I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

graffitiworkshop i jönköping

Vår Hiphop - Graffiti

2010-01-22 01:15

graffitiworkshop i jönköping

tja!
jag har börjat jobba på abf i jönköping, och det första dom bett mig göra är att försöka arrangera en graffiti workshop vecka 7. Dom har en fet lokal som ska fyllas med målningar av dom som deltar under veckan.
Jag kommer komma med mer info så fort jag vet vad dom vill mer specifikt o när jag har all konkret fakta. startar tråden för o kolla om de finns intresse.

skriv gärna förslag på vad ni skulle vilja göra under veckan, lokalen ligger mitt i jönköping vid juneporten. jag håller vanligtvis inte på med graffiti själv därför e de viktigt o veta vad ni vill göra.. man ska va från 15 år gammal o uppåt men undantag kan göras.

shu/ Martin

www.twitter.com/mzamora036

2010-01-22 17:47
låter nice

man kanske kommer på ett besök och ser vad som görs

2010-01-22 18:28
Det låter som Jönköping har rätt inställning till konst.

I stockholm så kan du i princip åka fast för vandalisering om du målar på en duk till en betalande klient på allmän plats.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-22 22:41
Köp in burkar så man slipper beställa så man kan köpa sitt lördagsgodis

2010-01-23 00:10
workshopen kommer kosta 100 kr, men då ingår all utrustning som behövs för o skissa o måla det man vill. vill bara understryka att sportlovet i jkpg e vecka 7.. sprid ryktet till folk ni tror kan va intresserade.
detta kommer vara början i en rad hiphoprelaterade projekt jag ska hålla i, men behöver nåt visat intresse för att abf ska vilja fortsätta satsningen.

2010-01-25 13:50
upp!

2010-01-25 14:18
vilka "instruktörer" är det tänkt ska vara på plats?

Om det är en graffiti workshop så vore det ju tvärnice om någon gammal räv kommer och berättar om just jönköpings graffiti. Lite historia, vilka som varit tongivande och kanske tillochmed slänger upp någon sorts kollage över gamla bilder.
Sedan kanske även allmänt om graffiti..

Vore också intressant att ta dit någon form av myndighetspersonal som kan ge sin sida av jönköpings graffiti. ( Vet att det finnes ett antal intresserad lokalpolitiker som skulle kunna tänka sig att ställa upp).

Sen någon slags predikan om att det finns 2 lagliga alternativ i stan och att kidsen gör bäst i att hålla sig där osv vore på sin plats om abf vill bli "rätt sedda" i media.

10-4

2010-01-25 15:40
Fett intresset finns !
1 för alla, alla för 1 !

2010-01-25 23:13
Undrar samma sak som croZ, jag var själv på klotterkurs som 13-15 åring och hade då några old dogs som visade.
SMÅLAND!

2010-01-26 14:58
Nu låter jag som bortblåst men vad innebär ordet workshop i detta sammanhang?
Jag bor i närheten, jag är intresserad att komma som åskådare - eller vad defineras man som?

2010-01-31 12:38
Äntligen laddades tråden... det kändes som att det tog en vecka.

För de som målar, Backjump har utförsäljning på hemsidan. Billigt, billigt.
Det är ganska utrensat, men något kan man nog hitta. Kan tipsa om att 600ml är ett kap nu om det finns några kvar.

Fatcap har burkar för 33 kr.

Shoppa hatten av dig!
"Cause no matter what I say, it's too little too late
No way that I could ever set this crooked world straight"

2010-01-31 13:07
ok fred
SMÅLAND!

2010-01-31 14:12
Wöörd på croz1.

As kul med ngn gammal räv, 99% av fallen brukar ju denna plats tillföra lios, men han är väl för upptagen med att måla i friskis&svettis salar.........

Så leta gärna upp någon annan.

2010-01-31 21:16
Hur stor är lokalen och är fallet så att allt ska målas, eller är det uppsatta plank?
Jag vill veta allt...

2010-02-04 23:39
Lios kommer va inblandad o han e min nära vän sen 10 år tillbaka så spara på onödiga kommentarer. Mer info kommer imorgon i forumet så håll utkik. Ska bland annat beställa ca 150 cans hehe

2010-02-05 12:28
måste bara säga att det e fett att folk visar intresse. som sagt kommer lite mer konkret info senare idag, håll er uppdaterade!

shuu

2010-02-08 13:44
Kommer info ikväll, sorry att de har dröjt!!

2010-02-08 16:00
Hej Kunnta!

Om du vill ha någon som kan jkpg historia, och hur "väggen" kom till kan du kontakta mig. Det var jag som drog igång det.

2010-02-08 17:09
ok här kommer den info jag kan ge just nu:
Tanken är att vi ska fylla abf´s källarlokal med målningar. Målningarna kommer få stå kvar i lokalen sen när abf ska ha sin verksamhet där.
varje dag ska det finnas någon graffare som kan hjälpa till med det praktiska, allt från o skissa till o måla m.m
burkarna har vi beställt från highlights.nu o är av märket montana. workshoppen kommer kosta 50 kr för att delta, i det ingår alla burkar, gasmasker handskar man behöver. alla deltagarna får dessutom 10 procent rabatt på jive (hiphop butiken i jkpg)
på lördagen ska det hållas en liten "föreläsning" av roy och patrik, två dudes som graffat ett bra tag i jkpg.

tanken är att få graffare att nätverka, inspirera varandra o att ge er utrymme för er konst på lagliga sätt..

mer info kommer..

2010-02-08 17:44
Den ståra frågan är fortfarande NÄR?
Du pratar om lördag, då jag antar det är lördagen i vecka7 - dvs den 13e?
Du nämner även att "på lördagen ska det hållas en liten 'föreläsning'..."är det i flera dagar?
Såfall, sover man över där eller måste man boka in sig på hotell?

Fint som smör att det är billigt inkl skydds-utrustning!
Jag hoppas mindre erfarna även får komma och illustrera? :-)

Mvh

2010-02-08 17:48
det kommer hålla på vecka 7( nästa vecka).
från måndag till fredag ska de skissas och målas i lokalen, på lördag kommer föreläsningen hållas.
vardagarna kommer vi hålla på mellan 10-17.00 med en timmes lunch

2010-02-08 20:37
Bra att det uppdaterats med info..

Kommer informationen kring evenemanget spridas någon mer stans än på whoa? Har inte sett nåt i Jönköping iallafall..?

Ska Roy och Patrik föreläsa om Jönköpings lagliga graffiti eller graffitin på kfum eller hur ser upplägget ut?

Vore också gött o styra upp någon slags debatt på lördagen... När UP-gänget höll debatt något år sen på kulturhuset flammade debattörerna riktigt ordentligt vill jag minnas och många la sig i o yttrade åsikter. Vågar man hoppas på "favorit i repris"?

2010-02-08 22:31
Jag tycker det låter sjukt fett. Hoppas bara inte timanställningen kommer och biter en i nacken och tvingar på en fler arbetsdagar. Då börjar jag gråta...

Synd bara att det bara är beställt Montana... för jag antar att det inte är 94?

Hur som helst. Finns ju knappast något att klaga på med tanke på att sånt här hålls allt för sällan.

Infiltrera Stockholm, nästa? ;)

2010-02-09 14:47
Endast _50kr_ entré för skyddsutrustning samt fritt användande av alla cans i en hel vecka?
Det nämns inget om priser, har någon joppe från kommunen (eller vad projektet styrs av) donerat?
Hur pass nybörjar-vänliga är ni?

Jag är taggad på att komma men hur är bemötandet av nya s.k "toys"?
Eftersom grejerna ska sitta kvar i lokalerna känns det som att allting bör vara "ur en proffsig synvinkel", åtminstone ur mitt perspektiv :B

Mvh

2010-02-09 16:12
croZ: ja det finns lite affischer och foldrar ute i skolor, fritidsgårdar, på stan, i bibblan, tändsticksområdet plus att en hemsida kommer upp i dagarna..
patrik kommer nog berätta om den lokala graffen både på den lagliga och olagliga sidan skulle jag tro, men inget e spikat så jag ska fråga honom idag vad specifikt han ska prata om.
vad skulle du vilja ha för debatt? med vilka inblandade?

ATTBETALA:
jupp endast 50 kr o allt ingår i priset, projektet heter unga röster och har startats av abf tillsammans med hyresgästföreningen så det e deras pengar som är inblandade.
alla är välkomna, nybörjare som oldschool-snubbar, alla som vill delta och måla får komma!

anmälningar måste börja komma in, ni får gärna skriva i forumet eller skicka medelande om ni e intresserade eller era vänner så kan jag höra av mig med mer info!

jalla jalla

2010-02-10 21:52
är det ingen som känner sig manad att anmäla sig?

det e ju trots allt nästa vecka. Kommer dock ta emot sista minuten anmälningar men tar det helst nu hehe
vore kul o se intresse, ni visar ju det genom att skriva här men skulle behöva något som visar det på papper för mina chefer så dom vill fortsätta satsa. lite synd att det verkar bli färre deltagare än jag trodde

2010-02-11 20:09
upp!

2010-02-12 13:40
skriv in mig iaf
jag kommer+1 eventuellt, jag kommer åt slutet av veckan

2010-02-13 17:30
Jag kommer + 3 till garanterat!

2010-02-13 17:32
4 som deltar allså.

2010-02-13 17:58
jag undrar hur ni ser på detta med olaglig konst, hyresrättsföreningen lär ju fått endel skadegörelse, kommer ni se hårt på dessa klottrare som kommer och fota oss eller?;D
, öl behöver inte ens nämnas, grunden till en välbalanserad kost.//whatone

2010-02-14 19:29

@Newbien

Kommer det vara klottrare som fotar någon ? O vem ska se hårt på dessa klottrare som ska fota "er" ?

2010-02-14 20:50
fotograferas ni e det för o dokumentera själva workshopen o inte för o sätta dit någon, antar att om ni målar e ni smarta nog att inte använda tagsen i lokalen.
lokalen ligger vid juneporten mellan böfhaus o centrum i källaren. imorgon drar vi igång!!

för mer info ring mig på 0760-275008

2010-02-14 21:54
vill bara understryka att alla, oavsett erfarenhet eller skills är välkomna, tanken är att ni ska kunna ta lärdom från varandra också

2010-02-15 23:03
jag anser mig som en klottrare, hyresrättsföreningen kanske?
, öl behöver inte ens nämnas, grunden till en välbalanserad kost.//whatone

2010-02-16 18:18
Fett!

UPP!
Deli Basis

2010-02-17 15:19
jag hakar på lorre in på fredag och kladdar lite yao

/ emil

2010-02-17 15:34
Riiktigt bra gjort av Jönköping måste jag säga!
Dom försöker iaf ge Graffitin en plats isamhället i stället för att säga NEJ rakt av..

Nolltoleransen funkar absolut inte - korkad människa som lade fram det förslaget!
så ta hand om "problemet" o lös det så gott det går!

så lite respekt åt Jönköping!:)
-"Open Your Mind" din instängda egoistiska svenne!

2010-02-18 02:00
Bra uppstyrt, mycket props till Martin Zamora. Lycka till alla som ska dit.