I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Böter beroende på inkomst..

Vår Hiphop - Graffiti

2007-02-13 21:16

Böter beroende på inkomst..

Har förstått att böter efter vandalism eller kanske i störsa allmänhet kan variera beroende på vad man har för årsinkomst.
Skadestånd och cash till brottsofferfonden är skillt från själva bötesbeloppet om jag har förstått det rätt och har ingenting med själva bötern att göra för brottet man begått (rätta mig om jag har fel).
Min fråga är om det finns någon tabell (typ på nätet någonstans) eller om någon på forumet har bra koll apå det där? Skulle vara skönt att veta vad man har att vänta..

Enbart seriösa svar tack.

"Graffiti och läktarkultur går hand i hand."

2007-02-13 21:19
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-13 21:37
Tack, jag... ja.. jag tror jag fattar.. :P

2007-02-13 23:25
sån sjuk sida...
Jag fiser THC !

2007-02-13 23:25
helt gul    sheeeeeeeez
Jag fiser THC !

2007-02-13 23:53
Skadeståndet får du utav de som blivit drabbade, t.ex SL, Connex, Andersson sko affär på storgatan1 som fått rutan nedklottrad under RTC.

Brottsofferfonden "avgiften" får du tillsammans med bötern. Till exempel ; dagsböter á 30x30kr + 500kr till brottsofferfonden.
>:D

I rz 3vul g33nuz

2007-02-14 00:10
"Antalet dagsböter beror på brottets svårighets grad"
ok så om jag typ skuterner någon så får jag ett lindrigt straff efter som att det va jävligt enkelt.

Aldéns Advokatbyrå värkar va en riktigt bra byrå.
www.enigmatic.se

2007-02-14 02:38
spelar inte eventuell förmögenhet också in när det gäller bestämandet av bötessummor? t e x om jag skulle sakna inkomst men samtidigt sitter på 30 miljoner på banken så bör jag ju rimligtvis få högre böter tänkte jag

2007-02-14 07:43
Demento

fick 30kr/dagsböter när jag inte jobbade, men hade en del pengar i fonder och sånt.  Det var inget de tog hänsyn till, fast din ekonomiska situation är alltid inblandad i rättegången, står förmögenhet/inkomst i förundersökningen eller senare papper, minns inte riktigt.
WHADUP

2007-02-14 09:55
Demento Så är nog fallet, men jag har inte så jävla stor förmögenhet, så det kvittar nog.
Tyvärr är det ingen rättegång utan Huvudförhandling, då allt redan är erkänt och klart.
Summan på skadeståndet står redan, så nu försöker jag lista ut hur mycket jag kommer få pröjsa totalt.

2007-02-14 10:58
I förundersökningen tar de upp inkomst/förmögenhet, i rätten tar de hänsyn till både inkomst/förmögenhet och skulder.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-14 15:00
Jag var på en rättegång med klassen en gång, det var en luffare som hade ofredat två unga tjejer på en  badplats, naken. Han hade ju ingen inkomst alls "jag jobbar med lite allt möjligt" Så det var a-kassan enbart, och jag tror han bodde med nåra andra alkisar i en bostad nånstans. Iaf så fick han typ 12 plus 5 tusen i skadestånd. Vart ska han få dom pengarna ifrån? stackarn, där satt han och skämdes medans killar i min klass skrattade åt "snuskgubben".

2007-02-14 15:41
Den stackars ofredaren får pengarna från A-kassan, enkelt .D

2007-02-14 15:45
Ja men vad ska han leva på? tänk all bärs han måste handla ju.

2007-02-14 15:49
Äsch, bärs kan man baxa, skadeståndet tar man på avbetalning .) Där det finns en vilja finns det en väg. Tänk på att skadeståndet sponsrar de unga tjejernas alkoholkonsumption, de kanske är för upptagna med att vara duktiga så de inte riktigt vågar sno alket, och när man är yngre måste man ha sprit eftersom levern inte är tillräckligt nerbruten för att få ut maximal effekt av bärs!

2007-02-16 09:46
Amfetaminpsykos
Bästa förklaringen!

Dessutom tror jag luffarn skiter i om bötern blir betald eller inte. Har han tur kanske dom plockar in honom så får han sitta i finkan över vinter. Varmt, mat och sovplats. Kanske till och med Nintendo 64? =)

Hur som helst, vad jag har förstått så är det i princip omöjligt att lista ut i förväg vad man kommer få för dagsböter?

2007-02-16 17:38
måste man betala dagsböter per dag lr per månad?

hur funka sig?

2007-02-18 10:04
Som sagt, blir ingen rättegång. Endast huvudförhandling. Men visst var jag trevlig. Har passerat stadiet då man är kaxig tonåring. Polisen tycker ju knappt själva att man har gjort värsta brottet. Satt och skämta med förhörsledaren och garva tillsammans med honom.. :P Det går nog bra..

2007-02-18 10:23
leif_solstråle

Den vanligaste avbetalningen är månadsvis. Vecko/dagsvis hade enbart ställt till med problem för alla inblandade parter.