I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Väktares/polisers rätt att informera arbetsgivare?

Vår Hiphop - Graffiti

2008-11-29 18:52

Väktares/polisers rätt att informera arbetsgivare?

En fråga som snurrat lite i min skalle på senare tid är om väktare och/eller poliser har rätt att informera ens arbetsgivare att man torskat för ett brott.

Det finns tydligen väktare där ute som gjort detta. Huruvida killen var dömd eller inte vet jag inte. Är det någon där ute som har erfarenhet av detta, eller vet mer om det?

Postar frågan i graffiti-forumet, men är även intresserad om någon vet hur det är med brott i allmänhet.

2008-11-29 19:16
De bryr sig nog inte så mycket om de får göra det eller inte, saker händer och det får du ju vara medveten om eftersom att du målar eller vad du nu pysslar med.

2008-11-29 22:32
Och polisen vet var du jobbar.... hur?
"Som klockrenh säger."
- oneoo

2008-11-29 23:07
Ordningsvakter för ej dela vidare information de fått kännedom om i tjänst.

2008-11-29 23:57
Varken polis eller väktare har någon som helst rätt att göra detta. Det klassas som en brottslig handling, skulle en väktare eller polis göra detta så kan du anmäla personen för förtal.
If you can take a dick in your ass, you can damn sure take a joke!

2008-11-30 03:11
Och polisen vet var du jobbar.... hur?

Det har du för det första inget och göra med, det är inget du ska spekulera i.

Gör som rkelly säger, anmäl svinhororna

2008-11-30 04:21
saken e den vad jag vet att den ända som får veta om dina brott (över 18) är du själv. om information läcks e de tjänstefel.
Jag gillar Elk, Elk gillar MIG!!!

2008-11-30 12:22
Sen finns det väl ändå undantag. Om t ex en pedofil åker dit för sexuellt utnyttjande av barn så måste väl ändå hans arbetsgivare få reda på det om han t ex jobbar på dagis eller skola. Men så länge inte brottet kan utgöra en risk på arbetsplatsen borde inte information föras vidare till jobbet.

2008-11-30 13:08
vet iallafall att när ja gick på högstadiet fick min rektor reda på att jag torska och då fick man sitta där o snacka "allvar"..

2008-11-30 20:51
Ni kan inte jämföra "brott" ni gjorde i högstadiet med det här.
Var det så att vaktmästaren såg dig rita på bänken?

Anuzone: Tror det blev något slags missförstånd där? Vad snackar du om?

Som folk har sagt: Information från belastningsregistret etc. är det endast du själv som kan få utdrag ur.
"Som klockrenh säger."
- oneoo

2008-11-30 22:49
klockrenh ingen frånn skolan visste att jag torskat.