I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp till B-uppsats.

Vår Hiphop - Graffiti

2007-12-07 16:51

Hjälp till B-uppsats.

det dags att graffitin får ta sin plats i den akademiska världen inte bara den så kallade fin konsten, läst konstvetenskap i ett år nu, vi har har gått igenom konstens historia ifrån  de gamla grekerna till ida, men har vi läst om grafiti? NEJ...dags att ändra på, jag valde att skriva min´B uppsats om graffit... iallafall har en massa frågor..nån som pallar att svara?? skulle vara skit bra om ja fick era åsikter, ni som målar. dags att skaka om den torra akademiska konstvärlden... ni som vill och orkar bli intervjuad hör av er till mig/ until later..

tala inte så du glömer lyssna

2007-12-09 15:37
Lycka till.. men "dags att skaka om den torra akademiska konstvärlden"
ja.. jag vet nog på rak arm en handfull personer som skrivit b-eller c-uppsatser om graffiti, och här finns några till:
http://www.uppsatser.se/om/graffiti/

men som sagt, lycka till, men skaka om, nja...
I'm having a bad day,don't make me take it out on you!

2007-12-09 16:39
tycker nog att mina torra proffesorer behöver skakas om lite, eller kanske snarare få upp ögonen.
men tack för tipsen ska kolla in det
ha d gött
Graffare

2007-12-09 17:12
Cissla F0

ställ dina frågor. Bra initiativ tjejen!
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2007-12-09 17:39
Jag e inte sa saker pa att jag skulle vilja att graffiti inkluderades i konstvetenskapen, jag kan inte riktigt se vad graffitin skulle tjana pa det. Men skit i det.
Hur har du tankt dig den har uppsatsen, den ska alltsa bygga pa intervjuer med aktiva malare? Vad ska du fraga?
Om det hela kan ske over internet kan jag tanka mig att stalla upp, skicka mess.
det kostar på att ligga på topp

2007-12-10 13:03
ut med frågorna ba :)

2007-12-10 13:22
säg som det är, graffiti är skadegörelse
-

2007-12-10 14:11

ja om man tycker graffiti är skadegörelse kan man ju leva i den tron tills man uppnåt ett högre stadium av förståelse för människans behova av att smycka det offentliga rummet genom århundraden, var runor sakdegörelse som vi ska sanera bort? principen har vart den samma sen stenåldern :)

2007-12-10 16:22

jag tycker att graffiti har fått oförskämt mycket plats i konstvärlden som det är. ofta sjukt okvalitativ konst (göra färgglada målningar av skrift) av utövare utan konstnärlig utbildning och en medelålder på 16 år.
banksy säljer sina verk till samma priser som , BLU och andra gatukonstnärer åker världen över och är huvudnamnet på konstmässor och många svenska graffitimålare har fått stor uppmärksamhet även på den internationella konstscenen (oskar korsar, perra "ruskig" osv.).
ändå snackar man om att "skaka om i konstvärlden" med lite ungdomlig graffiti.
för helvete, graffiti är inget nytt, den har varit "den nya ungdomskulturen" i snart 40 år.

sen att göra akten till konst är ju också en jävla grej. alla graffitimålare vet ju att dom började med graff för att det var coolt och farligt, inte för att dom kände ett ansvar för det offentliga rummet. dessutom var situationisterna långt före med det konceptet.

kanske hade din b-uppsats varit befogad för sisådär 20 år sen. kanske borde tänka nytt?

this is the place for your advertisement

2007-12-10 16:23
*banksy säljer sina verk till samma priser som (klipp in typ pollock eller nån)
this is the place for your advertisement

2007-12-10 16:34
Skillnaden mellan Banksy och Pollock är i och för sig att man kan se ett motiv i Banksys grejer ;)

BornBusy - Det som graff kan vinna är lite fler lagliga väggar så att ni kan träna i fred tills det är dags att göra storverk ;)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-12-10 16:37
vrf är de flesta så negativa :( :S

2007-12-10 17:06

men fattar inte detta konservativa tänkande om den accepterande konsten, jag pratar inte om graffitimålare som lyckats ta sig in på den internationella konstscenen eller olika konstmässor, detta är för mig ointressant. och om du tycker att uppsatsen skulle varit befogad för 20 år sen har du inte speciellt stor koll på den stora massa som inte vet ett skit om graffiti utan bara fördömer den idags läget. Mitt sätt att angripa ämnet i uppsatsen har tagits emot med nyfikenhet, nyfikenhet som många gånger grundar sig i okunskap som folk har.

det hela handlar inte om att skaka om konstvärlden med graffiti som ett nytt koncept för det vet vi ju alla att det inte är, däremot att ändra på mossiga traditioner om vad vi läser och fokuserar på i våran kurs.... jag kanske inte uttryckte det tydligt. för mig är det så sjukt oviktigt att se till priser som folk säljer sina verk för och att ha en konstnärlig utbildning är för mig oviktigt, det är inte det som konsten handlar om för mig personligen,speciellt inte när utbildningen många gågner fortfarande grundar sig på konstnärsförbundets regler. att skapa är en frihet inte något som ska styras av skolning. konst är olika för olika du säger okvalitativ konst... vem åsikt är det? din? låt vara så men det finns andra som inte tycker det.. inte påstått att skaka om konstvärlden med ungdomlig graffiti utan bara min instution som ja tycker behöver se mer av denna typ utav konst.

att ta ansvar för det offentliga rummet och att uttrycka sig i det är förövrigt två helt olika saker.

och varför överhuvudtaget sitta och jämnföra priser, ärligt så skiter ja i vad pollock tar för sina tavlor, priset enligt mig bestämmer inte konsten och definitivt inte åldern heller. isåna fall skullle vi tittat på picassosmålningar ifrån 15 års ålder och klassa det som mindrevärdig konst??? men allas åsikter e olika. kul å höra din. /peace

2007-12-10 17:32
Cissla F0  jag utsmyckar ingenting jag förstör
-

2007-12-10 18:23
okej, up to u..... men det e ju intressant i sig, men man kan ju inte säga att alla graffar i syfte att förstöra så man kan ju inte säga svart på vit att graffiti är skadegörelse..finns alltid gråzoner. eller vad säger du?

2007-12-10 22:18
Cissla

Jag blir så trött på att se såna som dig logga in här.
Jag är rädd att hela din uppfattning om graffiti kommer grusas en aning. Graffiti handlar om att klottra och förstöra!
Det finns inga djupare tankar än så. Även fast jag vet att du alltid har levt i den världen och att du inte gärna vill släppa dem tankarna.
Thats it! Försök inte förfina kulturen, den är som den är!

Ps. Det finns några enstaka stackare som aldrig fattat detta och ändå kallar sig graffare. Trots att de bara står och pillar på något färgglatt nere i Norrköping och klipper mallar framför Kobra på tisdagskvällarna.

2007-12-10 22:22

Graffitin är och har alltid varit ett brott. (Dra inte upp något patetiskt om grottmänniskor, så är du snäll)
Om graffitin skulle bli laglig så skulle hela kulturen dö.

2007-12-10 22:34
pallar inte lägga mig i någonting annat men måste bara svara till
STHLMWALLS P28
haha ärligt talat.. vad har du för upfattning om graffiti?
det är ett brott, man får en kick av det för att det är olagligt-fine.
men i grund och botten är det ju kärleken till konsten graffiti eller?
I am going to attempt to drown myself You can try this at home,You can be just like me.

2007-12-10 23:14
m_artin P17  det är inte konst det är skadegörelse. Har du inte lärt dig att det som samhället anser är rätt FAKTISKT ÄR RÄTT?

är du någon slags rebell som försöker slå revolt mot något?

-

2007-12-10 23:27

om du läser noga har jag aldrig rakt ut sagt min uppfattning av graffiti.. så döm inte innan du vet, jag kan argumentera för jag kan argumentera emot...däremot har jag fått uppfattningen om att många säger det är skadegörelse rakt igenom, men däremot motsattsen också av folk själv som graffar..har ingen romantisk uppfattning om graffitin om det e det du tror. men man har väl rätten att vara nyfiken eller? patetiska grott människor visst det kan man tycka..ur ett historiskt tänkade så drog jag parallelen. helt enkelt. ingen revolt bara en undran....

iallafall kul att höra dina tankar om det

2007-12-10 23:30

Hehe jaja hoppas det går bra för dig.

-

2007-12-10 23:31
sen ärligt kan ja inte förstå all negativitet för att man diskuterar, hur kan man förmedla att graffiti är skadegörelse(om man har den åsikten) om man inte diskuterar?

2007-12-10 23:35
Tack :)

2007-12-11 01:09
graffiti är skadegörelse ifrån generellt perspektiv, jag själv tycker däremot att det ligger ganska så mycket bakom det på sätt och vis. allting har att göra med personen som gör det också; vissa gör det för famet, dom vill synas (det gör nog dom flesta).
andra gör det just p.g.a. skadegörelse, och andra gör det helhjärtat.
visst det är olagligt och jag tror helt ärligt att graffitin hade tappat 90% av hela sin mening om det hade blivit lagligt runtom i världen. folk kör ju olagligt för ruset och för att komma upp osv, men man känner direkt hur meningen med graffitin dör ut såfort du står framför en laglig vägg. visst det är skönt att inte behöva stressa och man kan stå och pilla hur länge man vill... men det är inte detsamma.

2007-12-11 10:02
STHLMWALLS
* "Graffiti handlar om att klottra och förstöra!"
- Om så var fallet skulle det aldrig synas några snygga grejer, så ditt påstående faller på eget grepp ;)

10-4, over...

2007-12-11 10:30
graffen i sig är väl oftast inte så intressant, du borde klura ut varför en jävla massa kids har ett behov av att skriva sina alias i stan istället.

2007-12-11 10:34
Fast det är ju sociologi, Cissla pysslar ju med konstvetenskap.

10-4, over...

2007-12-11 17:29
Hej Cissla!

Du har nog kommit till fel forum! Det finns andra forum där du kan ställa dina frågor utan att mötas av all denna skitsnack och negativism.

Kul att du vill skriva din uppsats inom detta område.

Säg till när det är klart, ska bli spännande att läsa! 

Har du frågor så skicka ett PM.

Peace!

2007-12-11 17:45
TACK! skönt med positivitet =) skickar ett PM

2007-12-11 17:52
graffiti må vara skadegörelse men vem bryr sig? om det är snyggt kan det ju få stå kvar !

2007-12-12 17:32
vem bestämmer vad som är snyggt och inte snyggt då?

2007-12-12 17:40
Gör klart det nu så man får läsa =)
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....

2007-12-12 18:27
haha det e inte klart förns början av januari..sorry man =)

2007-12-12 20:35
aa skicka till mig också..
I am going to attempt to drown myself You can try this at home,You can be just like me.

2007-12-12 20:44
Det gör väl du själv eller ?

2007-12-12 21:11
jo visst betämmer man själv, men ja kan ju inte bestämma vad som ska sitta kvar eller inte, det kan ju ingen göra hur snyggt mab än tycker det är.

ma_rtin självklart skickar ja den sen när den e klar.
peace

2007-12-13 10:55
Cissla, skönhet sitter i betraktarens ögon... ;)

2007-12-13 12:26
absolut, men ville bara påpeka att man inte kan bestämma vad som ska sitta kvar eller inte.. oavsett om man tycker det är fint =)

2007-12-13 15:23
Skapar graffitin en livsstil, eller var det livstilen som skapade graffitin???

2007-12-13 16:16
graffitin skapar livsstil, alla ungar vill väl bli som heroinisterna på fotolog?
"Streetart är Graffitins påtvingade bögvän."

2007-12-13 16:37
Cissla

Är väl helt från person till person? nån flyr skiten genom att måla, nån målar och når skiten ?
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....

2007-12-13 19:24
ja jag tror att det är ifrån person till person, var bara nyfikan vad ni tyckte.

2007-12-13 20:45
Såg att många av dom stora klottrarna var heroinister så jag började måla jag med. När dom presentera mig för fru heroin så var jag heeeeel såld. Vi är gifta än idag! Heroin är bra om man använder det på rätt sätt, helt rätt..