graff

2010-07-16 10:07
optimistisk: jag har sett ditt skit, ursäkta uttrycket. Du är exakt vad jag tänkte på när jag gjorde denna tråden då jag har sett dina s k verk. Förmodligen kom du aldrig särskilt långt över toy sträcket när du var yngre för dina skisser är på basic nivå som fan, du har inget orginalitet i ngt du gör alls tyvärr. Jag tycker dessutom synd om klädmärken som väljer sånt som du gör, men å andra sidan har dom dålig smak så dom får skylla sig själva när t-shirten går direkt till REA-avdelningen.

Det jag frågar mig själv är följande, har man ingen respekt för sitt eget namn som artist? Det finns en anledning varför jag aldrig gjort en tavla till nån annan än min mamma o min mormor (RIP), dom är wacka, jag är dålig på skiten o borde hålla mig borta från det i annat än stängda rum. Samma med lagliga jobb, asså jag säger inte att man alltid ska skippa det för att man inte är duktig nog, men man måste ändå ha någon slags självdistans till skiten. Ett lagligt jobb kan sitta i X antal år, det e lite pinsamt om man gör ett halvdant då. En tavla sitter i någons vardagsrum ett jävla bra tag, tänk när folk sitter där så undrar dom vem som gjort tavlan så kommer ditt namn upp o den e lide wack för att du ville ha 500kr o inte brydde dig om du är bra...quality control är ordet jag söker!!!

Men det e väl mest jag som känner att jag vill stå för sakerna jag visar upp, särskilt om dom ska vara länge!

2010-07-16 11:59
måste faktiskt säga att jag har haft en identisk syn över hela tavelmålandet, köpte mig ett par tavlor och skissade upp någonting men dom lämnades inte ens halvfärdiga för jag insåg att det inte skulle bli snyggt ens. och man kan ju tänka att, för en tusenlapp så är det kanske värt att slösa sin tid på något som inte blir så bra, men tycker inte det är så lätt faktiskt. ni andra som är helt värdelösa på graffiti tycker förmodligen att det är lättare, antaligen för att ni inte förstår själva hur dåliga ni egentligen ni är.
 graffiti är som bäst, olagligt.. på en snutbil.

2010-07-16 16:42
jävla skit att folk verkligen inte kan svenska, lär er svenska istället för att gå runt och klottra på andras egendom jävla cp-barn!

för övrigt en helt jävla värdelös tråd på ett jävla värdelöst forum.
hoppas ni får färg på era nya hiphop jackor och får smisk hemma när mor ser vad som hänt!
Today i'll make a homerun...
Promotor

2010-07-16 21:07
Jag har bara tagit mig tid att blicka igenom ditt inlägg lite snabbt mrsalesman.. och jag utgick redan från innan att jag var anledning till att du starta denna tråd.. Jag känner mig hedrar då mitt bidrag gjorde dig såpass påverkad att du gått runt och tänkt på detta i dagar.. Vist du anser inte mig tillräckligt begåvad för att kunna gå vidare med mina kunskaper, det är säkert fler som gör.. Men jag gör det jag älskar, d.vs kombinerar graffiti med photoshop, och även om du är en hardcore graffer (som säkerligen tycker newschool chromeblaffor är det ända rätta) så tycks jag tjäna pengar på mina verk! Och tro det eller ej, så uppskattas dom extremt mycket! Så sålänge jag får positiv respons från mina verk så kommer jag fortsätta.. Eller skitsamma, jag kommer fortsätta varesig responsen, för att jag älskar att göra det! Och om du tycker ja borde bättra mig, så hooka upp mig med en av dina egna skisser, så gör jag den till en grafisk bild i photoshop och försöker sälja vidare den, så gör vi en affär på 40/60% dealen! Vad tycker du?

Än en gång.. Uppskattar att du starta denna tråd för min skull.. Känns trevligt..

Här kommer en bild gjord i dagarna:

justde ja.. Tjänade pengar på bilden också.. klädesmärket "Filthy 13 brand" i new york..

Ha en bra fortsatt kväll!

2010-07-17 10:35
haha tror du jag gör en tråd om dig, men lilla hjärtat då...sååååå sött!

Det har funnits 1000 innan dig dude, du är bara en i mängden.

Kan kommentera utförligare sen, ska iväg nu.

2010-07-17 11:03
Jag håller med OP. Fast jag stör mig på graffiti i allmänhet, eftersom 90-95 procent, laglig som olaglig är så jävla dålig. Och den olagliga är egentligen värre, ska du måla någon annans vägg så se för fan till att göra det snyggt.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Promotor

2010-07-17 11:10
MRsalesman
jag har sett ditt skit, ursäkta uttrycket. Du är exakt vad jag tänkte på när jag gjorde denna tråden

Vet inte vad annat jag ska tro när du skriver så..

2010-07-18 19:45
Jo men du tror väl inte på allvar att du, optimistisk p21 är upphov till en tråd. när du var P12 jordsnurr så höll folk på med exakt samma saker. Det var iofs inte i samma utsträckning som idag men ändå!

2010-07-18 23:14
PREACH!

Hellre tusentals skarriga fyllepieces i krom än någon pretantiös medelklasssnubbe som ska spela porchmonkey för den kulturella konsteliten.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-07-19 00:12
ModernDrunkard P25
Porchmonkey? Really?
Boyz n the wood

2010-07-19 01:57
Haha, jävla hiphopmentalitet.
Sitta och vara äkta vid 25, på internet.
Domdera och försöka bestämma vad som är acceptabelt att göra med en aerosolburk, jag tycker man kan skämmas när man tror sig stå ovan någon annan för att denne inte gör det han/hon gör på samma sätt som det man själv gillar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-07-19 09:45
Klart att allt är acceptabelt, känns bara som att konstformen och dom få som är duktiga inte tas på allvar o har lika goda chanser att synas när konsten konstant urholkas. Jag har tyvärr blivit gammal nog att förstå att folk inte alltid kommer gilla samma stilar som sig, att det finns folk som faktist skulle betala 500kr för en ful posca tavla med lite rinn o ngt annat FETT ORIGINELLT.

Jag vet inte hur man förklarar detta på ett bra sätt men ska försöka kortfattat:

Graffiti-Är till för ALLA, tjej som kille, hårdrockare som rave'are, kass som bra. Graff är liksom ingen konstform där särskilt mkt förväntas av dig, du kan bli writern som folk co-signar därför att du målar mkt o har polare som är duktiga och är med i ett respekterat crew (exempel Lend/PMS...Sorry dude), du kan vara Ikaros, Beges, din lokala wirter som gillar att måla sitt elskåp i skogen osv...det finns iaf ingen quality control eftersom man oftast väljer sin egen plats o gör precis vad man vill med den. Chansen är även stor att målningen inte kommer sitta länge, du kanske kände för en 10min krom piece eller ngt annat.

Tavlor enligt mig är typ som när jag ställer mig på en laglig vägg (ok jag överdriver lite) men jag brukar iaf ha någons slags intention att göra en riktigt bra piece (händer oftast inte men ändå) o tavlor borde vara likadant då dom har en lång livslängd.

Det är INGEN som postar bilder här, kan ni inte göra det?

Promotor

2010-07-19 12:59
kanske bara min hjärna som failar för att jag inte sovit inatt.. Men begrep mig inte på hälften av ditt inlägg nu. Vem är du, att avgöra vad som är snyggt eller fult, rätt eller fel? Vad vet du vad folk har för avsikter till att göra sina pieces/tavlor? Anser inte du att dom "bättre" har lika goda chanser att synas som andra? Jag kan säga att jag garanterat aldrig skulle kunna platsa på t.ex Area08#3 om det skulle komma en, eller nån annan grafffilm som håller i skillade (går att diskutera)-aktiva graffare.. så där får jag skylla mig själv att jag inte kör med cans lika ofta, men dom som är bra på sin grej får synas på film mer än mig! Jag siktar på internet, jag syns mer! Synd för folk att dom inte sitter mer vid datorn om dom vill synas på internet! Postar alla mina toy-dator-bilder sen eftersom du tjötar om de

Promotor

2010-07-19 13:06

Allt taget från min facebook, så vet inte om det syns.. tror dock de går.

2010-07-19 13:28
Står det Kings Club på den sista? Oh the irony.
Boyz n the wood

2010-07-19 18:46
Haha..

2010-07-19 20:52
hehe gillar också ironin!

Du verkar inte förstå, detta är min åsikt, alltså något jag tycker (inte FAKTA). Jag accepterar att folk har andra åsikter, jag kan respektera åsikten om jag förstår den annars blir det väl lite sisådär men den delen.

Du postade precis dina bilder o jag vet ju inte om just du gör tavlor men du är ju inte ens bra på internet grejen. Du har ju ingen stil, inget orginellt alls som talar för dig. Jag menar detta, ta det inte så jätte personligt jag känner ju inte dig o så, men dina insatser graffmässigt är relativt tradiga!

Detta är ju ingen tråd om dig så vi behöver egentligen inte gå in djupare i saken. Du vill göra din grej så du gör den, jag ogillar den o så är det med det.

Shit mitt förra inlägg var ju från 09.45 visste fan knappt själv att jag var vaken vid den tiden...inte konstigt om det var snurrit! lide eftersaltad som vanligt

2010-07-20 20:58
de här e ju lika äkta skit som han mindgem
this is for my dawgs - Diamonds and Glue

2010-07-21 02:26
Äntligen en intressant topic:).det var längesedan sist....

Att folk försöker sig på "konst" är väl egentligen inget att snacka om.finns en hel drös "riktiga" konstnärer vars alster håller en diskutabel kvalitet.Att göra lite tavlor för att man tycker det e kul o sedan sälja dem,ja det e ju upp till köparen.Så länge det finns nån som köper så kommer det produceras...en klassisk devis:)

I min lilla värld håller jag dock ordet AKTIV högt.Har man lagt ned de nattliga räderna till förmån för ateljehäng så väljer jag att ta bort ordet graff i graffkarriär.Det blir lixom löjligt att kalla sig graffare när man målar tavlor.således ser jag inte dig som postade lite bilder här som graffare utan som någon som gör graffiti inspirerade tavlor etc.huruvida dom sen håller hög/låg nivå kan jag inte uttala mig om då jag själv inte producerar mästerverk utan kan bara konstatera att såvärst intressanta är dom inte,snarare ganska klassiska graff-motiv som klädkedjor använt sig av i 15 år.

....hmmm detta inlägg bidrog nog inte med nåt egentligen:P
Everyone brings us happiness, Some as they arrive, others as they leave!

2010-07-21 14:08

mister.försäljarman:
jag förstår ditt inlägg och din vinkel på det hela, men jag tycker att konst (oavsett om de är en tavla, en piece, en facebook reklam annons eller något på ett block) bara borde få vara där, som konst. du har helt å hållet rätt till din åsikt och visst är det så att smått avdankade graffare snabbt börjar måla tavlor o sånt, men dom ja känner försöker inte kränga dom till överpris utan bara gör det för dom tycker om att göra det.

och så länge man bara gör något för man diggar det finns det ju ingen anledning att sluta.... men jag "ser var du kommer från" med inlägget :D

2010-07-21 14:36
målning eller inte graff handlar om att sätta upp din tag, jag kört nästan bara bombing/trashing som så många andra äldre gjort. kör bara tänk mindre

2010-07-21 23:24

Shit så mycket åsikter...
All im saying... Gött att måla tavlor istället för 7-5 av nått man hatar.

"känns bara som att konstformen och dom få som är duktiga inte tas på allvar o har lika goda chanser att synas när konsten konstant urholkas"
Bra skit är bra skit... Oavsett...

Ateljehäng är ju förspel till nattliga räder! :)

Peace
...

2010-07-22 13:28
orka fucka med ngn som tjänar biopengar på graffititavlor...
om territorial pissing kan bli såld för 65 lax då är det inte grovt brott mot graff att dra ut 1000lapp för posca på canvas med lite rinn
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Promotor

2010-07-23 22:32
MRsalesman
Jag tror till viss del att du har åsikten av att Graffiti är en livsstil.. Och till väldigt stor del håller jag med dig, eller snarare till 100! Även om du tror att jag är en torr datanörd som inte vågar dra ut och härja.. Min historia tänker jag dock inte dela med mig av till whoa! Men mycket av dagens konsekvenser för graffare beror på att icke-graffare inte ser det på det viset som vi gör! Att komma ut -lagligt- i media med graffitin, är ett väldigt bra sätt att få graffen accepterad i samhället (tror jag) så jag ser absolut ingen nackdel i att utöva det grafiskt, eller med hjälp av tavlor! Anser du att man är mindre "äkta" för att man beslutar sig för att jobba på en tavla istället för att dra igång en skissession för morgondagens utekväll?.. Jag tror du är för äkta för att vara trevlig inärheten av.. tyvärr.. Men som jag tidigare erbjudit.. Anser du mig behöva en egen stil, som du tidigare påpekat, så tycker jag du drar iväg ett mail fullspäckat med konstruktiv kritik! Och jag "vet" att tråden inte handlar om mig.. Men detta är bara ett inlägg som bidrar till diskutionen!

Pösch!

2010-07-24 04:48

IngePa

orde upp i röven!

synd bara att sälja gfraffitin till rklm branchen,. men alla kör ju av olika anledningar.
i en sån stor soppa som graffiti kommer det alltid finnas 14 apor från olika träd som sitter och kastar bajs på varran, som med allt annat, oavsett om det gäller politik eller matlagning.-
g´natt
Andres.

FUCKKENEFÖREVIGT

2010-07-27 11:01
Det är inte så att jag är så jävla äkta men jag är ärlig o uppskattar det jag uppskattar. Varför ska jag vara en ja-sägare bara för att, om saker är wacka (enligt mig) får jag inte uttrycka det då?

optimistisk: du måste vara ung eller något, dom där tankegångarna om att graffiti skulle bli accepterat är bara att lägga ner, folk har gjort samma sak som du i åratal, fula tryck på skate tröjor på jc's barnavdelning, tråkiga tavlor mm...det kan srkivas fint om det i tidningen men så fort någon RIKTIG writer bombar, gör wc's, slaktar som slaktas bör så blir det ramaskri o tidningsskriverier vilket leder till att opinionen dalar (om den någonsin går upp).

Så sammanfattningsvis kan man konstatera att alla kan göra sin grej, det är ju inte så att jag förbjuder varken dig eller dina likasinnade att köra, jag tycker bara att ni kan försöka höjja ribban om ni ska hålla på.

Jag är ledsen men jag orkar inte ge dig konstruktiv kritik för dom flesta lagliga writers får inte feta stilar, man lär sig graff av att behöva anpassa sig, resa runt o måla i olika miljöer, måla tåg, gata, linje, lagligt osv....jag tycker att charmen försvinner helt enkelt! Vafan skulle jag säga till dig? FÖRSÖK göra en enda sväng på bokstaven som inte liknar allt som gjorts i 30 år, försök göra ngt med fyllningen, kanske ngt med bakgrunden, din stil är som en dålig Paint mall eller ngt.

2010-07-30 18:49
instämmer i det mesta, och i ärlighetens namn representerar de bilder optimistisk la upp den värsta typen av graffiti i min ögon. inte så att jag nånsin var särskilt bra under min aktiva sk karriär - och nu, när jag väl kör faller offer för en och annan klyscha och trend (eller ja, något som var trendigt innan 2003 kanske, mer koll än så har jag ju inte). inte så mycket för att vara hipp och fräsig, utan mest för att jag efter år av samma-samma uppskattar variation och den stilutveckling det ger på sikt (som om den någonsin skulle komma till någon nytta). men har inte människor tillräckligt respekt för det egna gebitet, eller för den delen självinsikt nog att inse att vad de gör är "wack"?

problemet är knappast unikt för "vår" värld heller. satt och jagade konst på ebay häromnatten och chockerades av alla dessa generiska "löpande band"-målare vars fokus tveklöst ligger på cashen snarare än konsten. med det inte sagt att man inte kan kombinera kvantitet och kvalitet, finns gott om folk som gjort en grej av att måla en tavla per dag (med varierande resultat). Men dessa tycks i regel måla för målandets skull - inte för cashen, brudarna, whatever. Återigen, klart det går att kombinera, men folk som målar utan sk hjärta är i regel jävligt ointressanta.

---

MrSales: Påtal om kläder, har du koll på vem som knåpat ihop följande?

---

...och ja, KingsClub var priceless :)
cry me a river!
--> thcrew

2010-07-30 18:53
Osvensk tiger,

orka fucka med ngn som tjänar biopengar på graffititavlor...
om territorial pissing kan bli såld för 65 lax då är det inte grovt brott mot graff att dra ut 1000lapp för posca på canvas med lite rinn

Skillnaden mellan de två är att det förstnämnda faktiskt hör hemma i en konsthall medan det sistnämnda hör hemma på hötorget. Tycka vad man vill om T.P. men det är åtminstone ett intressant verk ur ett konstperspektiv. Graff. tavlor är i regel typ lika intressanta som toapapper, om än stundtals snygga sådana.
cry me a river!
--> thcrew

2010-07-30 20:28
Skillnaden mellan de två är att det förstnämnda faktiskt hör hemma i en konsthall medan det sistnämnda hör hemma på hötorget.

Så?
Om du inte fattar så ska jag förenkla: orka fucka med ngn som tjänar biopengar på grafftavlor när ngn penis inom minimalism målar 4 rutor på en canvas och drar in 2 miljoner på det.Orka fucka med sådan eteriskt verksamhet.

Graff. tavlor är i regel typ lika intressanta som toapapper, om än stundtals snygga sådana.

Varför då?
WWW.COULISSE.SE

2010-07-30 20:39
Så?
Om du inte fattar så ska jag förenkla: orka fucka med ngn som tjänar biopengar på grafftavlor när ngn penis inom minimalism målar 4 rutor på en canvas och drar in 2 miljoner på det.Orka fucka med sådan eteriskt verksamhet.

Min poäng är att det inte är en estetisk verksamhet, utan en kommersiell sådan. således finns all anledning i världen att "fucka" med den. inte för att det är fel att tjäna pengar, utan för att det är ett så jävla sletet sätt att göra det på. nigga plz, som odb skulle sagt.

Varför då?

Läs ovan.
cry me a river!
--> thcrew

2010-07-30 21:22
sen när är estetiskt motsatsen till kommersiell?
en kommersiell verksamhet är ju en sådan som genererar vinst ,den har ingen koppling till estetiken att göra, men det va ju inte fel att tjäna pengar skrev du.
minimalismpenisen drog in mkt mer på sin ´kommersialism´

kommersiell min röv, allt omkring dig är kommersiellt,du skriver på ett kommersiellt forum på en kommersiell dator klädd i kommersiella kläder med fläckar från kommersiella varor från kommersiell livsmedelbutik.
WWW.COULISSE.SE

2010-07-30 21:38
estetisk blir motsatsen till kommersiell när pengarna sätts före det konstnärliga. vet inte varför jag ska behöva vara överdrivet tydlig när saken redan redogjorts för väl i tråden av ex. MrSalesman. Som jag ser det finns i regel ett undantag värt namnet, det är konst som anspelar på det kommersiella för att synliggöra absurditeten. I övrigt är det svårt att ha en pengaorienterad konst som håller någon större konstnärlig höjd. Hursom är det knappast sådana tankebanor som ligger bakom dagens ateljehoreri.

...och just pga. det du påpekar är det något särskilt med icke-kommersiella uttryck i en värld full av kommersialism. Men visst, de får gärna sälja sina 10-bigmac-sprayalster på duk och kalla det konst. Tvinga inte mig att göra det bara.
cry me a river!
--> thcrew

2010-07-30 21:56
ok
WWW.COULISSE.SE

2010-07-31 08:12
Bättre att sälja skittavlor om man tycker det är roligt än att jobba på något skitjobb...

Men annars håller jag med. Tror dock att sådan "icke-stil" går hem hos många vanliga människor för att de bara har en slags schablonbild av graffiti och tycker det är coolt bara för att de känner igen det som graffiti även om det mer är en slags klyscha för vad graffiti är än riktig graffiti....

2010-08-06 10:45
En klottrare som gör tavlor kan vara kul, dock är det inte kul när personen gör det som du säger med poscapennor och lite spraydamm i bakgrunden.

En piece ska sitta på en vägg.

En tavla ska vara något annat.
Gifted Rebels And Funky Fresh Individuals Tagging to Impress And Rock the possible situations Today. Aka GRAFFITI ART

2010-08-07 17:32
hipstergraffiti.
Jag skulle lätt sälja rinniga tags på en duk för en tusenlapp.
bättre det än att sälja barn för det dubbla.

Alltså, tio av tio i det här forumet skulle lätt sälja sig en tavla för vad som helst. Bara för att synas.

Just do it .
Jannica är glad när hon lämnar sin mormor och åker hem till en bekant. <br> Där tar hon en fix heroin inför mötet med kunden.

2010-08-09 17:03
Jag har ingen unik stil,
Jag är garanterat inte specielt skillad teknikmässigt,
Jag gör inga tavlor, men skulle någon erbjuda mig 5k:- för en så skulle jag inte tveka att göra en,
Jag kör inte feta hardcore-grejer .. ... längre :)

MEN!

Jag har sjukt kul med det lilla jag fortfarande producerar vilket för mig är A och O.

------

Jag har en liten fråga i diskutionen då priset på verket verkar spela roll, om jag lyckas lura någon att köpa en tavla av mig(som verkligen inte är unik eller snygg)för 10 000 000:- skulle den då vara bättre än en för 1000:-?

jag ser vad MrS vill uppnå med diskutionen och håller förvisso med i många punkter men verkligheten är inte alltid svart eller vit om vad som är rätt eller fel.

Jag hävdar fortfarande att det viktiga är att ha roligt, är det inte kul kan man lika gärna lägga ner.

http://www.graffitiforum.se <- Party!

2010-08-09 18:16
Herregud det är väl rätt uppenbart vid detta laget att vi diskuterar en ÅSIKT. Min önskan är inte lag som jag försökt säga men den är uppenbarligen ett underlag för diskution, vi måste inte tvunget komma någonstans med skiten...

Klart att det gäller att ha roligt, ingen ska ta ifrån någon den rättigheten. Jag antar att jag har något emot dålig självdistans och promotion av ren o skär skit. Många verkar svälja det med hull o hår, men jag kan iofs tänka mig att det är samma typer som propsar på all baitad svensk graff också.

Det finns inget att uppnå med diskutionen i sig, jag ville bara se om det var något andra tänkte på och vad dessa isåfall tycker, jag vet att Sverige är ett land där man helst ska uttrycka positiva åsikter om saker annars är man en "HATER".

Jelly: Lyckas du sälja en sketen tavla för 100000lax utan att ha ett starkt varumärke och talang så är du en HUSTLER! Grattis isåfall

2010-08-09 22:36
MrS: kanske nått att sattsa på ;) nä men jag e helt med på vad du menar med unika stilar m.m och jag önskar innerligen att jag kunde komma på en mer unik stil och tro det eller ej men jag tror faktiskt det kommer någon gång dock så där jag är idag så har jag liksom "fastnat" i den stilen jag kör.

Tror inte alla inser att det faktiskt är jävligt svårt att ha en unik stil och vissa(mig själv inkluderat) har en gång i tiden fastnat i någon still och kör på med det.

fan vad skönt att vi lever i sverige där man faktiskt får tycka olika om saker och ting även om det lätt kan bli för mycket "klapp på axeln" ibland.
http://www.graffitiforum.se <- Party!
Skivsamlare

2010-08-10 19:17
Det här är en jävligt intressant diskussion. Jag håller med MrS om att det känns jävligt schletet och fan får det att vända sig i magen på mig när jag ser posca pieces med fult rinn (gärna bara posca streck som ska se ut som rinn). Det har liksom gjorts på en hel uppsjö JC tees, intron till SVT barnprogram, coca cola-reklamer, mtv-fillers, skor, kepsar och gud vet vad.

Samtidigt så tycker jag att det är gött mos och att folk ska köra på. Har folk så förbannat jävla dålig smak och är så dumma i huvudet att de faktiskt köper skiten så är det klart de ska fortsätta hustla iväg den. Klart man kniper en tusing för en tavla om man kan. Skulle jag kunna tjäna en tusing per tavla på att rita fula poscagrejer och kalla dom graffiti så skulle jag också göra det, utan att tveka. Tror inte ens MrSalesman, sina bestämda åsikter till trots, skulle banga på den. Easy money är mer eller mindre alltid fett nice.

Sen att det inte bidrar ett skit till "scenen" och får oss/dom som faktiskt är intresserade på riktigt att må mäkta dåligt är en helt annan femma.
 http://www.kulturkompaniet.nu/

2010-08-10 19:51
är i tagen med att måla ett gäng tavlor till hemmet, vill du köpa Salesman? ;)

(sprayburkar är dock lite väl 90 för mig, jag målar med träplankor).
cry me a river!
--> thcrew

2010-08-10 21:22
Som en gammal passiv räv inom graffitiscenen måste jag säga att jag även stör mig fruktansvärt på alla taveltöntar med för stora kläder som tror sig vara writers och aldrig ens dratt en tag.

Jag provade faktiskt för några årsen att göra en typisk klassisk hemsk grafftavla.. Skäms och det blev inte fler då det inte kändes rätt.

Kan inte riktigt förklara mitt hat men det existerar trots allt.

Fast det finns en sak jag hatar mer.. Folk som sitter och ritar på datorn i 16 timmar och sen anser sig vara bäst i världen.
Jag kan inte förstå:
hur man kan orka sitta och peta i en evighet
hur man kan tro att man har skillz bara för man lägger ner mycket tid
hur man kan anse sig duktig när man har ett magiskt suddigum och glansiga filtereffekter

Jag blir så glad när jag ser en throwup där linjerna är halvsuddiga för den troligen tog 30 sekunder att göra.

Ju längre tiden går, ju mer uppskattar jag det enkla och snabba. Det krävs lite tanke bakom en snygg throw. Minimalt med linjer, ska gå att göra fort men ändå vara skön att se på.

Är jag ensam om min fetisch för "snabbt och fult"?
Äger dig som staten

2010-08-11 05:21
mindtrix,

16 timmar har jag nog aldrig suttit, men säkerligen 6-7. hur jag orkar, ptja för mig är det ren avkoppling. hur orkar vissa läsa, fiska, glo tv, vadsom. mspaint saknar dock flashiga effekter, så där slutade jag ta åt mig :)

(men nej, du är inte ensam. det enkla kräver mer finess än det komplicerade, då man inte lika lätt kan dölja brister. fast just fult vet jag inte riktigt vad du menar med. du tycker ju bevisligen att det är snyggt?)
cry me a river!
--> thcrew

2010-08-12 01:10
Orkar inte läsa allt men får för mig att det är "påhopp" mot folk? inte ok.
Låt folk göra sitt, gillar du det inte så varför ens nämna ämnet? Varför bryr du dig ens om vad folk gör Mrsalesman om du inte gillar det även om du inte gör det så finns det väl andra som gör det. Tjänar man pengar på att göra tavlor bra för dom. gillar man köra olagligt så är det roligt det med.. många av målningar på tavlor, tåg,väggar osv. är inte snyggt, eftersom det faller mig inte i smaken..så allt har med smak att göra..? Så länge man trivs med det man gör,har det som en hobby eller jobb så tycker jag inte att andra borde gråta över det för att dom själv inte är kapabla att hålla på med sådant? Är säkert helt ute och cyklar nu heh, aja. Så länge folk gör det dom gillar ska andra inte hålla på hata. Det jag menar är ska andra hålla på hata på det du gillar att göra? det du jobbar med? osvosvosv