Äre inte så att man bara kan sitta häktad i 3 dygn sen måsste dom antagligen släppa en eller anhålla någon?
Mr.H one!
folket bör veta att anhållen och häktad är två helt olika saker..
sjukt att skadeståndet är högre? Straffet, ja. Fängelse e inte axeptabelt för misshandel av ej levande materia men Skadestånd har inte me straffet att göra. klart dom som betalat saneringen vill ha tillbaka sina pengar.. kan ju bli hur högt som helst, beror ju på hur stor omfattning skadegörelsen har / hur många blåmärken den misshandlade kroppen har.
så säg inte skadestånd när du förmodligen menar straff.
Gripen av polisen Anhållen av åklagare max tre dygn Häktad av domare i häktningsförhandling, häktad blir man bara om man kan antas vara misstänkt på "sannolika skäl" och brottet man misstänks för har ett högre maxstraff än ett år vilket "grov skadegörelse" bland annat har samt att man kan antas försvåra utredningan av brottet genom att skaffa undan bevis eller gömma sig (recidiv och kollussions fara). Häktad kan man vara hur länge som helst beroende på hur stor utredningen är och om man överklagar till hovrätt och högstadomstol osvosv. Dock måste man ha en ny häktningsförhandling var 14e dag. Lasermannen satt häktad i över tre år, men då försökte han också ta livet av sina advokater under tiden i häktet, hehe. Tiden man sitter häktad kan man senare "tillgodoräkna sig"på fängelsestraffet.
Kommer inte i håg vart jag läste det men det var något repotage om det var på internet eller i UP då en snubbe satt i häktet i typ 2 - 3 månader? Han var från landet också, gullig som en björn om jag inte mins fel.
känner en kille som satt 4 månader för 4 misshandlar
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
För dom som orkar läsa: straight outta www.svenskascenen.se "En häktning som bifalles av domstolen gäller i regel i 14 dagar men kan på åklagarens begäran senare också förlängas allteftersom." anhållande, 24 kap. 6 § RB.Finns det skäl att häkta någon, får han anhållas i avvaktan på prövning av häktningsfrågan. medtagande till förhör, 23 kap. 8 § RB.Den som finns på en plats där ett brott har begåtts är skyldig att följa med en polisman för förhör. Vägrar han utan giltig orsak får han medtagas. Detsamma gäller om det för brottet stadgas lägst fyra års fängelse och vederbörande befinner sig inom ett område i anslutning till den plats där brott nyligen förövats. hämtning till förhör, 23 kap. 7 § RB.Har polisen kallat någon till förhör och han uteblir utan giltig orsak får han hämtas under vissa förutsättningar. Kan fängelse följa på det brott, som en förundersökning avser, kan man i vissa fall hämta någon utan föregående kallelse. häktning, 24 kap. 1 - 3 §§ RB.Den som på sannolika skäl är misstänkt för ett brott, med ett års fängelse i straffskalan, får häktas om det med hänsyn till någon omständighet finns risk för att han avviker, försvårar utredningen eller fortsätter sin brottsliga verksamhet. Den som är skäligen misstänkt för brott får häktas om det är av synnerlig vikt i avvaktan på ytterligare utredning. Reglerna om frihetsberövanden i samband med brottsutredning innebär att åklagaren skall avge häktningsframställning till domstolen samma dag som han beslutat om anhållande eller senast dagen därefter. Om det finns synnerliga skäl får åklagaren dröja till tredje dagen efter anhållandet. Domstolen skall enligt huvudregeln hålla häktningsförhandling samma dag som häktningsframställningen görs eller senast dagen därefter. Förhandlingarna får dock aldrig hållas senare än fyra dagar efter det faktiska frihetsberövandet. Vid beräkningen av de nu angivna tidsfristerna likställs lördagar, söndagar och helgdagar med vanliga arbetsdagar. Detta innebär att tingsrätterna upprätthåller jour under veckoslut och på helgdagar för att hålla häktningsförhandlingar.
Omhändertagande vid ordningsstörning och dylikt, 13 § polislagen.
Om någon genom sitt uppträdande stör den allmänna ordningen eller utgör en omedelbar fara för denna, får en polisman, när det är nödvändigt för att ordningen skall kunna upprätthållas, tillfälligt omhänderta personen. Detsamma gäller om det behövs för att en straffbelagd handling skall kunna avvärjas. Polismannen skall i första hand, om det är tillräckligt, avvisa eller avlägsna personen från platsen.
Omhändertagande för identifiering, 14 § polislagen.
Anträffas en okänd person av en polisman och det finns särskild anledning att anta att han är efterspanad eller efterlyst och med stöd av lag skall berövas friheten då han anträffas, får han omhändertas för identifiering. Om han vägrar att lämna uppgift om sin identitet eller om det finns anledning att anta, att hans uppgift är oriktig, får han också omhändertas för identifiering.
Kvarhållande, 16 § polislagen.
Den som är under 18 år och har omhändertagits med stöd av 13 § polislagen, får hållas kvar för att genom polisens försorg skyndsamt överlämnas till föräldrar, annan vårdnadshavare, en tjänsteman inom socialtjänsten eller någon annan lämplig vuxen person. Ingen får hållas kvar längre än sex timmar.
jävligt skitigt att dem får slänga en i kurran
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
vad händer om du sitter 2 månader häktad och blir friad sen i rättegången? kan man begära skadestånd då?
min moris pojkvän satt 6 månader
meep
he he ser roligt ut när alla försöker bevisa att dom kan så mycke som möjligt!
Tahliban P18 "Äre inte så att man bara kan sitta häktad i 3 dygn sen måsste dom antagligen släppa en eller anhålla någon?"
Du lixom många andra har förstått allt helt fel. Dom 3 dygnen du pratar om kallas att man är "anhållen". Efter det tar åklagaren beslut om "häktning" ska ske eller inte..
röv är gott
sitter man 8månader och friges så måste man få feeeeeeeeeeet skadestånd asså?
ojojoj 8 månader i häktet för ett annat brott va kool du är!
jag satt 3 dagar i den så kallade arresten och typ 30minuter i häktet, tillräkligt lång tid för att det avsnitt av that 70s show som var igång.
Har någon suttit häktad i 8månader har han antingen varit misstänkt för mord,grovt rån(ex värdetransport,bank) eller EXTREMT grovt narkotikabrott. Om zink är en sådana badboy vet jag inte
röv är gott
Zink har ju spammat trådar förut om att han va med i f-ups. Om han är det eller inte vet jag inte men han är inte så trovärdig :)
Så här tror ja att d e
Först blir man häktad till det att en åklagare beslutat om han vill väcka åtal, om ja så kan man bli släppt på fri fot eller häktad under utredningen.
Den första häktningen brukar oftast bara ta ett par timmar.
Oj vad detta ska vara svårt att förstå... 1.Först blir du gripen. 2.Sen blir du placerad i en cell(arrest) som du högst får sitta 12h i. 3.Därefter måste en åklagare ta beslut om anhållning ska ske. 4.Om ja...får du sitta anhållen i högst 72h. 5.Därefter måste åklagaren ta beslut om häktning ska ske eller inte. Skilj mellan arrest, anhållning och häkte när ni skriver. Det blir väldigt klydigt annars! "Först blir man häktad till det att en åklagare beslutat om han vill väcka åtal" Helt fel. Åtal och beslut om häktning har inget med varandra att göra. Det är bevisfrågan som är det väsentliga för om du ska bli släppt eller inte. OVER AND OUT NIGGAZ!
röv är gott
Grabba grabba, Vad jag vet så är max tiden i häktet max 2 månader, altså 60 dagar, jag är inte 100% säker, men det är iaf vad jag "vet".. så anklaga mig inte om jag har fel, Peace
Lillen har sagt sitt.
ajfan, nu är jag ute å cykla, haha! glöm det jag skrev, tänkte på annat! sorry. (pinsamnt )
Lillen har sagt sitt.
fyllehäktet - 6 timmar arrest - 48 timmar häktet - typ länge i alla fall har inte kommit dit ännu
meep
arrest är väl 72 timmar
Intressepenisen hårdnar!
som någon redan klargjort såg jag
Intressepenisen hårdnar!
Därefter måste åklagaren ta beslut om häktning ska ske eller inte. Tingsrätten tar ställning till åklagarens begäran om häktning. Det ska till en häktningsförhandling innan du blir häktad. Det är inte åklagaren som bestämmer ifall du häktas eller ej.
zink-666 ooo vi har en knarkare som försöker vara ball! din jävla jälleborehängklottrare kasta datan och gå å lägg dej!:)
Normanbates Hur länge får crew maten sitta nurå? Du vet vem jag menar, han som, du vet... Blir ju besvärligt om han börjar snacka, folk brukar ju kunna göra det när de blir häktade.. Det positiva med det är väl att man får mildare straff om man suttit en typ månad före. Stämmer det, eller?
Jannica är glad när hon lämnar sin mormor och åker hem till en bekant. <br> Där tar hon en fix heroin inför mötet med kunden.