I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-12-04 20:00

Tavlor igen

Tja. Startade en taveltråd förut också men sen när d väl kom till saken så kände jag mig osäker igen på tekniken.

Steg för steg, hur gör man en sjysst tavla och vilka färger är bra att använda?

Tänkte först lägga grund med sprayfärg, you know, för en sjysst bakgrund med mycket fäger och annat gott.

sen dra linjer och fylla i med posca på själva piecen, eller föredras klarlack/acryl för fyll och posca för linjer, hl, och annat? Alla tips och egna erfarenheter angående tavlor är guld värt!

God jul i förväg!

/isorion

2007-12-04 20:08
Hur stor tavla, 3x3m? eller 2x2cm, varierar vad man ska använda beroende på storlek.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-04 20:17
acryl fäster inte lika bra när man grudmålat tavlan me sprayfärg.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-04 20:50
asså.  hur man gör en schysst tavla o vilka färger är bäst är väll igentligen upp till själva dig. Jag menar ja gillar vissa färger medans du kanske gillar vissa andra. Sen är ju vad som är schysst olika för olika människor.
ja har målat lite me akryl o man enligt mig på en vit tavelduk behöver inte grundmåla me sprayfärg eller nått annat.
Mitt råd är att pröva dig fram. du kan ju alltid måla över eller börja om.. lycka till.
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt

2007-12-04 20:56
om du blandar black - gold, så spricker färgen efter ett tag tyvär.

2007-12-04 20:57
vidar verkar tydligen inte veta nånting... dock sa han något bra, pröva dig fram först, har alltid funkat för mig vad det än handlar om. om någon säger till dig vad du ska göra, blir det att man följer instruktionerna för "mycket" att det inte käns som ens egen.. men vem vet jag? jag är ju bara en värdelös toyboyroy
hypernervikotsiska diafragmakontravibrationer !

2007-12-04 20:59
rörmokare

föfan jag håller med att man ska prova sig fram...men ser inte iden med att förstöra en duk och slösa massa färg på nåt som "dom flesta" vet att man inte kan göra..som att blanda A och B och få en söndersprucken tavla som ingenting fäster på :)

Men angående måla bakgrund och dra på med posca..det går?
och ska man fylla och outlines osv med posca lr ska man blanda av uppenbarliga skäl?

2007-12-04 22:43
posca till fyll och linjer på sprayfärg och på en duk funkar finfint.

akryl tycker jag personligen inte är nån höjdare, blir mörkare när det torkar t.ex så om du får fram en bra nyans så är det svårt att få till den igen nästa dag eftersom du inte har en rättvis färg att blanda efter.
SMÅLAND!

2007-12-05 01:09
det där med akryl har jag själv märkt..blandar man en nyans man gillar och målar med det, så är det ta mig fan omöjligt att få fram samma nästa dag.

men att göra själva piecen helt i posca rekommenderas?

2007-12-05 01:25

"but when youre a black man in america, the limits the sky" :)

2007-12-05 10:45

ska vi inte göra en skiss åt dig okså? som du kan rita av?
improvisera & testa dig fram, inom konsten finns det inga mallar..

frid & fröjd!

2007-12-05 14:11
eat a dick orre

2007-12-05 15:29
qhris, hur har det gått isåfall?
Jag har aldrig haft liknande problem.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2007-12-05 15:30
borde inte denna tråden ligga i "formgivning"?
SMÅLAND!

2007-12-05 15:50
kanske den borde, men jag tänkte att jag förmodligen får snabbare svar i detta forum, då folk här håller på med likadan konst som jag

2007-12-05 16:58
de här med att när man fått fram e bra färg i akryl å att inte kunna blanda lika igen dagen efter verkar jobbigt, varför inte göra en större satts av den färgen om man veta att de kanske kommer att gå åt, å att man kommer att vilja ha den igen???

bara att blanda i en portions snus dosa å lägga bland resten av färgerna sen, då har man ju möe färg å hålla på med iaf i nån månad. gör så väldigt ofta själv, blandar i i ordning större sattser som man kan ha till flera tavlor direkt.
.:Raiders of the lost fultjack:.

2007-12-06 12:33
jaja det är klart, akryl är ju inte så dyrt heller. Det finns lösningar på alla problem bara det att akryl har lite för många, om du förstår? Jag har fastnat mer för olja, skönare att jobba med på nått sätt..
SMÅLAND!

2007-12-06 13:18
Herr_Berg: synf att de tar sån jävla tid att hålla på med olja dock, tar ju år innan skiten torkar, har dock fått lära mig att man kan göra hela tavlan i akryl, sen lägger man bara en touch me olja uppe på för att få mer liv i skiten...då behöver man inte låta den stå i månader för att den ska bli torr. know what i´m sayin´???

2007-12-06 21:44
BornRasta P26 yes.

allt beror nog på vad man vill ha för stil på tavlan och vad man tycker passar för den stilen.

Rutin X0 just därför borde tråden ligga i formgivning så man slipper chromeboffande thugs som dig
SMÅLAND!

2007-12-10 14:55
Herr_Berg P20: word på ditt sista inlägg!!! haha chromeboffande thugs! ja den var bra!

2007-12-10 21:54
fett!
SMÅLAND!

2007-12-11 14:28
haha sött
frid & fröjd!

2007-12-14 19:30
thats whats she said!