Skisser och tavlor - teknik, tips, tricks och material
Av olika anledningar har jag blivit tvungen att dra ner pa mitt malande till nastintill noll, vilket har fatt mig att ta tag i mitt skissande lite mer seriost. Istallet for att bara kora snabba outlines och forbereda mig for att pieca har jag borjat kora lite mer fullandade skisser, och jag hoppas att jag kommer vaga mig pa min forsta tavla inom nagra manader, nar jag har lyckats fa upp mina skisser till en niva dar jag ar nojd med dom. Jag tankte att det skulle sitta fint med en trad dar vi kan diskutera skisser och tavlor, dar man kan fa svar pa vissa fragor man kan ha och dela med sig lite av det man kan. Personligen sa har jag nyligen inhandlat ett litet touchset som jag anvander med blankt papper, sa jag forsoker fa pli pa dom, om det ar nagon som har nagra rad sa skulle jag vara tacksam (speciellt nar det galler fyll och fading tekniker). Nagra tips som jag har: - Om du kor bokstaver, ova pa dina connections som fan, det ar viktigt och kan ge skissen fin struktur. - Om du vill borja experimentera med mer avancerad 3D, kom ihag att tanka pa s.k. 'conversion lines' och 'vanishing points' (kommer inte ihag de svenska termerna). Ni kan lasa mer om det har, . Det ar en tutorial for photoshop med en bil som exempel, men man fattar iallafall. - Detta ar kanske ganska sjalvklart, men jag sager det iallafall: Om du har problem med inspiration och kanner att du gor for mycket av samma grej, forsok att borja skissen uppe i hornen och arbeta dig nerat, kor upp och ner vanda eller spegelvanda bokstaver etc, man far ut mycket av sadana ovningar. Jag har tyvar ingen kamera, sa jag kan inte dela med mig av mina skisser, men det vore kul om annat folk gjorde det. OBS! Tips i stil med "greppa en penna och ett papper och kor forfan!" undanbedes. Jag vill inte uppmuntra baitande eller nagot, utan en diskussion om material osv, sa hall era otrevliga kommentarer for er sjalva. P.S Jag hoppas pa whoa veteranerna har, typ fader och muhjmatil_ahmad (st?), dela med er nu :)
'...and the words of the prophets were written on the subway walls' - Simon & Garfunkel
Haha, whoa-veteran? Knappast! Men tack för komplimangen, kompisen.
Har man sagt A får man säga B, så man får C vad D E!
Hahaha! :) Whoa-veteran.. Det ska in i akademins ordlista!
Okej okej nu ska vi inte tanka pa mitt halvtaskiga ordval :)
Fader P18 Var inte sa blygsam. Om du anvander touch, hur far du fargerna att inte flyta ihop och hur far du en sapass jamn yta i fyllen utan streck i t.ex. din
bajs-skiss ?
'...and the words of the prophets were written on the subway walls' - Simon & Garfunkel
berit de finns en penna iaf för copic som heter fader pröva den när du skissar, den e genomskinlig på locket med 0a på ist för t.ex R23
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
erorone P19 Tack for tipset, hittade denna info pa deras hemsida: When trying to blend colors or mix colors together use the special "COLORLESS BLENDER" Marker #0. This marker works best on MARKER TABLET PAPER because the ink needs to remain on the surface to mix. It is very difficult to blend colors on an absorbent paper.
Hittar ingen penna som motsvarar den for touch, men copicpennan borde val funka for touch ocksa? (Tanker framst pa om det ar samma typ av ink i pennorna).
Ar det nagon som vet ifall montana skissblocken fran HL raknas som hogt absorberande papper eller ej, och ifall det finns andra tekniker for fadings?
Fan vilka langa posts jag skriver :P
Tack erorone!
något som jag andvänder när jag skissar är iaf dopp-bläck a märket lefranc&bouregois .. då man kan välja olika tjocklek på spetsarna till penskaftet osv. om ni inte tästat är det något at rekomendera från min sida:"
LeeRoyJordanJr.7.2
jo den funkar för touch också har jag för mig. dock finns de en fader för dom med.
om du hade lite billigare varianter av pennor kan du dra snabbt lite som när du fadear med ett NY cap på en tag. då får du en fade effekt kan man säga.
om du e ute efter en lite mer avancerade fade likt den som förekommer i
denna i vissa ställen så finns de lite mer avancerade tekniker som copic e jävligt bra på.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
waP4 Later nastan lite moer-aktigt, hur far man till skuggorna med den tekniken? eroroneP19 Det verkar funka med touch ocksa faktiskt, maste bara lara mig att kontrollera fargflodet lite battre :/ Skissen var forovrigt ganska frasch, vilka tekniker korde du pa den (forutsatt att det ar du som gjort den)? Nar du lagger 3Dn och linesen pa den, linar du forst och fyller sen med touch, copic eller vad du nu anvander eller kor du forst fyll och sedan lines som nar man piecar? Jag foredrar att linea forst, men vet inte om det ar sa smart da fyllen maste goras lite snabbare med touch?
farmor jag gör de såhär: blyerts - svart tusch. oftast staedtler 0,5. suddar - färg + 3D. ja anväder nästan bara copic blandat med lite promarker å sånna liknande. att göra flera lager av olika färger kan ge en cool effekt spec när pennorna e lite slut.
erorone p19 - Mjo, det later precis som jag brukar kora, fast jag anvander en pilot ultra fine till att linea med, och var radd att de morkare fargerna i fyllen skulle tacka de linesen. Sen har jag experimenterat med lagren, och det verkar som om det funkar med de flesta fargerna sa lange det ar morkt over ljust. Tack for tipsen, jag slapp fucka upp skissen jag jobbar pa nu tack vare dem :)
FarmorBerit P21 ja det går ju inte att göra så bra tonigar men är man lite påhittig så funkar det mästa.. gör även inlägg med tusch å vad man nu än hittar i sina lådor.. "! bojakachan!
LeeRoyJordanJr.7.2
Ett alternativ till en faderpenna för Touch-pennorna är du bränner fram och tillbaka på ett ställe på pappret med den lilla spetsen på färgen du ska fadea från (så att färgen är "blöt") och sedan drar med breda spetsen på pennan med färgen du ska fadea till från linjen och neråt. Kräver naturligtvis att underlaget inte suger allt för mycket.
först kan du ju ha blyerts/svartuch Sen brukar jag sudda så det blir 3d, jag tror också att det finns en penna som heter fader pröva den när du skissar, den e genomskinlig på locket.. o den funkar för touch också har jag för mig. dock finns de en fader för dom med.
*|¯¯¯//\\¯¯¯| |¯¯¯¯¯¯¯¯ |___.___ |¯¯¯|___¯/_,, *|__//__\\__| |_ _||______||__________| * OO¯¯¯¯OO - OO¯¯¯OO -- O¯¯¯O --O O--O
värkligen, ironi?
*|¯¯¯//\\¯¯¯| |¯¯¯¯¯¯¯¯ |___.___ |¯¯¯|___¯/_,, *|__//__\\__| |_ _||______||__________| * OO¯¯¯¯OO - OO¯¯¯OO -- O¯¯¯O --O O--O
Han menade naturligtvis whatoneran.
Haha, lycka till nu Berit. Posta skissen så vi får se hur det gick!
värkligen lycka till
TOM, är du helt säker på att du postat i varenda aktiv tråd i graffiti-forumet nu?
?? sluta klaga och sluta
Haha, mysigaste epitetet hittills. Jag är på nedgångsfylla och orkar inte riktigt skriva något utförligt och vettigt, men en sak som många gör helt i onödan är att missbruka rent vitt och rent svart. Man behöver inte svart och vitt, och - beroende på bild - tenderar de att förstöra, blanda hellre olika gråtoner istället för bara vitt eller svart. Highlights består i verkligheten av hundratals olika nyanser, där den absolut ljusaste punkten är nära vitt, men inte helt. Ungefehr, javohl. Och angående färger, om ni målar med akryl, blanda in lite olika istället för att helt begränsa färgskalan till en färg. Det blir mer livfullt då. Äh, det här var bara subjektivt och skit. Det finns alltid undantag, experimentera er fram. Försök bli kvitt graffitins perfektionism, och gå på känsla, prova, klotta, härja, klippa, pussla och skvätta - bara ni har roligt medan ni gör det. Istället för att använda det verkyg ni vanligtvis använder, prova måla med svampar, knivar, händer. Kombinera tekniker. Rita av mycket. Nattinacht
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.
kan berätta en sak en polare visade mig som man kan göra skit snygga fades med, har man Thouch pennorna från hl (dom dyra jävlarna) så kan man ta två pennor o sätta udden mot varandra, så kommer dom att bli tex orange i toppen och grön i botten, ritar du nu så försvinner det oranga o du får snygga fades. Pennorna tar ingen skada överhuvud taget.
Gifted Rebels And Funky Fresh Individuals Tagging to Impress And Rock the possible situations Today. Aka GRAFFITI ART
amfetaminpsykos Det var precis ett sadant tips jag var ute efter med tanke pa att jag inte sitter pa en faderpenna! Har suttit och ovat lite nu och det verkar funka helt ok med vissa farger, men man maste vara javligt stadig pa handen.... Ovning ger val fardighet hoppas jag, tack for tipset! Muhjmathil_Ahmd Det dar var intressant, ska forsoka arbeta mer med graskalan och se hur det blir, aven om jag just nu fokuserar mest pa bokstavsuppbyggnad och mer 'renodlad' graffiti. Att man ska forsoka att inte begransa sig och experimentera ser jag som lite av en sjalvklarhet, men det ar alltid bra att uppmarksamma sadant ocksa. Har du lust att posta nagot utav dina senare alster, kanns inte som om jag har sett sa mycket fran dig pa senaste tiden och det ar javligt synd. gawr later intressant, men jag ar lite radd om mina pennor. Sen lar det vara svart att uppehalla en jamn fade over ett stort falt med den tekniken kan jag tanka mig, eller? Ska kolla om jag kan lana polarens kamera och lagga upp mina taskiga fadingexperiment :)
hade inte ni som gjort tavlor och annat lägga upp bilder på era grejer och berätta hur ni gjort här och där och berätta om vad ni mest blev stolta med, samt berätta vad ni använt för att måla era grejer? vore najs att se hur resultaten blir med dom olika teknikerna. Peace
" With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know. " - Raoul Duke