I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

SL lanserar trygghetstjänst

Vår Hiphop - Graffiti

   

2005-01-18 01:29

SL lanserar trygghetstjänst

Vad säger ni kamrater? Dags att ni lägger in numret i telefonboken och så ofta som möjligt ringer och rapporterar om klotter som inte finns, enbart för att reta dom jävlarna!

Från SL: (

b)2005-01-17] Till SL är det många som ringer, 600 10 00 är ett nummer som många kan utantill. Och nu introduceras ytterligare en service på numret – en trygghetstjänst.

När du ringer 08-600 10 00 så möts du av olika alternativ. Du kan bland annat välja att prata med den röststyrda reseplaneraren, med en trafikinformatör, lämna synpunkter eller komma till hittegodsavdelningen.
Från och med måndagen den 17 januari kan du också meddela om det inträffat något som gör att du känner dig otrygg i SL-trafiken, eller om du ser skadegörelse och klotter.

Bemannad dygnet runt
Samtalet kopplas till en central som är bemannad dygnet runt. De kan skicka ut personal till platsen där det hänt något.

Det finns många olika fall då det är bra att kontakta trygghetstjänsten. Det kan till exempel vara om det är bråk eller stökigt i kollektivtrafiken eller att man ser folk som är påverkade och kan ställa till det för sig själva eller någon annan.

Viktigt ringa rätt nummer
Skillnaden mellan SLs trygghetstjänst och SOS Alarm på telefonnummer 112 är viktig. Om det är riktigt allvarligt, då ska du alltid ringa 112. För andra, mindre allvarliga situationer kan du alltså ringa 600 10 00.

Undersökningar om trygghet
SL har gjort undersökningar som visar att den upplevda tryggheten i SL-trafiken på kvällar och nätter, framför allt helger, är låg. Det tycker SL är oacceptabelt. Det har också framgått att resenärerna har ett behov av att veta vart man kan vända sig om det händer något. Därför inrättas nu trygghetstjänsten.

SL fortsätter att undersöka hur resenärerna upplever SLs miljöer. Det kommer också att bildas fokusgrupper för att få reda på ännu mer i frågan.

Fakta om 08-600 10 00 – ditt nummer till SL
När du ringer 600 10 00 möts du av olika alternativ. Så här ser de ut från och med 17 januari 2005:

Tryck 1 och du kommer till den röststyrda reseplaneraren. Den är öppen dygnet runt.

Tryck 2 och du får prata med en trafikinformatör. Den här tjänsten är öppen på vardagar 7-21, övriga dagar 8-21. Trafikinformatörerna kan hjälpa dig med resvägar, restider, trafikstörningar och frågor om biljetter.

Tryck 3 och du kan lämna synpunkter på SL-trafiken. Tjänsten är öppen på vardagar 8-16.30.

Tryck 5 och du kommer till trygghetstjänsten som är öppen dygnet runt. Tjänsten väljer du om du vill anmäla något som gör att du känner dig otrygg i SL-trafiken, skadegörelse, klotter med mera.

Tryck 7 och du kommer vidare till exempelvis SLs hittegodsavdelning.