I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Lite info om den super coola Kaos.

Vår Hiphop - Graffiti

   

2008-05-15 19:03

Lite info om den super coola Kaos.

"Kaos" är en av de ungdomar som står bakom signaturerna på tågen. Han är medlem i ett gäng som kallar sig Vandals in Motion.
-Målandet har blivit en livsstil, svarar han på frågan om vad som driver honom.

-Jag sätter graffitin först, planerar livet efter den. Man bryter sig ur anonymiteten och blir känd. Det är vårt medium, företagen slänger upp en massa reklam, vi "bombar". Ibland ser man inte ens någon skillnad mellan reklam och "tags".

Det är främst på pendeltågen han placerar sina verk, oftast stora graffitimålningar. Han är ute och målar minst tre, fyra kvällar i veckan. Under de sju år som gått sedan han började har han hunnit göra omkring 300 tågmålningar varav cirka 70 heltäckta vagnar, "Whole Cars" som det kallas på graffitimålarnas språk.
Men varför måla just på tågen?
-Det är en speciell känsla, de rullar och visas för tusentals människor. Det är en utmaning om man ska klara av att göra färdigt en målning, som ett äventyr ur en bok.
-Det är roligt att lura vakterna, ibland målar vi när det sitter vakter inne i tåget några vagnar bort. När jag ska göra en mindre målning går jag ofta medvetet till uppställningsplatser dit jag vet att vakterna kommer, då vet man var man har dem.
-Tags och graffitimålningar är samma sak, allt är graffiti. Hade det inte varit för tagsen hade inte målningarna funnits, de har utvecklats från tags.
-Jag förstår att allmänheten ogillar dem men det är ingen vanlig vandalisering, vi skulle kunna slå sönder rutorna också men det gör vi inte.
-Folk behöver inte titta på graffitin om de inte vill. Jorden är så djävla nedsmutsad och i tidningarna läser man om krig och elände varje dag. Ändå blir folk upprörda när det är lite skit på tågen, jag tycker det är en bagatell.

De senaste veckorna har det pågått en planerad attack mot tågen, berättar "Kaos".
När många tåg blir "bombade" är det svårt att välja vilka som ska tas ur trafik, då får målningarna åka längre. I normala fall tvättas tågen redan samma morgon.
Det sägs ofta att målarna stjäl sprayburkarna, stämmer det?
-Ja, men det beror delvis på att man pressat upp priserna så att vi inte ska ha råd att köpa färg. I Danmark kostar burkarna inte ens hälften så mycket. Där köper nästan alla målarna sin färg. Själv har jag inte snott något det senaste halvåret. Det är inga målare som vill sno, men har man ingen färg blir man tvungen. Man låter inte bli att måla bara för att man inte har någon färg.
Ligger det någon spänning i snatteriet också?
-Det är inte spänningen man vill åt, då kunde jag lika gärna blivit tjuv, jag tycker det är pinsamt.

Men är det försvarbart att måla graffiti?
-Nej det går inte att försvara, det går bara på känslor. Det är SL och SJ som har lagen på sin sida. Det är ett krig mellan dem och oss, jag förstår att de är trötta på det.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.