Torska av busskamera?
Min kompis var och tagga på bussen, han blev filmad av kamerorna på bussen, han tänkte ju inte då på att maskera dig så inga oseriösa svar tack! Finns det nu ngn channs att han torskar? det hände för ca 3 dagar sen.
hehe självklart blir det torsk om han finns med på bild kan säga så här antingen lägger dom ner det för att det är en skit grej, och att dom inte har ork att ta det vidare. har han torskat mycket och är aktiv målare, så vill dom säkert sätta han på plats. men vem fan bryr sig torska ska man göra , så att man kan fortsäta och köra. och ha ett leende på läpparna tills nästa torsk.
När skall kidsen lära sig att det fan inte är tufft att torska? Och jo om personen syns klart och tydligt på filmen så kommer han troligen åka dit på det.
------------------------------- Tröttnat på Whoa? -> http://www.graffitiforum.se
Asso fattar inte vad folk menar coolt att torska. Så jävligt klantigt att torska av en busskamera. Men fortsätt att måla.
Nej nej nej det är absolut ingen chans att han kommer torska om det var på SL bussar han bomba!! Har fått chaufören att komma bak och säga till mej att jag ska sluta bomba ett fåtal gånger, och vid dessa tillfällen har kamerorna kanon vinklar på mej och aldrig har jag torskat för det, så din kompis kan vara helt lugn inget illa kommer hända han ;)
Okey, tack så mycket för svaren :)
men ser man att han lägger en?
Jag är inte riktigt säker på om man såg han lägga ngt kan hände att ngt säte var i vägen eller ngt men det e nog stor channs att han sågs dra ngt p kameran
jag vet folk som torskat för busskameror. som fått hem lapp om förhör i efterhand. ingenting e omöjligt. varje poliskår prioriterar på sitt sätt. räkna inte med att komma undan. räkna inte med att torska.
Okey, Har hört att folk sagt att man inte kan få böter när man är under 15? Har ingen koll på såntdär stämmer det? om nt hur mke tror ni bötern kan ligga på?
skadeståndsbelopp kan man iaf få, fick jag vid 14års ålder.
byt utssende, klippa håret, ändra klädstil o färga ögonbrynen.. sen hittar dom nog honom (dig) inte..
klart man betalar när man e under 15, stod på aftonbladet att ett barn som va 12 år eller hur gammal va han som fick betala 1,2 miljoner kr i skadestånd för att han tände eld på lägenheten!
Har du ngn aning om hur mycket det skulle kunna vara ca 20 tags på 10 olika bussar ?
dagsböter = ej ender 15år då du ej är straffmyndig, baseras på inkomst skadestånd = vet inte 100%igt men tror det kan hamna på dina föräldrar.
------------------------------- Tröttnat på Whoa? -> http://www.graffitiforum.se
Vem som hellst, har 1 fråga till, Hur lång tid kan det ta innan dom skickar brev/ringer? Alltså om dom har sätt det, för videorna på västtrafiks kameror raderas ju efter 1 dygn och tar bara 1 kort på 2 sekunder..
hehe coolt att torska tror jag ingen tycker att det är. och klantigt vet jag inte om man ska säga. fan målar man tåg och polisen stormar in och knackar en på ryggen så va fan ska man göra. langa den första snuten en praktskalle kanske? hahah när det gäller buss så kan man ju kolla efter kameror . men är man full så skiter man it och får ta skiten efteråt =D. brukar va så att på fyllan fuckar man ur lite extra ?. synd med att man får kåken för skadegörelse ( klotter) ta peddos i stället by ma löwazz
Det blir ju ens föräldrar som får böterna om man är under 15 right ? Sen om han är en stor målare så lär han ju åka dit för resten utav grejerna han gjort, då de tar in handstils experter som kan se samband osv,
Jo men hur lång tid kan det ta innan dom ringer/brev hem`?
ah men detdär med hur lång tid de kan ta.. dom behöver inte skicka det på driekten, dom kan vänta fett länge tills dom har mer bevis o shit, beror helt på hur mkt man kör men om man tänker på din onödiga nojja så skulle ajg säga att du är nybörjare, dom kommer nog skita i det
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
om kompisen brukar åka med samma tider me samma buss skulle de va problem, annars går de nog inte att veta vem de e som har målat!
Ne, eller han åker ju den bussen rätt ofta, fast inte samma tid
Böter under 15 år? Nej. Skadestånd under 15 år? Ja, om du erkänner. Men nej, om du inte erkänner! Det går inte att ha rättegång för barn under 15 år, så om du bestrider brottet kan dom inget göra, fast hur mycket bevis dom skulle ha, man kan alltså inte bli dömd till något man bestrider som under 15 åring. Så säg åt kompisen att hålla fast vid att han inget gjort.
bejing doll
Mädvelin Man måste ju kunna åka dit ändå trotts nekande som 14årig. Har för mig att jag har några kompisar som greps på bar gärning när dom var 13-14 eller dom blev filmade minns ej. De nekade i förhör men dömdes, fick prata med soc och lite skadestånd att betala, aa deras morsor betala.
Klart man kan åka dit på det? Lite vett i skallen får man väl ha?
Jag tror du kan hålla dig ganska lugn.. Kamerorna i bussarna brukar (iallafall min stad) vara till för utredningar av rån/misshandlar på bussarna. Har själv åkt ungefär samma tider på min buss i 2 år nu och inget har hänt. Så jag tror att han kan vara lugn. Bara för att hans ansikte finns med på kameran så står det ju inte vad han heter, right? Därför måste dom ta dig för att få namn osv..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
SL:s busskameor funkar inte ens,dom har slängt flera tusen i sjön..ännu en gång..
Sls busskameror fungerar visst. Dock använder polisen sig bara av filmerna vid brott som kan ge över 2 års fängelse. Vilket grov skadegörelse inte gör, max 1 år. Tror knappast att du är värsta storwritern heller så det är nog lugnt.
"finns inget dåligt med knark (hash,grönt) rökt det själv i ett år nu o jag mår susen!! röka o måla e grymt!!" - Jaojao
lacS Jag har också erfarenhet av det här. En vän till mig torskade flera gånger när han var under 15 år, för tagging på både väggar, tåg och spårvagn. Varje gång hade de vittnen, bl.a. väktare som tog honom fast också. Varje gång nekade han för polisen och dom kunde inget göra även om alla visste att han ljög, morsorna, vittnena o polisen. Visst, han hamna o prata med soc också, men bestred ändå allt. Så de blev inga skadestånd. Om du får skadestånd beror nog på det om du medger att du gjort något, då är det ingen skillnand om du sagt det åt din morsa, till soc eller polisen, för inga officiella rättegångar hålls, bara det är nån som hört att du medgett brottet. Min vän som bestred allt var bara en jävla envis unge och därför kunde inget göras.
bejing doll
Mädvelin aa okej du har säkert rätt!! maxstraffet för grov skadegörelse e 2 år väl???
Man är straffmyndig efter man fyllt 15 år men skadeståndsskyldig efter man fyllt 12 år. Om snuten har fotat honom tidigare i samband med graffiti då kan han åka dit om dem känner igen honom. annars e de väldigt liten chans, liksom bara för att man blir fotad på en kamera så läser den inte av ens namn och adress.
www.myspace.com/jonis016
Jag bomba massa busskurer påväg hem på fyllan med en kompis, vi stog o drog, kolla bak och polisen stog där med bilen vi hadde ej märkt något alls, dom veva ner rutan o skratta, sen gick ut o tog oss, åkte till stationen lite små snack, vänta 3 månader, sen rättegång, några rutor var krossade på busskurerna som ej vi hadde gjort, vi åkte på det oxå, allt blev runt 65000 kr, åklagarna kör med majoritet, min kompis föräldrar var arbets lösa dock inte mina, så jag som ej hadde yrke valde dom att ge mig/minfamilj dom 65000kr i böter, så jag säger så här, e du orolig över höga summor, gör inge brott med social blattar lr allmänt fattiga kompisar utan yrke! PPPZZZ
Rädd för verkligeheten
Imissbehave P26 de där låter bara förjävligt. sjukt hur mycke man kan få betala altså. De lär fan inte kosta så mycke att man kör några tags i samhället dem lär ju lägga på pengar som fan.
www.myspace.com/jonis016
skadestånd och saneringskostnader är en sak sedan tillkommer något som kallas dagsböter vilket är baserat på inkomst m.m vilket gör att summan kan variera extremt för samma brott.
Imissbehave P26 rätt åt dig och mer borde du betalat det ser fan förjävligt me all jävla klotter överallt förstår verkligen inte hur vissa snorungar tycker att det ser snygt ut bara onödiga fläckar och onödiga pengar som läggs ut för att ta bort skiten..
chascon: tror du verkligen att du får gehör för dina åsikter på ett "graffiti" forum? =) Håll dina åsikter för dig själv eller i forum som bryr sig typ www.vaktare.nu
Gå o gråt över att vi är med i Eu ist, du betalar garanterat mer pengar för att sverige ska få vara med där än va du gör för att det sitter färg på en vägg eller någonstans. Folk lägger energi på fel saker, ingen vanlig medborgare som verkar bli sur för att det är sjukt mkt bedrägerier , där deras pengar försvinner, Eu medlemskap, Tex i sthlm så kostade nerbrännda skolor ungefär lika mycket som det kostar att ta bort allt klotter, men att folk bränner skolor hör man ju fan inte lika mycket klagomål över ? När fan ska man inse att alla är olika, jag kanske hatar att du tar bilen till jobbet och förstör miljön som leder till att skattepengar går till forskning mot miljöförstöring, Tänk om vi bara kunde slippa att du tar bilen istället ? Så sparar vi ju massa pengar från staten Va,Va Va,Va ?!?!?! Ni som är " Antigraffiti" förstör ju minst lika mycket som vi som gillar graffiti gör ? Bara det att det är sjukt lätt att se andras fel och inte sina egna? Ska vi dra en snabb analys av våra ageranden. Målare skadar - sin egen ekonomi, andras ekonomi ( dock minimalt,om inte pengarna skulle gå till sanering skulle de sitta som toapapper i röven på Reinfeldt, eller till hans byggfirma som jobbar svart ) Men ingen dör utav att VI målar, Nu till dina handlingar. Dina bilresor förstör miljön, påverkar din egen hälsa, andras hälsa, miljö förstöringar , kostar massa skattepengar för forskning, investeringar i miljötänkande, Dina handlingar dödar faktiskt folk eftersom dina handlingar är en del av att folk inte kan bo kvar på sina boområden pga översvämningar naturkatastrofer och dör, Du dödar ju nästa generation skulle man på något sätt kunna säga, eftersom de inte får samma livsmöjligheter Så ? Vad skulle du helst gråta över ? Självklart att vi målar då det inte är ditt intresse , men vad påverkar ALLA mest ? jo dina handlingar, tänk lite , herregud, bitterfitta ingen bad dig komma hit, När du skrev här så var det du gjorde ja, ungefär lite som att springa mot en grupp elefanter som är ute och springer, alltså inte så lyckat, Haha
Tack ! Du ska veta att den typen utav " vandalisering" inte har något ALLS med graffiti att göra. Graffiti är en kultur där iaf jag känner att jag kan nå ut i samhället, visa att jag finns, visa mina känslor, kunna släppa allt, bara var för mig själv, bara vara MIG. Det är inte lätt att nå ut i samhället, där alla andras hobbys blir accepterade, absolut inga problem. Men just att måla av sig, kanske den äldsta "ritualen " som människor har haft, ska förbjudas och få hatstämpel ? Visst, jag som många andra, som många andra målare blir fundersam på vad som händer, hur negatvit det är för oss som verkligen brinner för det här när någon går och skriver Bög, hora, allan 152 was here biatch " sånt, det förstör bara en fin kultur, det visar inte den riktiga Graffitin ! Den som inte accepteras utav storebror och utav samhället som får inbankat i skallen att GRAFFITI suger. Fast de kanske inte ens sett en riktigt bearbetad målning ? Är det rätt ? Absolut inte, tyvär tror alla att, om man målar så är man helt off the road, att hoppet är ute, men precis som alla andra är vi också människor, har rätt till att leva som vi vill ! Låt oss visa vad den riktiga graffitikulturen har för godsaker att erbjuda istället, för som du gör, dömma graffiti kulturen till dessa ex graffiti ---> förstöring --> äckliga tags / krossade busskurer.. Den kopplingen har som jag skrivit, inget med graffiti att göra.. tyvärr är det inbankat i huvudet på de flesta.. Partiledare o va allt heter är bara sura för att de inte kan stoppa oss, för att de gärna hade haft de där pengarna att torka sig i röven med, som nu istället går till sanering Svårt att göra något bra, när allt man gör är fel, ska bevakas, give us some space föfan. så vi kan visa er då ? Peace Out... // Ak Cruuu
Ak varför blir jag så glad av dina kommentarer???
Nej Lars-Eric bilar är inget man kan snatta...
:) Det vet jag inte, men det ligger väl antagligen något i det som jag skriver, i dont know :) Peace
Sluta säga att tags inte är snyggt, tags är det snyggaste, ROLIGASTE. Har målat jävligt länge men ajg har kommit på att tags är det absolut roligaste, hellre tagga sönder en securitas bil än att ha gjort ett fett WC. peace
Keeep on crashing ! Fitt hor monopol bolagen får la bara suga upp de om ngt fönster krossas? Känner verkligen för att gå runt o krossa rutor ibland, dampingt? ja, absolut men de ger ett gött rus + så får man fitta sig mot jävla buss monopolen !
Spraycanstories, vem är du att säga att tags är snyggt ? Sen när får man inte ha sin egen uppfattning om vad som är konst och vad som är snyggt ? Tags är skönt, tags KAN vara fint, tags KAN vara riktigt fult ? Förstår du tankesättet ? Sen att du gillar att slå sönder busskurer,sure, har inget med graffiti att göra dock.
Tags är det grundläggande inom graffitin, utan tags hade nog de flesta aldrig börjat måla. Utan tags hade troligen graffitin aldrig tagit den fart den tog i slutet/början utav 60/70-talet Och jag håller med om att tags för alltid kommer vara ett utav de roligaste momenten inom graffiti enligt mig även om jag själv e kass på det :P Sedan har vi detta med att slå sönder saker, hur roligt vissa än tycker att det är så har det fan inget med graffiti att göra.
#153järna Hahaha, det är för att dem skiter fullständigt i dig och tyvärr så snackar du skit.. om du lirar utan maskering så att kameran kan se dig klart och tydligt, så kommer du förmodligen att få ett brev hem några veckor el. månader efter att händelsen inträffade (Om det är värt att ta upp). Känner folk som har råkat ut för dessa 'brev' då dem har varit smarta nog att lira utan maskering på fyllan, så.. nästa gång du lirar så bör du nog försöka hålla dig till en blind spot, om ens det.. fuck it, vafan ska du lira insida på bussen för? Plocka upp en fin liten sten istället så att du kan rista. Aja, hur som helst så lär man sig oftast ifrån sina misstag.. men det är bättre att undvika dessa misstag, var fri så länge du kan.. torskar du för mycket så kommer livet att börja bli mer och mer som ett litet fängelse, även på fritiden, ifall du inte siktar på att skita i allt, skita i din ekonomi och alla straff, bara lira på.
jag har aldrig torskat, och jag har bombat insidor i bussarna mitt framför kameror i säkert ett halvår minst, och jag åker samma buss nästan varje dag jag tror bara dom används sena helger när det är mycket fylla, eller nått anmält brott som rån eller misshandel som man kan spola tillbaka och se, så länge ingen lägger märke till att ni drar en tag på bussen så kommer ingen anmäla, och busschauförn lär ju inte se nått om ni inte är klantiga, så dom kanske upptäcker klottret när dom söker igenom bussen efter att dom åkt klart för dagen. vad ska dom göra? söka igenom halva dagens video rulle från just den bussen för att hitta rätt. plus att det är många andra som drar tags på bussarna oxå. sen tvättar dom väl bussarna efter varje dag oxå? då har man ju bara klotterborttagnings spray, som fönster puts ungefär, spraya 2 gånger, torka bort, kan inte tänka mig att dom bryr sig så mycket då det bara tar några sekunders jobb och en del av städningen. har inga källor på vad jag skriver, det är bara som jag tror. Peace!
spraya 2 ggr ne det e ju inte så lätt om man kör säten till exempel och på vissa väggar har jag sätt tags sitta i 2 månader...men det e ingen stor risk ändå så det är nog ganska lungt om han inte försökte tända eld på bussen när han ändå var därinne...
Nej Lars-Eric bilar är inget man kan snatta...
Asså skit i insidor på bussen, rista istället. Det kommer att sitta kvar i evigheter + att det kostar en jävla massa pengar för dem att byta ruta, vilket dem sällan gör.. plocka ett gruskorn eller en liten sten sen så lägger du en fet rist på rutan som man kan se på avstånd. Kameror är ingenting att oroa sig över om man inte har torskat förut, om du inte finns med i brottsregistret eller någonting liknande, då spelar det ju ingen roll om dom får dig på film eftersom att dem inte kan identifiera dig, jag syftade mer på folk som har åkt dit förut osv. Det enda som skulle kunna skada ifall dem har filmat dig och du inte har torskat förut är ifall dem griper dig.
hehe har blivit filmad flera gågner de har aldrig hänt nått,de är inte alltid kamrorna är på,dom är oftast på från kl20 till 6 på morgonen iaf där jag bor..
http://www.fotolog.com/onlyfreights