I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sprayfärg som tryck på T-shirt?

Vår Hiphop - Graffiti

2007-10-23 14:43

Sprayfärg som tryck på T-shirt?

Hej

Igår när jag skulle sova så fick jag en idé jag tyckte kunde va kul
någon har säkert gjort det här förut så tänkte någon av er kanske
kan besvara några frågor

Tänkte göra en stencil i kartong eller liknande sen lägga på
t-shirten och spraya, men har några frågor angånde det om det ens
går?

Går färgen bort i tvätten?
Går det med molotov belton färger? (har det hemma just nu) därför
jag tänkte på det?
ifall det inte går, finns det annan sprayfärg som funkar bättre
på textiler?
Eller ska jag gå till nåt textil tryckeri och be dom trycka nåt jag
ritat? (vet att det går iaf) gjort det förut.. men skulle vara roligare
att göra det själv :)

Skulle va skyst om ni kunde besvara dessa frågor..

vet inte riktigt om det är rätt forum men jag tänkte att eftersom
ni kan säkert mycke om färger osv och nån måste ha gjort det tidigare.

Allt är sant på internet.

2007-10-23 15:12
alltså det borde ju funka med tanke på att graff inte låssnar från väggarna när det regnar, men ja det var en knepig fråga, jag kan tänka mig att den klarar sig dom första tvättarna sen försvinner det. med tanke på att spray färg vill stela, och då blir det hårt
en tshirt är mjuk och vill röra sig,  så det blir väll som skorpor kanske.

men det var en häftig ide faktiskt.
direkt från sundsvall, liten som en ärta!<br>www.clein.se | www.clein.se | www.clein.se

2007-10-23 15:29
Hehe jo, får vel göra det enklaste och bästa sättet.. TESTA :P

har en gammal vit tröja jag ska testa på :)

2007-10-23 15:33
Clein P16 att gämföra regn med 40grader varmt vatten och tvättmedel käns fel..

köp en burk textilfärg och en svamp, då vet du att det funkar
SMÅLAND!

2007-10-23 15:47
haha helt sant, men hoppas du får bra resultat, skriv sedan hur det blev !
direkt från sundsvall, liten som en ärta!<br>www.clein.se | www.clein.se | www.clein.se

2007-10-23 16:14
Det brukar sugas in i tyget så det kan bli lite suddigt i kanterna samt relativt blekt efter ett tag (Molotow Belton på mörkt 250g-tyg).

Du kan med fördel lösa det med textilfärg ämnat för mörkt/ljust tyg och sedan rolla på det över din mall med en skumgummiroller (brukar finnas på Kreatima/Panduro Hobby och liknande). Efter färgen har torkat vänder du plagget ut och in och stryker det försiktigt med strykjärn för att göra trycket permanent. Det kan vara bra att kolla på textilfärgsförpackningen vad det är för tvättråd som gäller, en del klarar 90 grader maskintvätt medan klenare varianter kräver handtvätt i 30 grader.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-23 16:27
amfetaminpsykos Tack för att du tog dig tid :) Ni andra också, har nog svar på alla mina frågor nu

Btw jag tog en gammal vit tröja sprayade mörkblå belton färg på haha det ser fett coolt ut :P

Men ska göra en mer seriös tröja sen med textilfärg och svamp, glida ner till nån hobby affär och köpa färg :)

Kan lägga upp bild snart, ska bara ladda kameran haha

Eftersom det var en oseriös tröja så gjorde jag  en fattig stencil med "1337" klantade mig lite så det blev ett färgsträck under :/ måste vart nån liten glipa som jag glömt täcka igen..

Bild kommer snart haha :p

2007-10-23 16:35
Jag fuskade förut och höll en papprulle från en förbrukad toarulle över var bokstav och sprutade ner för att inget skulle hamla utanför. Borde gå att ta någon reklamlapp eller likande och rulla ihop till en cylinder med motsvarande storlek som din mall för samma effekt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-23 16:46
Jag tog en gammal tröja, och gjorde inte så noga :P så det blev ju inte perfekt, men som sagt ville bara testa hur det skulle bli

Sen råkade jag klanta mig som sagt så det blev ett sträck där nere :/

Men jaja nästa försök ska nog bli bättre. jag strök den också och nu känns trycket riktigt bra. får se hur det blir efter en tvätt :)

BILD :D

2007-10-23 18:10
Det finns sprayfärg för textilier som fungerar att spraymalla tröjor med.

2007-10-24 12:29

jag har gjort så och det funka perfa.

faty fat faty

2007-10-24 14:59
såg ju ganska okej ut ändå..bra ide.
 Så nu vet du.

2007-10-24 18:00
Fick tag på en tröja för några år sedan som coca-cola delade ut.
Dem sprayade bara på den och ingen efterbehandling eller något..
Burken minns jag inte vad det var, men trycket håller än idag ca 3 år efter.
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2007-10-24 18:15
Okey soft, ska göra en ny tröja snart :)

Kan posta bild när den blir klar sen, ska göra den lite mer seriös
eller ja, seriös å seriös men iaf nogrannare

2007-10-24 23:15
Jag skar ut en mall -95 med AC/DC-loggon som jag sprayade rött/gult på en vit t-shirt, den håller än idag. Kommer inte ihåg vad jag använde för färg dock.
Ride 13"s y que?

2007-10-24 23:44
Klart de funkar.
The city is our playground.

2007-10-25 02:53
använd riktiga textilfärger.. om du vill få det cleant.
Tavlor - Väggar
WWW.DR-FACELIFTER.COM

2007-10-25 09:04
Klart att det funkar med sprayfärg, men "trycket" kommer med tiden att blekas och kan färga av sig på annan tvätt i tvättmaskinen!.. Ska man göra egna tryck ska man defenitivt använda sig av textilfärger! Textilfärgen sugs inte upp på samma sätt i tyget som vanlig sprayfärg gör!

Lycka till mannen!
Allt handlar om kemikalier!

2007-10-25 13:29
panduro har bra tygfärger. ser mkt bättre ut :)
sa flickan