frågan är?
Ser ni fortfarande graffiti som hiphop? Är det inte ett eget element? Är inte graffiti nåt eget, som jag ser det så väljer vi målare precis som vi vill. Jag är påläst och jag vet hur graffiti startade och jag ser en väldigt tunn koppling till hiphop i " begynnelsen ". Det har gjorts låtar om graff inom hiphopen men det skulle lika gärna göras inom rocken. Varför skulle garffiti ha med underklassen att göra? Varför kan inte över klassen hålla på med detta det suddar väl ut linjer om inget i min mening. Jag själv är väl nåt man skulle kunna kalla medel klass ( alltså majoriteten av graffiti målarna.) Jag skulle va intresserad av att få svar av er som verkligen använder whoa.
har inget samvete!
jag ser det mer som en egen kultur, det är inte så jätte mkt hiphop längre i det. men visst det finns fortfarande band men tkr ändå det är självständigt
det är bra, seriösa pojkar nu// idrottslärarn
graffiti är konst. Är konst hiphop??
Hiphopens 4 element är ju breakdance dj´s rap och graffiti..
WastheadZ
Hiphopens tre element: Klotter, dans och musik.
dumåsteröka(hasch)
Graffiti har inget att göra med hiphop längre, kanske är det för att alla hiphopare är rika som svin och bara rappar om sina pengar och bitches... så jävla trött på musiken från usa... Men åandrasidan så är det nog jävligt många graffare/klottrare som lyssnar på hiphop...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Mer överklass i Kladd kulturen - Dom känns på något sätt mer äckta, och så vågar dom bomba mer då deras föreldrar alltid kan betala vid eventuelt knas.
mvh: Enmetertre co.
ska vi vara ordentliga så hörde inte graffiti ihop med hiphop till en början, för så många olika "grupperingar" höll på med det. sägs bla i stylewars. och personligen tycker jag inte att hiphop har något med graffiti att göra och graffiti är inte konst.
nej, vänersborg, uppvuxen i helsingborg och bott dom senaste 8 åren i göteborg. har jag rätt till min åsikt nu?
graffitin till hör ju hiphopen lika mycke som musiken o breakdance gör .. iaf va ja tycker ..
Filmjölks barn e vad vi är ,Rör om Åh d blir en jävlablandning People.lägg ner all jävla spekulationer .
Seek And Destroy Motha Fuckas.
Kan inte påstå att mina tags och ristningar lr graff målningar är konst och inte nå annans heller.
Graffiti är graffiti inget annat
Men eftersom graffiti tillhör/tillhörde hur som helst hiphopen.. så kan man väl inte säga att en graffitimålare inte är hiphopare om han älskar kulturen..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Mja, när graffen kom till sverige var det ju ganska vanligt att tex hårdrockade fick upp intresset för graffiti.
Graffiti är Drum n Bass och folköl. Och graffiti är inte konst, det är skadegörelse.
-
graffiti är inte en del av hiphop hiphop är en del av graffiti
http://www.gratissms.se/k9w5ad4u71
för det första spelar det ingen som helst roll om det är hiphop eller inte... men om jag ska säga vad jag själv tycker och känner så är jag en som älskar hiphop-musiken och tycker därför det är kul att reppa hiphopen genom graffen..
Har suttit dagen lång på tåget genom babylon.
Graffare
2007-04-10 16:52
"Jag själv är väl nåt man skulle kunna kalla medel klass ( alltså majoriteten av graffiti målarna.) " vart har du fått de ifrån? känner du majoriteten av alla klottrare lr har du gått ut med en ankät lr vad? enligt min mening och vad jag tror så har det allt med underklassen att göra. graffiti är väl en subkultur? alltså outkasts vs resten?
http://beltontorsk.tumblr.com/
graffitimålare är hiphopare vare sig dom vill det eller inte.
"Streetart är Graffitins påtvingade bögvän."
det finns rock´n roll låtar om graff, och själv anser jag inte att graff är hiphop överhuvudtaget. Men det e fan rock´n roll att härja omkring och ösa!
w0rd up!
Det har gjorts låtar om graffiti inom hardcore med... Så ja, nu vet ni.
http://www.gratissms.se/k9w5ad4u71
Jag klottrar ibland. Är ja hiphopare?
Alltid lika roligt när den här frågan kommer upp. Bara den saken som att ni disskuterar OM det har en koppling till hiphopen ger det ju en koppling till hiphopen. Och jo, sålänge folk inte glömmer bort de fyra elementen så lär graffiti vara hiphop. Vet ingen annan kultur som klassar in graffiti som ett "element"? Så vitt jag vet är det den enda kultur som gjort anspråk på klottrarna så därför tillhör det hiphopen och har gjort det bra länge nu. Sen att klottrare verkar vara rädda för att förknippas med hiphop är så otroligt roligt. T.o.m slangen som används i kulturen är likt hiphopens med allt prat om style och crews. Det skulle visserligen kunna ha med annat att göra med även om så är fallen så bidrar det ju till att kulturerna passar ihopp ännu bättre. Slutsats: Ni är alla små hiphopare vare sig ni vill det eller inte, och jag gottar mig i att ni inte tycker om det! PS. Ursäktar för ev. stavfel och upprepelser, orkar varkligen inte läsa igenom allt crap jag skriver. DS ;)
ekerö det stämmer visst vet du ingenting
graff är hiphop, vad än alla rockbögar vill tro så kommer det alltid förbli hiphop.
"gotcha back like a chriopract"
ursäkta om jag lånar tråden lite;).. när ni säger att graff är konst och inte vandalism. hur tänker ni???? graff är vandalism ock skadegörelse. visst d e mkt vackert =D men ändå skadegärelse. PEACE
"asså när vi bajsade var vi kungar"
men förfan.. det finns breakare som lever för rock-musik o lyssnar på hammerfall.. det finns graffare som är punkare. det finns beatboxare som inte är hiphopare. det finns djs som inte är hiphopare. det enda som man kan kalla hiphop då är rap eller? eller finns det inget som heter hiphop längre ??
din mamma=hiphop graffiti är inte din mamma
Har aldrig lyssnat på hiphop o kommer nog aldrig o göra det, så för mig har graff aldrig varit någon del av hiphopen. nej.
Självklart ser jag fortfarande graffen som en del av hiphopen, men kopplar den ändån av någon anledning till fucking punkare och skejtare.
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!
Graffiti är en gren av hiphop trädet.
Vad ni än säger även om ni lyssnar på death-metal och har långt hår och tajta jeans med massa kedjor i och en 666 t-shirt.
Så är graffiti fortfarande en del av hiphopen, då undertiden hiphopen var ung och graffitn var ung, så klädstilen då, är inte klassat som hiphopstil nu i 2000 talets tid.
Och det jag bläddrade igenom något om att det har med sammhälls klasser att göra är väl att graffiti är anarkistiskt, och om man är överklass och är nöjd över det tror jag inte att man är så mycket för anarkism? Nu är jag ute o cyklar kanske, men det är tankar alltihop.
Dgaf Ska prata om nått jag inte vet själv men en tanke bara, kasnke är för att skate och punk är lite av samma sak, lite anarkistiskt tänkande på något sett i livsstilen om du förstår vad jag menar?
fräshjävel P14 Individer som individer, vad man har för klädstil, musiksmak, ändrar inte tänkandet och smaken för saker och ting.
Punkare är ju i allmänhet rätt för anarkismen m.m. Vilket graffiti också är, eller?
Om en punkare målar graffiti, alltså seriöst inte en som springer runt o skriver anarkist loggan o punk o sånt på väggen, är tekniskt sett en hiphopare.
Gillar inte den hära attityden som dom flesta graffiti målarna i sverige har, som ialfall på internet om att graffiti inte är del av hiphop bara för dom lyssnar på hårdrock och målar graffiti typ.
Eller klär sig i stora kläder, med tanke på att i hiphopens unga dagar, så var det inte stora kläder som gällde.
Dj's som inte är hiphopare går inte, om du är dj är du hiphopare, om inte så är du ingen deeejaaay.
Beatboxing är inte ett element av hiphopen.
Såvitt jag vet iallafall.
Det mesta med allt det här har att göra med hur insatt man är i graffitins riktiga djup, och hiphopen i sig, hur man lever och klär sig och vad man lyssnar på. Dom flesta är ju bara graffiti som graffiti. Men som jag har sagt förut, (inte på internet) så är graffiti frihet, och har inga regler vad man ska lyssna på, hur man ska klä sig, hur man ska tycka m.m.
Not all drugs are good. Some... are great!
cire " graffiti är konst. Är konst hiphop?? " WORD!
Om graffiti är ett brott måste det vara världens vackraste brott
jag lyssnar inte på hiphop musik lr klär mej i stora hiphop kläder men ja diggar graffiti grymt mkt ja ser mej inte som en hiphopare heller men vadå e ja de lr..va e då hiphop:S?
Mikael Söderlund made me..
HIP ÄR HOP FÖR FAN!
Not all drugs are good. Some... are great!
nä vilket temprament
Mikael Söderlund made me..
hela grejen är att göra det man tycker om vissa upp sin konst/namn de spelar ingen roll var man kommer i från eller vem man är finns ju ass många rockers/punkers som håller på jag fattar va du menar och håller med om att graffitii är grafiti och inte hipidihop längre!! till dom som inte håller me: öppna upp ögonen och se längre en va kuken räcker!
Cire .. hiphop är en kultur.. i den kulturen ingår dans,musik,och konst.
Jag förknippar själv graffiti med hiphop.. men jag blir pissed på bonnraggare och punkare som springer runt o kallar en för skutthopper, när blöjraggare sitter o dunkar 50 cent i bilen och dem tycker graffiti är så jävla snyggt.
Shelss.
Tack du la fram det jävligt bra där. Det går bara inte att komma undan faktumet att man är hiphopare om man målar, även o man lyssnar på techno.
"gotcha back like a chriopract"
jag e graffiti, så nu vet alla det
folk som faller baklänges enbart tar emot med nacken.
graffiti är konst = det kan vara vad fan som helst. Det finns de som inser detta, och kan säga att graffiti inte tillhör hiphoppen.
jag ser det som en konst samt kultur..
Grafitti ÄR och kommer alltid att vara en rebellisk konstform - av rebeller för rebeller.
det där håller jag med om att det en rebellisk konstform
Jag brukar lyssna på hårdrock ibland i smyg när ingen ser eller hör.. för om min coola hiphopvänner skulle se det skulle dem tycka att jag inte är någon hiphoppare *Tss* hihiihihihihihihii
"Dj's som inte är hiphopare går inte, om du är dj är du hiphopare, om inte så är du ingen deeejaaay." Que? Finns så många trance, techno, dnb, house whatever dj's, är inte dom riktiga djs? Scratching är väl mer hiphop tycker jag inom dj genren.
aaaaaaaah vad vill alla skejtande punkbögar??????? GRAFFITI ÄR HIPHOP!!!!