I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Angående måla tavlor

Vår Hiphop - Graffiti

2007-10-19 17:13

Angående måla tavlor

Jag har planerat att börja måla tavlor mer seriöst än tidigare.
Har funderat på färger och har provat olje- och akrylfärger men har inte gillar resultaten av nån av dom.

så jag tittade på highlights hemsida och såg att dom säljer
Touch Poster Colour och Touch Shami Color(något biligare).. Vad är skillnaden på dessa 2?

Man kudne även köpa kit som innehåller poscapennor också, vad är det vanligast att man använder pennorna till? är det highlights, outlines och sånt ? vad ger best resultat?

Kan man måla poscapenna på färgen utan problem?
Kan man måla poscapenna på sprayfärg utan problem?
Kan man måla med touch färg på sprayfärg utan problem?

Har ni tips om hur man skall gå tillväga när man målar så skulle även det uppskattas!

MvH Isorion

2007-10-19 17:14
Är hobbylack bättre än Touch färgerna?

2007-10-19 17:25

Touch färgerna är väl hobbylack?
Absolut, posca kan du måla på färg, sprayfärg med!
Dock så täcker inte TOUCH så bra om du sprutmålar eller målar med akryl och liknande.. så mitt tips är att måla med touch först, maskera och sen måla med hobbylack tex..

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Graffare

2007-10-19 21:15
spajja cool bakgrund och kör med posca sen, sen när du tröttnat på det, så kör med vad du än hittar, kom på nya grejer osv.

kan bli skoj om man har tur.
They called me Mr. Glass

2007-10-21 04:19
tackar för tipsen grabbar! om folk ruvar på fler så uppskattas det om de skrevs här

2007-10-21 10:47
Touch skisspennor fungerar inte på tavlor. Eller det är klart det kommer nån form av färg på tavlan men skulle nog rekommendera dig att använda spray, Hobbylack och posca, räcker helt klart.

2007-10-21 10:47
Eller jaha, du menade touch's färg, inte skisspennorna. Då vare inget hehe

2007-10-21 19:32
Med risk för att verka retarderad, vad är hobbylack? Finns det pennor som är tankade med detta eller kör man med pensel?

Tycker förresten att posca känns som att det kan blekas ganska lätt med tiden om man målar på spray, blir liksom mer och mer genomskinligt.. eller det kanske bara är jag som börjar få dålig syn?

skulle vara nice om någon kunde tipsa om pennor som täcker bra på spray!

Ha det gött boois N girrrrls!
There's three things that keep me from being a Nazi/
I'm black, a fag, and my dad's Liberace!

2007-10-21 19:38
hobbylack kör du med pensel
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-21 19:43
kör med fixativ över posca så hålelr det längre, flera lager
SMÅLAND!

2007-10-22 18:20
Fluffy; Finns juh lack-posca också, kika Highlights hemsida, gissar på att de håller sig längre?

2007-10-23 14:30
Kearl X9, Herr_Berg P20 & reespect X5: Tackar & bockar för infon :)

2007-10-23 15:00
inte fan behöver man fixativa poscafärgerna heller?
visst håller det längre.. men det håller nog 100 år ändå.
fixativ är väl mest för pasteller och kolteckningar.

2007-10-23 15:37
förvisso men tänk på att posca inte är riktigt waterproof, inte heller Touch Shami Color så några lager med fixativ eller klarlack vore bra för att skydda från fukt. Tänk om nån tycker tavlan är dammig och vill torka av den? Mamma t.ex...
SMÅLAND!

2007-10-24 12:52
Exakt, och flyttar man runt lite så är det inte helt omöjligt att tavlan stöter emot något.. lika bra att köra safe 

2007-10-24 15:22
fler tips uppskattas:) få fram bra effekter, vilka färger är bra att använda på vadå osv:) propps till herr_berg för bra tips

2007-10-24 15:36
Gör fixativ något med utseendet med? Blankare eller så t.ex.?

2007-10-24 16:44
Jag använder Akryl, men även olja då och då. Olja är inte att rekomendera, och blanda heller inte med akryl för då flagnar den bort!(inget bra resultat)....

Ska införskaffa Posca pennor snart, har bara hört bra om dom!

2007-10-24 19:10
reespect X5 fixativ gör i alla fall Touch Shami Color en aning mörkare, sen blir det lite glansigare.

Fixativ på posca har efekten att det blir små-små-små krackeleringar.
SMÅLAND!

2007-10-24 19:25
Fixativ på posca är bullshit, använd akryl/hobbylack med pensel instället för pennor. Blir mycket bättre resultat om man lägger ner tid och gör det noggrant. Använd så lite sprejfärg som möjligt, blir så uttjatat i längden.

2007-10-24 19:32
Pensla med akryl är vad du ska göra, du kommer gilla det om ett tag, det handlar bara om träning. Tänk på att de olika färgerna kan vara olika tjocka, och på att det kan vara värt att hitta penslar du gillar.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2007-10-24 23:01
LööV F17 för mig funkar det perfa.

Om man ska ha snygga cuts på en graffititext på en tavla är posca att föredra eftersom posca täcker svinbra, torkar snabbare än akryl och är lättare att göra gämnare linjer med.
SMÅLAND!

2007-10-25 15:09
men ser skillnad på att tavlor där posca respektive färg och pensel har använts. Det blir bra mycket snyggare med färg och pensel om man behärskar tekniken än med posca. Posca är en förenkling, en tråkig förenkling!

2007-10-25 18:54
Beror ju helt på vad man har för stil på sin tavla, har du en duk stor som ett a4 ungefär och vill göra en wildstyle text med skarpa linjer, mycket cutts och många detaljer så väljer man ju posca. Har man därimot en tavla där du ska göra t.ex en 3dmålning där du ska ha fadings och inga linjer så är ju pensel överlägset.

håll till godo så ska jag posta två exempel på detta..imorgon kanske.
SMÅLAND!

2007-10-25 20:52

"har du en duk stor som ett a4 ungefär och vill göra en wildstyle text med skarpa linjer, mycket cutts och många detaljer så väljer man ju posca."

Det skulle inte jag kalla tavla, däremot skiss.

2007-10-25 20:59

Lööv: varför skulle du kalla det en skiss? "har du en duk stor som ett a4 ungefär och vill göra en wildstyle text med skarpa linjer, mycket cutts och många detaljer så väljer man ju posca.""

2007-10-25 21:30

kalla det vad du vill; en välarbetad skiss på duk eller graffitiinspirerad tavla. Det spelar ingen roll, faktum kvarstår: val av material beror på önskat resultat i struktur och stil.

SMÅLAND!

2007-10-25 22:15

DE spelar väll ingen roll om en skiss görs på papper, duk eller trä. En skiss är en skiss. På tavlor hör inte poscapennor hemma. Pensel och färg inget fusk som försämrar kavliten.

2007-10-25 22:22
kan inte alla lägga av med att göra samma tröttsamma efterapningar av samma gamla tröttsamma damma-på-med-spray-så-det-ser-ut-som-i-jymden-tavlor i diverse cirkusmaximus färger med deras egna keffa efterapningar på populära stilar som mittpunkt? tack. tack så mycket.

2007-10-25 22:36
Tror iaf inte på att fixatera pennor så där.

Fixativ är meningen att fungera som ett kitt mellan färgen i sig, så färgen blir stabil. Tänker man sig som att målningen i slutändan består av 3 lager: papper, färg, sedan ett lager av fixaktiv ovanpå - så tror jag man tänker det sig fel.

Posca-färg är alltså således inte någon färg som i sig själv behöver någon stabilisering (inte på samma sätt som kol och pastell, vilket fixativ är gjort för)

Fixativ är inte likamed "ett skyddande lager av lack". Förstår dock att det är lätt o tänka så..inget ont menat.

Så för att skydda tavlan mot "olyckor" och "morsans dammande" tror jag istället helt enkelt en ram med glasskiva över would do it.

2007-10-25 22:47
LööV F17 grejen med poscapennor är att dom täcker perfekt över varandra precis som sprayfärg, ok? alltså, vill du göra en tavla med en graffititext på är posca det bästa alternativet.

Vad är det för snack om fusk? Att blanda medier är väll fan inte fusk? Finns det en regelbok över hur en tavla skall göras eller?

ZeN. P11 Jag förstår vad du menar, jag har använt fixativ av den enkla anledningen att jag har haft det hemma, skulle ha tagit klarlack om jag haft det hemma. Tycker dock att posca och Touch Shami Color behöver ett skyddande lager eftersom de båda är ganska kännsliga (inte minst shami) mot fukt och skrapningar.
SMÅLAND!

2007-10-25 23:23
Alltså... Fixativ har man till kol eller blyerts, eftersom det annars lätt smetar. Ni kan fan inte hålla på och fixera färg.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2007-10-25 23:30
dundermannen P12 det är till för det ja men det funkar lika bra på färg, har en tavla en meter framför mig gjord med posca och shami med fixativ över och den är helt som den ska....
SMÅLAND!