Sverige gör som Finland i kamp mot klottret?
expressen.se Vad tror ni om detta? Skulle inte förvåna mig om dom nu sätter in hur stora resurser som helt och massor av pengar för att stoppaklottret, det är ju lite "känt" se tidigare att polisen hellre tar fast en klottrare än en mördare.
David VS Goliath
Ett sätt att föra den gamla klyschan att det leder till grov kriminalitet vidare. Kommer att kosta samhället mer än det smakar i det långa loppet!
e de inte en Fler tag borta i vasa så säg?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
"För åtta år sedan var Helsingfors den mest nedklottrade staden i Europa i förhållande till sitt invånarantal" Tung statistik där...Herregud.
Ride 13"s y que?
Det är valår. Kommunpolitiker som letar efter någonting att profilera sig på känner sig ibland lockade att "ta i med hårdhandskarna" mot "klottret" eller något annat ickeproblem som de tror vanliga människor bryr sig om... Härlig artikel, förresten. Verkligt fin journalistik. Siffror totalt hämtade ur lyften och olika konstiga påståenden som inte ens fick följdfrågor. Härligt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Bah, Helsingfors system är ju fruktansvärt dyrt, det är helt orealistiskt att man ska få bort varenda tag inom 24 timmar. Men varsågod, slösa bort skattepengarna bäst ni vill. Hursomhelst lär ni få bråda tider om det här går igenom.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.
Men klotter är ett brott, inte konst, menar Haantie. Lysande! Verkligen övertygande och slagkraftig journalistik. Grädden på moset på den annars så imponerande mångsidiga journalistiken.
"verkligen övertygande och slagkraftig retorik", menade jag självklart.
hahaha...
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
jag misstänker att nyckelordet är "valår"!
yoo
som du själv sade, så blir det ju lite av en paradox med graffiti utan bombs, eftersom bombs är en del av graffitin. det är ganska svårt med sånt här, för samhällets attityder lär inte förändras över en natt, speciellt inte med medias syn på graff. Men jo, trashing och bombing förstör graffitins rykte, tror jag. jag diskuterade det här med en ungdomsledare, hon tyckte att generationen som växer upp nu och så småningom kommer att leda samhället har en mer liberal och mindre fördömande syn på graff, och att attityderna kommer att förändras till det bättre. vad tror n?
Moderator
2006-04-04 14:26
Jag tror inte att folk skulle acceptera graffiti även om allt "klotter" försvann. Svensson skiter väl i om det är en tag eller burner, skadegörelse som skadegörelse i deras ögon.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
dom kan ju alltid minska det, men det kommer aldrig att dö ut helt
jag tycker att de e sjukt att en pedofil kan få mindre straff än en klottrare jag menar vet ni nån som gråter när de ser en tag eller piece? en pedofil förstör därimot en mäniskas liv? rätta mej om jag har fel!
amen pedofiler är inte lika psykiskt sjuka som oss klottrare, det är därför viktigt att staten skyddar dem och ger dem litet straff samt inte hänger ut dom i tidningarna
lasher Nu är du lite väl naiv tycker jag. Tror du verkligen att det spelar roll? Inser du ens vad nolltolerans innebär? Det spelar ingen roll om det är en "ful" throwup eller en "snygg" burner. Man vill inte ha shit på väggarna helt enkelt. Du gör nånting som andra inte vill att du gör, även om det är snyggt i allmänhetens ögon så är det fortfarande skadegörelse. Det kanske blir mindre mutter på spårvagnen men förväntar du dig mer än så du kan du lika gärna sluta helt att vara en "riktig graffare".
lasher Det är kanske så du tycker och känner men kör ditt spel då och skit i bombsen men om din orealiska dröm om att bombs inte skulle finnas så tar det ju död på graffen. Det spelar ingentligen ingen roll vad folk tycker om klotter den kommer ändå inte passa in dagens sammhälle alldrig gjort och kommer förmodligen alldrig göra.
Varför ens försöka?
en idee ni som känner att ni har något att säga kan väll ta och skriva det i gt´s diskutionsbox och i och med det facktist kunna få mer av en diskution med sammhället.
mvh: Enmetertre co.
lasher jävla tomte
fuck off
Graffare
2006-04-04 17:33
- Vissa politiska kretsar har börjat tala om Graffitikonst och lovliga väggar igen. - Men klotter är ett brott, inte konst, menar Haantie. IDIOET, MAN BORDE MÖRDA DOM JÄÄVLARNA!!
They called me Mr. Glass
Graffare
2006-04-04 18:09
låter jävligt trevligt, men länken funkar inte.
They called me Mr. Glass
men mann kan ju söka upp han bög buffaren o döda han
...
Aten har fattat vinkeln känns det som det är bara alla andra som måste se det på massa sätt. Det känns som att allt som har med graffiti att göra HATAR folk och politiker. Man måste använda graffen till något och inte bara försöka utrota den totalt.
David VS Goliath
Graffare
2006-04-04 18:37
det är som med datorer..finns ingen 80 åring som sätter sig vid en sån..men eftersom den kan utnyttjas så är den bra ändå....hade graffitin vart bra för t ex hälsan så hade den blivit mer accepterad..jag vet, dåligt exempel och jämförning men hoppas ni fattar ändå.
They called me Mr. Glass
Eller så slutar man tönta och kör på och tar smällen själv när den kommer? Graffiti är smutsigt och äckligt precis som det ska vara. Försvinner tagsen blir det som vilken annan "konstform" som helst, vilket det inte är så
Staden såg i vissa delar ut som Brooklyn i New York. vilket praktarsle som har knåpat ihop den här artikeln alltså...kan folk inte ta och fatta att brooklyn inte är ett enda stort härjat ghetto?
Greece. here I come.
såg en av hans kompis sanera utanför en lägenhet typ 9 på morgonen
files.upl.silentwhisper.net killen till höger bara stannade vid honom och började snacka skit om klotter
ja, dessa jävla ungjävlar
www.gbg031.se
läste ni föresten gt idag? några klottrare som skrev "mamma" och "fel" torskade skitfula målningar visade dom och sen den ironiska rubriken "DET ÄR KONST" hehe skev syn dom delar ut för vanliga svennsons
www.gbg031.se
eller "dom kallar det konst" nåt sånt.
www.gbg031.se
haha detta med att buffa bort tagsen inom 24 timmar kommer aldrig o funka
hahahhaha bitch graffiti cant be stopped
dem försökte med den 24h regeln i lund för några år sen men det höll inte för länge.
lasher bullshit...in Helsinki most of the toys are gone, but "nolltolerans" continues. People will always hate graffiti because of the bullshit propaganda that media feeds. It's a fucked up world, sorry that you have to go through it aswell.. My swedish is so bad that i won't even try writing, can read it though..
Nolltolerans föder stil.
Nolltolerans föder destruction!!
dax o dra upp till helsingfors då hehe
operation storstädning är på gång i stockholm. ligger inne på planerings stadiet, bara så att ni vet..
lasher P0 man pallar fan inte läsa va du skriver.. BTW du säger att alla skitungar ska sluta kladda på väggarna, och ja antar att du tycker om snygga målningar. de flesta börjar ju med att klottra fula tags me pennor o shit.. om alla skitungar slutar kommer ju inte graffitin finnas kvar om 20 år..? eller har jag fel?
nån mer än jag som tänker kämpa emot?
neon1 tror knappast dom som enbart klottrar blir bättre på att måla. sen att graffiti inte kommer finnas kvar om 20 år. tss..det är bara en fluga för de yngre. de klottrar i kanske tre år, aldrig haft tanken på att måla, sedan lägger de av utan att ha bidragit något. de kan lika gärna lägga av på en gång så slipper man de fula tagsen. sedan håller jag med dig lasher till viss del, det mesta av klottret är inte fint, men vissa gör det snyggt. Och om "scenen" ska kunna överleva krävs det att de yngre försöker få stil och inte bara bomba så mycket som möjligt, öva på att måla och bli bra istället.
det kommer nog bli så här också. bara en fråga om år
Tavlor - Väggar WWW.DR-FACELIFTER.COM
Sverige är snåla det håller jag med om, men när det gäller graff så värkar dom ha alla pengar och resurser i världen. Stör mig också på när media vill svartmåla graffen och frågar "vanliga människor på stan" vad de tycker om graffen. Har ni någonsin sett någon i en intervju som är under 40-50 då ?
David VS Goliath
Graffiti cant be stopped.. spoken word, listen to it, read it to yourself.
Sverige har varken dom resurserna eller rtåd till att skaffa.
It aint the fact that i using drugs who have maked me mad. Its all the games i have played with the Devil that have fucked up my brain.
Jorå, det är bara att fimpa sjukvård och sluta ge folk bidrag så har man massa pengar att leka låtsaskrig med. 24timmarsregeln har alltid vart fånig, de får dra till med en 2timmarsregel om jag ska bli impad.
grekisk kultur och svensk kultur är som natt och dag... vad som är natt kan ni ju fundera på... En sak är säkert; det är inte Grekland
yoo
eller vanhaa kettuu!!
yoo
Inslag om detta på Svt 2 just i detta nu.
Ninja's are an important part of the eco-bio-deatho-sphere. it's very lion king
offtopic: ristan, vår alkoholförhärligande samhällsattityd är avskyvärd. isch.
dinma dem försökte med den 24h regeln i lund för några år sen men det höll inte för länge. Sant men det är i stort sett dött här nu, förutom några få undantag...
Mind Your Head...
det där är lika troligt som man får psykos av hasch.