I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-12-13 21:24

SL ser dig!

Bussarna i SL-trafiken ska få övervakningskameror installerade under 2007.

Kamerorna installeras i bussarna för att öka tryggheten för både bussförare och resenärer.

Kamerorna tar sex bilder per sekund som lagras i kamerans hårddisk i 48 timmar, sedan spelas det över. Skulle något hända på bussen säkras bilderna och de kan sedan också användas som bevismaterial av polis och åklagare.

Bilder som sparats hanteras av speciellt utbildade handläggare på SLs trygghetscentral.

Start i början på året

I varje buss kommer det att finnas 5-6 kameror. En filmar ingången och en förarplatsen och resten finns i passagerarutrymmet.

Swebus bussar som kör SL-trafik är först ut, och kommer att få sina kameror på plats under första kvartalet 2007. Sedan fortsätter arbetet med resten av bussarna. Under året ska 2 100 bussar i SL-trafiken få kameror.

2006-12-13 21:30

Vilka horungar , va hender med sthlm igenkligen , 2007!
F.T.P.F.L
F.SL

2006-12-13 21:30

Jag har iallfall hört att kamerorna bara får spela in på kvällarna vet dock inte om det stämmer..

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-13 21:37
har det redan börjat ?
"A good dance is when you give a better impression of the music." <br><br>

2006-12-13 21:39
Varför vandalisera bussar era töntar... jag tycker det är rätt med kameror så folk som ni inte kan förstöra för alla andra människor.. graffitti på lagliga ställen okey men fan inte i bussar, på tåg och på min fasad... Jävla parasiter!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-13 21:44
Hur ska man skydda sig ifrån det som skyddar en? ;(

2006-12-13 21:46
Äh vafan, går att bomba ändå. xD
Graffare

2006-12-13 21:48
knasSsSs P18
igenkligen?
F.T.P.F.L?
Varför inte punkt mellan SL? (F.S.L)

2006-12-13 21:49
De är äckligt ändå, även fast det går att bomba. 
Vi faller åt englands håll steg för steg med den här skit övervakningen.

2006-12-13 21:50

Bussar är inte så nödvändigt att bomba,det lär man sig när man gått över från att vara toy :)

2006-12-13 21:52
Big Brother Sverige IRL.. Here we go!

2006-12-13 21:54
"Bussar är inte så nödvändigt att bomba,det lär man sig när man gått över från att vara toy :)"

ta det igen?!
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2006-12-13 22:00
Använder dem verkligen kamerorna för tags ?  Dem använder väl bara dem för misshandel , våldtäkter och rån etc.. men inte för några tags ?  Rätta mig om jag har fel ..
yo hiphop r'n'b

2006-12-13 22:13
Jävla parasiter säger jag igen!

Gå óch sno mobiler i stället!

2006-12-13 22:20
Kamror på bussarna har vi redan i Eskilstuna. 8st på en lång buss och 6st kamror på den kortare varianten.

På långa bussarna sitter det 2st nästan längst bak, 2st i mitten, 2st lite längre fram. En över busschuffören och sedan en riktad mot busschuffören precis över ingångsdörren.

2006-12-13 22:20
Woid

Om folk inte slutar vandalisera så är det nödvändigt. när jag får jobb så vill jag fan inte att min skatt ska gå åt till sanering tack vare några snorungar med dålig uppväxt eller mindervärdeskomplex!

2006-12-13 22:35
neej, men be dom sluta sanera då?

2006-12-13 22:37
då är det inte oss du ska va arg på Neobica då är det dom som sanerar bort det eftersom vi vill ju att det skall sitta de e dom som e duma nog och tar bort det
ANDALE

2006-12-13 22:40
Neobica(aka råttben): för i helvete...stick och gnäll nån annan stans..:)
Vila i frid Daniel ! 091030

2006-12-13 22:43
Dock förstår jag din tanke Neobica, det är att kasta pengar i sjön, dessa sanerings pengar. Man borde lägga dom på nått viktigare, visst? typ som ålderomsorg och sånt.
Men då kanske vi borde sluta att klottra? tror inte det kommer på fråga hos dom flesta här på ett tag.

2006-12-13 22:44

ja håller med chillbill P0. det var upp en likadan tråd förut och i den stog det att dom bara får filma resten av bussen på kvällarna.
någon som vet något om det?

Medans svensson åt plankstek!

2006-12-13 22:49
Låter lite som att Nobica har svalt lite väl mycket propaganda.
Inte kan du va 57?

2006-12-13 22:53

Sanering behövs ju såklart, men som en trogen writer som har graffitin i hjärtat så bryr jag mig inte om skattekostnader.Men vad jag inte förstår är varför de ska satsa så mycket på sanering.De skulle kunna minska saneringen med 10% och tjäna miljoner som skulle kunna läggas på nödvändigare grejer.

2006-12-13 22:55

Edit: + Övervakning och säkerhet (väktare och civvz)

2006-12-13 23:16
Lainer
Ja varför har du rent och snyggt i ditt hem, varför går du inte ut med skitiga kläder, varför borstar du tänderna när du kan spara??? och köpa mat eller något viktigare för pengarna, varför??? och vadå propaganda.. jag är inte för övervakning men i dagens läge är det den ända lösningen, och ja, ja har läst 1984!

Tror snarare lainer har svalt lite för mycket propaganda. och får jag fråga en sak? hur kan ni med samvetet i behåll förstöra andras hus, andras bussar och andras tåg. Det är som jag skulle komma hem till någon av er och ha sönder eran tv!

2006-12-13 23:19
tagga ner fräsfors!!
Vila i frid Daniel ! 091030

2006-12-13 23:27
neobica

min teve är privat.. en buss är allmänhetens och statens..
Skillnad där..
Not all drugs are good. Some... are great!

2006-12-13 23:39
Neobica P57
det finns en stor skillnad på att förstöra och inte förstöra. tex, om jag skulle gått o tagat lite i centrum. skulle jag förstöra ditt liv? Jag tror inte att alla writers tänker på att, "ahh, här ska ett fönster krossas bara för att jag är cool!". nej, graffiti handlar om fame, stilen och konsten.
Grejen är att saneringen förstör samhället o miljön tycker jag. varför? för att det innehåller gifitga material.

2006-12-13 23:40
Eyy, Neobica.
Du måste fanimej vara en utav dom dummaste jävlarna jag skådat.
Jämföra bussar och husfasader mot e jeffla tv är väl minst sagt puckat? Du är bara sur för att nån har ristat in Hora på din dörr. xD

2006-12-13 23:58
Neobica, jag förstår att det är svårt för dig att förstå som inte är med i leken men du kan inte få mig att sluta eller som om jag slutar när jag blir "mogen",jag gör det inte för att förstöra för andra och även om jag gör det så kan jag inte göra så mycket åt det.Men samtidigt så klottrar vi inte på villor och bilar och privatas egendom utan på kommuners och statens.Sen att det kostar jävla massa pengar skiter jag i.Det är upp till dom om dom vill ta bort det.

2006-12-14 00:07
In it for the game,not for the fame

Nån som vet vad som egentligen menas? Gamet är ju att bli "fame" (stor,känd)

2006-12-14 00:20
Ja varför har du rent och snyggt i ditt hem

Du bestämmer vad som är snyggt och inte eller?
Sen så är det inte andras bussar, det är våra bussar.
Varför tycker du att det är ok om man betalar för sig, för jag kan inte se att du klagar på reklamen?

Nån som vet vad som egentligen menas? Gamet är ju att bli "fame" (stor,känd)

Enligt?

2006-12-14 00:58

Nejmen leken går ut på att synas,bli stor? Eller är jag ute och cyklar?

2006-12-14 01:15
ta en rackare och gå och lägg dig istället.
veerryyy niceee

2006-12-14 02:06
I varje buss kommer det att finnas 5-6 kameror.

Och pendlarna reagerar inte. vem fan vill bli filmad 24/7?
fuck all you haters!

2006-12-14 07:25
Neobica. I våra ögon förstör vi inte. Vi förändrar.
Sen kan vi inte tvinga dig att tycka det är snyggt. Men tåget, väggen kommer fortfarande gå lika snabbt / stå kvar lika bra.
Så säg inte förstör.  Sen så tror jag inte det går så bra att prata moral med dom eller oss här inne

2006-12-14 10:06
Neobica P57

skulle en 14åring sagt det där så skulle ni toyförklarat honom för minst femton timmar sen.
Why?!

2006-12-14 10:28
Dom sa i da aftonbladet nån dag att dom ska sätta upp en kamera på varje buss station som det e ''tak'' i asså inte såna som det står en skylt bara för minska klottret ..
liksom jag tror inte det kommer hjälpa joo toys kommer inte våga men vafan.. daamn

2006-12-14 11:05
vi har haft bevakning på bussarna i västerås i säkert 2-4 år nu det har inte stoppat nån hittils.

2006-12-14 12:14

ja det finns kameror nu också som spelar in så vad spelar det för roll . bussar är tråkiiiigt!

2006-12-14 19:44
lr så säger vi så här va fan bombar ni med sätter man sig längsbak så blir det inga problem man säger ju inte nu ska ja klottra hära alla kom och kolla man gör ju det lite diskret :S
kom igen fan tror du en jävla kamra kan stoppa en för fortsättning med bombningen på bussar
såg fan dis lägga tag i en buss det är grymt för han är största toyen så då borde vi alla andra klara av det

2006-12-16 19:36
Dom som kör kör endå.
Inget att förlora inget att vinna
Dom kan prova allt men det finns alltid folk som skiter
om dom blir filmade. tar ett år kommer ut kör endå hårdare.!
Graffed up for life!
BastaRDS

2006-12-16 20:04
lirrar vilket ord..Trasha tolalt,No respect,helt förstörd..nää nu tar vi och lirrar lite..Aha allt går framåt fast man inte vill det..
BastaRDS

2006-12-17 02:38
Att diskutera moral och etik med kissungar på whoa är rätt svårt.
Inse att vi lever i en demokrati där man respekterar andras åsikter, om merparten HADE gillat klotter på väggarna och ansett att det var vackert att ha där så hade det aldrig buffats och allt skulle vara nice. Men nu är det faktiskt så att majorititen av folket inte gillra detta så därför ska minoriteten anpassa sig. Ni snackar om att inte köra på provat egendom men ni kan inte tänka så långt som att statens egendom är allmän egendom och är folkets. När mina skattepengar går till ändamål som enda uppkomst är ignorans från idioter som inte förstår bättre så är det klart att man blir irriterad.
http://www.kalvinhiphop.com

2006-12-17 02:39
min hjärna och lingvistiska förmåga är pajjj

2006-12-17 09:41
Neobica

är säkert nån väktare som inte har något bättre för sig en att leka ball på whoa, någon borde bomba deras kuksugar forum ...
WHAT?

2006-12-17 11:08
Lilli, hade du blivit irriterad om det inte kostade dig nånting, att de liksom fick va där? Utan att du skulle TVINGAS ge pengar till sanering?
Och om det ändå är så mycket pengar som försvinner på det. Är det verkligen värt att sanera det då?

2006-12-17 11:56
Loveme, klart som fan jag blir lack när någon skitunge har ristat in massa jävla kladd på rutan i tunnelbanan även om det inte skulle kosta mig en krona. Och ja det är värt sanera för folk i allmänhet gillar inte klottret och hur fan skulle våra offentliga platser se ut...

2006-12-24 15:11

Lilli p 21

ok...men om JAG betalade för att dra en tag på tunnelbanan , och det var fullt lagligt , skulle du bli irriterad? svarar du nej , är det uppenbart att du inte har något emot graffitin i sig utan bara är en dum idiot , svarar du ja så borde du tänka på all reklam som du bombas med varje dag...men den tycker folk om , så den är där eller?
It's a matter of bombin' , knowin' that I can do it.....

2006-12-24 16:06
Det är ju bra att dom gör det. kanske inte för oss graffare men det kommer hjälpa till att sätta dit dom som inte kan sköta sig.
Varge helg man åker på nattbussen så är det alltid någon full idiot som ska hävda sig genom att ta sönder nått och va lite otrevlig mot medtraffikanter/chaffisen.
OverDoze!

2006-12-25 11:45
Fan asså jag visste inte att bussen/tåget gick sönder om man spruta lite färg på dem..Nu måste jag ju verkligen sluta med den här terrorismen..För annars kanske nån kommer å sprutar på min dörr då kan de ju bli inbrott eftersom den sllutar fungera
gräv en grop