Arbete om graffiti "Graffiti som tillhörighet i grupp och samhällsklass"
Hejsan. Jag har tänkt göra ett arbete (som eventuellt kan bli en bok om det vill sig väl) om graffiti och undrar lite ifall det är någon som har en idé på vad man kan lägga till/ta bort ifrån mitt upplägg. Tanken är att det skall bli minst 40 sid text, sen utöver det lite bilder etc.
1.Ämne
Graffiti som tillhörighet i grupp och samhällsklass
2. Bakgrund
Jag har själv målat graffiti i mina dagar, och undrar lite varför just jag och mina vänner startade med detta. Jag har hört att det ofta är medelklassungdomar som börjar måla.
Efter som graffitin är och har varit en del av min historia så skulle jag tycka det var intressant att forska i denna kultur.
3.Syfte
Jag vill med min uppsats framlyfta att graffitin kan vara mera än bara några bokstäver på en vägg.
Försöka förstå hur den har format min vardag, och hur perspektiven på saker och ting förändras genom intresse.
Jag vill skriva en uppsats jag själv skulle vara intresserad av att läsa, med ett ämne som intresserar och förundrar mig.
4.Frågeställningar
Hur ser graffitimålarens person ut; förflutet, klass, och historia etc.? Hur ser grupptillhörigheten ut mellan målare (Crew)? Moral? Målare emellan och hur moralen går ihop med samhället
5.Tillvägagångssätt
För att samla information i ämnet har jag några olika alternativ.
Jag har tänkt att via Internet göra en enkätundersökning. Där jag kommer ta kontakt med tre kända graffiti hemsidor i Sverige att länka till. Läsa böcker om ämnet. Se över dokumentärer i ämnet. Eventuellt tänkte jag intervjua några målare (ifrån Stockholm, Göteborg, Uddevalla, Oslo etc.) och sammanställa likheter och skillnader mellan städer och personer Ringa till Underground Productions, företag som trycker böcker/tidningar om graffiti i Sverige Tänkte efter detta sätta ihop ett arbete.
6.Litteratur
Här är jag ännu inte på det klara, men jag har viss koll.
En bok jag tror kan vara bra att läsa
Medan Svensson åt plankstek , Per Andersson, 2004, Nordstedts förlag.
7.Vad tror jag att jag får för svar?
Jag skulle tro att på min frågeställning om hur målarens person ser ut, kommer bli medelklass, svensk 17-30 år, med goda förhållanden.
Angående grupptillhörigheten tror jag svaret kommer vara att målarna visar respekt för varandra.
Moralen däremot har jag mera funderingar över, beror på hur man väljer att rikta frågan.
Joel Hjort
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
välstrukturerat. lycka till och lägg gärna upp ditt färdiga arbete i pdf-form sen.
Har svårt att tro att målare respekterar varandra, visserligen har jag inte träffat alla i hela Stockholm, men de flesta som jag träffat har varit ganska respektlösa. Detta beror självklart på personen också samt hur duktig personen är, tror jag. "Toys" vill ofta hävda sig och vet kanske inte så mycket om kulturen, då kan de spitta vemsomhelst. Man skall även ta i beaktande alla målare som "robbar" andra målare, vet att det var en period när det hände ett flertal gånger utanför HL. Jag har själv blivit rånad på tåget av målare, och även i ett annat sammanhang, av en målare också där. Detta förhindrar ju dock inte att det kan bli ett fett arbete, dessutom verkar du ju seriös till skillnad från de flesta på Whoa. Skulle gärna läsa resultatet sen när du är klar.
Har man sagt A får man säga B, så man får C vad D E!
whatone: Om jag inte lägger upp det här på whoa så kommer jag antagligen att lägga upp det på en extern sida, i pdf format, som jag sedan kan länka till härifrån.fader: Det var en bra vinkel med det där att folk rånar varandra, den hade jag glömt av. Jag vet att en av dem jag har tänkt att intervjua blev rånad en gång av en annan målare. Tack för idén jag skall genast lägga in den i planeringen. Sedan tror jag också att respekten och moralen skiljer sig ifrån stad till stad, jag har kontakt med målare ifrån lite olika städer. Så jag får se hur det utvecklas framöver.Joel Hjort
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
fluger, jo det var så jag menade. såvitt jag vet så har inte whoa någon uppladdningsfunktion på annat än presentationsbilder.
är det en C-Uppsats? isf i vad?
checka
wikipedia för boktips...
.:stöd din lokala Folkarmé:.
nej, fan du var visst 19...
Dröm: Jag går Socialpedagogisk Ledarutbildning i Södertälje, hagabergsfolkhögskola, och kursen heter Undersökningsmetodik. Appropå åldern så hade jag tur när jag sökte till kursen. Är den yngsta deltagaren. Den äldst är 49 år. Tack för tipset angående böckerna de flesta går att få tag på via bibliotek?
bra initiativ
den röda linjen sitter djupt i blodet..
ja, det borde dom göra. kanske inte just södertälje bibliotek, men de borde gå att beställa. jag vet att jag har lånat flera av dom iaf.
synd bara att det här är whoa då : /
låter jävligt intressant, lägg upp när du är klar =)
hur en enkät på internett går till vet jag inte, men ska de nvar ofentlig så alla kan se vad alla har skrivit, är det nog ingen bra idé, då många säkert brer på lite mer än vad verkligheten tillåter. försök med nått slags mail enkät eller något i den stilen, jag vet inte. du kan ju alltid ta med historian bakom grafittin, Taki 183 och hur det utvecklades därifrån. ganska uttjatat, man har hört det många gånger, men känns ändå som något som ska vara med, om s bara som en parantes. du kan ju fundera på att ha en "slang-ordlista" i bak. lycka till, verkar bli fett. peace
to long we have been in the same system
Glöm inte att ha med ordentliga definitioner av vad du menar med "samhällsklass"...
Läs och kolla även: Writers United - Ett svenskt graffiticrew Dem kallar oss klottrare Overground 1 och 2 random nummer av tidigare UP
fluger, ett tips är ju att du läser de vetenskapliga rapporterna kring ämnet istället för att fråga på whoa som knappast kan anses vara en representiv grupp av varken befolkningen eller graffitimålare i stort..
cry me a river! --> thcrew
känns också rätt smådumt att redan innan ställa en hypotes kring resultatet då det i sig kan påverka din analys av insamlad data och påverka din objektivitet..
men somsagt, läs de vetenskapliga rapporterna.. han tobias eller va han nu hette publicerade ju nyligt en rapport där det bör finnas schyssta källor om inte annat..
inlägg 4. somsagt, punkt 4.1 tycker jag du kan skippa helt och istället använda dig utav de forskningsresultat som finns på området.. använd dig istället av den tillgängliga forskningen som underlag.. sen kan du självklart utföra egna studier kring detta för att se hur den bilden stämmer med det underlag du får in.. går även att med hjälp av den som grund göra undersökningar kring fråga 4.2 och 4.3 genom att undersöka skillnader mellan olika samhällsgrupper när det gäller struktur osv.. det hade varit långt mer intressant än att undersöka något som det redan finns relativt omfattande forskning kring..
AllCiTY & Princess_S: Tack så mycket, när folk visar ett positivt intresse blir jag ännu mer pepp på att skriva arbetet.the_first_two: Internet-enkäten hoppas jag inte kommer bli något problem, jag har rätt så mycket erfarenhet gällande ASP-programmering (hemsideprogrammering), och tror jag har ett bra upplägg på hur jag kommer gå till väga, men det är sant man kan inte lita fullt ut på att folk kommer vara ärliga men man kan hoppas. Enkäterna kommer vara anonyma och bara jag kommer att läsa dem. För att sedan föra in data i mitt arbete. Historian har jag redan börjat kolla lite på, tror det kan vara fint att ha en liten avdelning med detta i arbetet. "Slang-ordlista" hade jag inte tänkt på. Bra idélifeforms: I arbetet kommer jag att defeniera exakt vad det är jag menar med "samhällsklass". Mitt mål är att även ifall man kommer att läsa vad jag har skrivit om ca 10 år så skall man förstå vad jag menar.
DAS: Jag har skrivit upp böckerna i min tidigare lista.Joda: Den analysen som Tobias har skrivit vet du var man kan finna den? Sedan tack för tankarna över 4.1-3 jag har noterat dina tankar, och skall gå igenom dem mera genomgående imorgon när jag sitter med arbetet. Jag håller med dig att det är bra att utgå ifrån forskningen som redan har funnits men jag kan också tro att det är bra att ha en hypotes om vad man tror att svaret på ens forskning kommer att bli, för att se ifall det stämmer eller ej. Men som sagt, jag kommer sitta några timmar imorgon och skissa över arbetet.Joel Hjort
Jag tror att tillhörighet i någon specifik samhällsklass går hand i hand med hur aktiv man är som writer. Det och vilka förutsättningar man haft som ung och vad för uppväxt man haft. Det går t.e.x knappast att kombinera ett "normalt" liv i medelklass om du är ute och målar 4-5 dagar och nätter i veckan. Jag anser att det är graffitin som drivkraft som är intressant hos människor, inte hur duktiga dom är på att leva ett "normalt" liv vid sidan om graffitin. Men jag förstår ditt resonemang och det är bra som fan att du gör arbetet, förhoppningsvis så öppnar du ögonen på ett par stycken. Lycka till.
Ride 13"s y que?
klart det gör kidd-z, det handlar ju till största delen om dina föräldrarsklasstillhörighet än din egen, därför går det bra.. fluger googla eller sök här på whoa.. den finns någonstans, annars kan du ringa UP.. han har väl ett finger med i up-spelet :)
Jag tror att du på punkten 7.Vad tror jag att jag får för svar? kommer få dina antaganden totalt sågade, det är en så skiftande kultur. Men det verkar kunna bli ett mycket intressant arbete all lycka till dig, slappa inte utan gör det ordentligt
Men behärska dig
Kidd-Z: Tack för orden Kidd-Z, ett av målen är just som du säger, att öppna ögonen på folk. Och lite förstå varför jag själv började intressera mig för målandet. Joda: Okej, jag har en tanke om att ringa till UP och höra lite med dem. Jag skall försöka hitta den. Är det han Tobias som är med i en graff-film, kommer inte på namnet just nu. Men det är någon som blir intervjuad ifrån UP.Trashman: Just nu känns det som det kommer bli ett riktigt bra arbete, men jag har inte stött på det första bakslaget ännu. Allting har rullat fint hittills. Apropå punkt 7 så tror jag också att svaren kommer att bli rätt så långt ifrån, men det kan även hamna nära. Det återstår att seJoel Hjort
Kidd-Z det går ju inte direkt att kombinera sådär skitbra med ett vanligt knegarliv heller för den delen...socfall eller, rent hypotetiskt, ekonomiskt oberoende överklassbrats borde ju vara bäst lämpade för slitet
Demento. Beror på vad man har för jobb, jobbar man skift så kan det funka att vara riktigt aktiv. Men i det långa loppet? Tveksamt...
Ride 13"s y que?
C-uppsats om Graf Gamla UP-medarbetaren Jacob Kimvall har gjort en intressant c-uppsats på Södertörn University College, Institutionen för medier, konst och filosofi om graffiti. Den heter "Skadegörelse klotter nedskräpning förbjuden: Graffitiborttagning som ikonoklasm" och rekommenderas. Du hittar den här: http://www.diva-portal.org/sh/undergradu ate/abstract.xsql?dbid=439 http://www.diva-portal.org/diva/getDocum ent?urn_nbn_se_sh_diva-439-1__fulltext.pdf Mvh UP-red. Den var det jag menade.. hade blandat ihop namnen.. Checka den samt hans källor så har du nog underlag så det räcker..
Tack så mycket alla som har hjälpt till, uppsatsen är så gott som färdig, jag kommer att länka till den inom ca 3 veckor. Joel
härligt :) ser fram emot den intressanta läsningen
Om graffiti är ett brott måste det vara världens vackraste brott