I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

motivmåla en kärra, nån som testat?

Vår Hiphop - Graffiti

2007-03-30 21:54

motivmåla en kärra, nån som testat?

om man har en gammal kärra som lacken ändå är skadad på så kanske man får för sig och måla hela bilen, dels för att de är kul och dels för att de säkert kan bli rätt nice..

men till frågan, funkar det? eller flagnar det bort efter 6 månader?
någon som har testat?

2007-03-30 22:46
Menar du "bil" då du säger "gammal kärra",
eller är det en artonhundratals hästkärra gjord
av trä?

Jag har målat om min bil, eftersom den var rostskadad
då jag fick/köpte den. Det viktigaste är förarbetet,
se till att slipa bort all gammal färg, rugga sedan upp
ytan en aning med finkornigt sandpapper, måla i flera
lager, avsluta med några lager klarlack. Det gick bra för
mig iaf.

Och om du tänker motivmåla, är det kanske bäst att måla
med airbrush, inte sprayfärg.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2007-03-31 03:23
öööööööööööhhhhh......Hmmm.... Orkar man ens svara...

Har du aldrig sett en motiv lackad bil?
Och om de flagnar eller ej beror ju på ditt grundarbete innan man lackar slipar man till en bra grund och är de rost så slipar och spacklar man...

Men vet du inget om bil lackering över huve taget så tänk inte ens tanken att pröva för då blir nog bilen värre än vad den var innan...

Här är en bild med "true fire flames" som de heter om du vill se hur de kan se ut... Men tänk inte ens tanken att lacka din bil så här de där är SNUSKIGT DYRT!!!

http://www.airbrushtour.com/images/Fired-Ford-Truck-1.jpg
WastheadZ

2007-03-31 03:24
Ja men själv klart vart de ju fel när jag skulle skicka länken...

Länken!
WastheadZ

2007-03-31 09:33
sen ska du motivlacka så se till att du har billack och inte montana, du måste ha lackbaserad färg eftersom risekn är ganska stor att de så kallade graffitiburkarna flagnar efter ett tag

2007-03-31 10:24
Man köper vanlig airbrush färg.. Billack funkar också men den är för tjock och måste spädas för att den ska funka..
WastheadZ

2007-03-31 10:27
Sen är ju de där med lackering inte så spec enkelt så vet man inte hur man lackar så ska man inte göra de heller..
WastheadZ

2007-03-31 13:10
alltså jag snackade inte om att lacka någonting med lackfärg..
det jag undrade över var hur färgen klarar sig efter ett tag, och då menar jag vanliga belton,montana..

det finns ju massor av bilar som är målade, och de ser ju oftast jävligt snyggt ut.. jag undrade om de va någon som hade erfarenhet av det?

this is what i mean..
http://www.peacefulprogress.co.uk/pics/artwork/Lightning%20strikes%20progress.jpg

http://www.artcrimes.com/nash/27082006_002.jpg

2007-03-31 15:23
Aha okok du menar så...

Me nde nog samma sak där ska du göra de ordentligt så lär du ju slipa ytan med typ 600k papper och våt slip och sen ska du INTE köra med montana...
Så om du ska göra nåt sånt lär du ju köra med auto-k eller belton..
Men som sagt ett bra lack arbete bygger på en sjyst grund, De alltså inte bara ställa sig och spruta färg om man vill att de ska sitta...
WastheadZ