I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Laglig vägg kommer i kopparberg

Vår Hiphop - Graffiti

   

2004-10-29 02:31

Laglig vägg kommer i kopparberg

nu kommer det en laglig vägg i kopparberg som komunuen bekostar =)

http://www.bergslagsposten.se/koppberg/k ..

Kommunen bekostar klotterplank
Beviljade förslag från skolungdomar
KOPPARBERG
Två elever på Ljusnarsskolan har lyckats få kommunen att uppföra ett klotterplank i Rydbergsdal.
- Det är lite av en chansning. Om det leder till att det olagliga klottret ökar så tar vi ner det igen, säger Gert Stark, ordförande i bildningsutskottet.

Tidigare i höstas stegade David Karlsson och Rasmus Eriksson, tretton år, in på kommunkontoret. De ville få tillstånd och stöd till ett klotterplank, där ungdomar intresserade av grafitti kunde måla under lagliga former.
- Jag trodde nog att de bara skulle köra ut oss. Men de var schysta, tog oss på allvar och lyssnade verkligen, säger Rasmus.
Frågan fördes upp till bildningsutskottet som upptäckte att det fanns ett vilande bygglov från förra året som fortfarande gällde. Utskottet bestämde att 14 000 kronor ska tas ur Lunganfonden, vars medel ska användas till fritidsaktiviteter för barn och ungdomar. BKT kontaktades och ett lokalt byggföretag ska anlitas för att bygga ett plank med måtten tio meter brett och två meter högt. Det ska placeras nedanför parkeringen bakom Kopparhallen.
När Rasmus nås av nyheten att planket beviljats blir han glad. Han trodde aldrig att det skulle gå vägen.
- Trist bara att David är på semester utomlands. Men jag ska sms:a honom och berätta.
Olika erfarenheter
Lagliga klotterplank har provats i olika kommuner de senaste åren, bland annat Norrköping och flera förorter till Stockholm. Det finns exempel på där det har fungerat bra. Men på andra håll har man märkt en kraftig ökning av det olagliga klottret. Kjell Pettersson, rektor på Ljusnarsskolan, arbetade tidigare i Åkersberga utanför Stockholm.
- Jag tycker inte att det är rätt väg att gå. Mina erfarenheter är att de tränar på planket, bara för att sedan gå vidare och klottra på andra väggar, säger Pettersson.
Frågan om klotter är aktuell på Ljusnarsskolan. För några veckor sedan förstördes flera entréer till skolan av klotter. Händelsen har polisanmälts och skolan har även gjort en intern utredning, men ännu har man inte lokaliserat de skyldiga.
- Det är väldigt svårt att få fast förövarna. Jag tycker ändå att man borde sträva efter noll tolerans, menar Pettersson.
Medvetna om riskerna
Rasmus Eriksson ser fram emot att få måla på planket. Han har massor av oförverkligade idéer hemma i byrålådan som han vill visa upp för så många som möjligt.
- Jag tror att annat klotter kommer att minska. Det är dyrt med färg. Och om man gör av med färgen på planket kanske man inte har råd att klottra på andra ställen, säger Rasmus.
Gert Stark och bildningsutskottet säger sig vara medvetna om riskerna. De kommer att följa utvecklingen noga och agera därefter.
- Om vi ser en ökning av det olagliga klottret efter att planket kommit i bruk så tar vi ner det direkt, säger Gert Stark.
Måns Uggla
0580-198 90
[email protected]

Sprit, vapen & knark gör den svage stark