I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur miljövänlig är 24h garantin?

Vår Hiphop - Graffiti

2007-05-10 11:32

Hur miljövänlig är 24h garantin?

Såg precis ett inslag om saneringsgarantin på tv..

I inslaget visade de när ett par sanerare tvättade betongväggar (som inte såg ut att vara på någon välbesökt plats) och strök på något som såg väldigt giftigt ut. Det var hyffsat grönt runt omkring, och medlet de sprutade och strök på såg ut att bara rinna ner på marken (och ner i grundvattnet).

Är det någon som har någon koll på vad det är för grejer de sprutar på?

2007-05-10 11:40
kan man inte kolla på någon av sanerings firmornas hemsidor?

2007-05-10 11:42
http://www.trion.se/trion/Prodtrion.nsf/REMOVERS?OpenPage

Säkerhetsdatablad för Trions produkter, alltid en början.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-10 14:50
99% av saneringsfirmorna i Stockholm jobbar medvetet med produkter som skapar minsta möjliga miljöpåverkan.
Det är idag extremt vanligt (särskilt på gatans ytor) att man applicerar ett vattenbaserat offerskikt vilket i sin tur minskar användandet av lösningsmedel ännu mera.
Som tur för er alla miljövänner så stryper bland annat kemikalieinspektionen en stor del av dom produkter som är direkt farliga för miljön.
Det är bara ett par år sedan man förbjöd methylenchlorid som är cancerogent och otroligt flyktigt.
Men å andra sidan kan man kanske rannsaka dom som ritar lite mera då man inte skänker en tanke på ozon mm när man fetar på allt man ser, för att inte tala om efterarbetet med att städa bort skiten.

Lite tragikomiskt med en "grön" våg av reclaimverksamhet när man i samma andetag bombar på allt man ser med både spray och spritpenna som innehåller lösningsmedel, snacka om att ta död på sitt eget budskap.

Kolla gärna på www.picakemi.se som är vår huvudleverantör, finns gott om material att läsa sig klok på hur produkterna är uppbyggda.

2007-05-10 15:11
interiör: Vi har väl alltid haft en hetsjakt gentemot "burkar" oavsett innehåll både i landet och utanför?
Självklart finns det folk som pumpar sin egen burk eller kör med flödande pennor men lösningsmedlet finns där ändå.
Och hur man än vänder på kalaset så hamnar det ändå på sanerarens bord så småningom och då plockar vi fram våra lösningsmedel så det blir en evigtspåsättning av miljön i slutändan ändå tyvärr.
Skulle gärna se någon som går med i tågen för en grönare innerstad eller liknande och tillika målar för sina ideal komma in i dialogen och förmedla sina åsikter på just detta.

2007-05-10 15:34
kan inte ganheden bara tagga härifrån?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-10 16:00
Akka P61
Varför då? Det är alltid kul att höra på en röst från andra sidan sprut munstycket, d.v.s. sanerare, ser på det vi gör och till skillnad från dig så kommer han med vettiga kommentarer.
>:D

I rz 3vul g33nuz

2007-05-10 16:42
Lennart Leander har alldeles rätt. jag har själv gått över till i huvudsak akryler (som i och för sig är plaster och ger också stora utsläpp vid produktion) när jag målar. det borde många fler göra. det skulle bli ett spännande stilskifte i världens graffitiscen ifall roller ersatte kråm.
this is the place for your advertisement

2007-05-10 17:02
PRAOs: Självklart finns det olämpliga saneringsprodukter, är inte själv med Trion Tensids produkter då jag inte jobbar med dom av princip.
Har inget med innehållet att göra utan jag uppskattar den leverantör jag har idag så du inte tolkar det som att Trion Tensid är skit.
Däremot kan jag gå borgen för att dom produkter vi använder snarare verkar fungerar som katalysator alternativt gödningsmedel för jösses i London vad det blir vegitation emellanåt i rabatterna efter en saneringsomgång.
Kan iofs även bero på en ganska "våldsam" vattning som uppstår när man trycker bort färgen från väggen.
Kan för sakens skull infoga att jag själv aldrig haft problem med Trion Tensid produkter men vet att min forna kollega upplevde produkterna som jobbiga / tunga ( dock ett 10-tal år sedan ).
Klart beundsvärt bör man även infoga även om jag fördömmer klottrande av princip att du ät medven och inte bidrar det något som redan är väldigt hårt angripet, miljön ifall det var oklart.

Akka: Dessvärre är det ganska komiskt att läsa 95% av inläggen som är rena faktafel och fiktiva historier så jag väljer nog att ha min användare kvar på sidan.
Låt oss för sakens skull säga att dom resterande 5% av användarna som då postar läsvärda inlägg gör det värt mödan att vara på "fiendemark".
Festa nu till och gissa om du själv klassat in dig på 5 eller 95 listan med ditt genomtänkta inlägg.

yazer: Alldeles korrekt, vad vore ett forum / community utan lite gammaldags argumentation?

sanitär: Kan även där hålla med, kromfärgerna såsom guld / silver och andra snarlika ( även tectyl ) löser _inte_ upp sig på marken, dock från väggen.
Vilket i sin tur gör att ren tjära alt tungmetaller rinner rätt ut i marken eller då vidare ner i dagvattenbrunnarna.
Så med andra ord är det tectyl / chrome ( vilket jag upplever som extremt vanligt ) klottrarna som borde bestraffas med miljöavgifter, varför inte införa högre böter på gripna klottrare som "skiter" på miljön? ;)

2007-05-10 17:24
men sen är ju din åsikt också att allt klotter ska saneras så jag kan ta att du tycker mina kommentarer är "faktafel" och "fiktiva historier". 

2007-05-10 17:59
Tycker det är bra att ganheden har skaffat sig en användare, det är ju ändå ett disskutionsforum, eller hur?
"Vi är inte utvecklingsstörda, vi är bara människor som störs av utvecklingen."

2007-05-10 20:12
Akka: Det var inte personligt och framför allt känns det som en klar missbedöming då ditt inlägg varken var fiktivt eller faktafel, bara väldigt banalt.
Så läs igen och posta lite mera som andra gången, alltså mera konkret text istället för någon klatschig "tagga iväg" kommentar.
Tack på förhand för ditt bidrag till ett forum som det diskuteras på.

Juggalotus: Så sant som det är postat, är mera en spelforumit än en klotterforumit faktiskt, men då klotter ger mat på bordet så känns det som en naturlig plats att läsa dom 5% som verkligen betyder något.

Ashaone: Bra frågeställning, brukar väldigt ofta ligga tomma kannor kors o tvärs i buskarna när folk förärat en yta sin "konst".
Lustigt att ingen påtalat den problematiken tidigare ...
Hallå alla miljömedvetna, posta svar nu så vi slipper leva i mörker i denna fråga.

2007-05-10 20:18
Akka kan ju hoppa ner i närmsta sjö, om du inte kan simma dvs.

Det är tack vare människor som ganheden man fortfarande hänger här.

2007-05-11 00:46
Framförallt är det alltid välkommet med folk som inte grundar alla sina utlåtanden på antaganden.

2007-05-11 07:17
ganheden P42

"Lite tragikomiskt med en "grön" våg av reclaimverksamhet när man i samma andetag bombar på allt man ser med både spray och spritpenna som innehåller lösningsmedel, snacka om att ta död på sitt eget budskap."

Ansvaret kanske borde ligga på båda sidorna?

Pratade för övrigt med en kolega på jobbet som jobbat som sanerare. Han la iof av för ett halvår sedan, och jag vet itne hur mkt förändringar som gjorts sen dess, men enligt honom var medlen de använde sig av var definitivt inte lika snälla som de du pratar om. 

2007-05-11 15:38

iSmoke:

"Lite tragikomiskt med en "grön" våg av reclaimverksamhet när man i samma andetag bombar på allt man ser med både spray och spritpenna som innehåller lösningsmedel, snacka om att ta död på sitt eget budskap."

Ansvaret kanske borde ligga på båda sidorna?

Du får gärna förtydliga den delen, är lite oklar med vad du avser med just delen att ansvaret borde ligga på båda sidor?
Pratar vi om den sidan som får sin egendom förstörd genom vandalism eller pratar vi om dom "medvetna" människorna som presterar resultatet kallat förödelse?

"Pratade för övrigt med en kolega på jobbet som jobbat som sanerare. Han la iof av för ett halvår sedan, och jag vet itne hur mkt förändringar som gjorts sen dess, men enligt honom var medlen de använde sig av var definitivt inte lika snälla som de du pratar om. "

Har du någon koll på vilken leverantör han fick sina produkter ifrån, jag talar i egen sak och vet att det inte alltid används det bästa i alla lägen av företag runt om i länet då kvalite/miljöprodukter kostar mera i inköp.

2007-05-11 18:24
ganheden P42

Pratar vi om den sidan som får sin egendom förstörd genom vandalism eller pratar vi om dom "medvetna" människorna som presterar resultatet kallat förödelse?

Jag menar att om man nu 'måste' klottra eller 'måste' tvätta bort det, så kan man väl tvätta med bästa alternativ och återvinna burkar så gott det går (vare sig det är laglig eller mindre laglig vägg vi pratar om). Om vi nu måste pröjsa tvättningen med skattepengar ska vi väl kräva att det görs på det mest miljövänliga sättet?

Har du någon koll på vilken leverantör han fick sina produkter ifrån, jag talar i egen sak och vet att det inte alltid används det bästa i alla lägen av företag runt om i länet då kvalite/miljöprodukter kostar mera i inköp.

Ska höra mig för nästa gång han jobbar.

2007-05-11 21:40
iSmoke: Aha. missuppfattade det, självklart _ska_ man kräva att staden jobbar med den optimalaste lösningen då det som du säger att man använder skattemedel till jobbet.
Men dessvärre anlitar inte alltid staden det bästa och vettigaste alternativen utan stramar i budgettänkandet när man handlar upp dessa uppdrag så tyvärr lär det inte vara dom "fina" sakerna man jobbar med när man offererar busspengar till dom saneringsbolag som jobbar åt sig.
Tillhör _inte_ dom och är lika glad för det! :)

Väntar med spänning på vilken produktlinje han jobbat med, tror det rör sig om just Trion Tensids för det är en av dom få som är relativt främmande för mig.

Nu fredag o löktid i soffan, ha en fortsatt trevlig helg.