I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hemtenta i svenska om graffiti

Vår Hiphop - Graffiti

   

2004-10-18 19:30

Hemtenta i svenska om graffiti

Fick i hemtenta i SV B (gymnasiet) att skriva en insändare om vad jag ville. Så jag surfade runt lite och hittade en gammal artikel (http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_3808277.asp) som jag kände för att skriva ett svar till, så jag lät svaret bli min insändare. Inte så nöjd själv men kommentera gärna.
________________________________________ ___________

Bortskaffa yttrandefriheten!

Replik | Klottrare är också knarkare och tjuvar

Nära hälften av de s.k. storklottrarna i nian har använt narkotika jämfört med nio procent av de som aldrig klottrat. De har även i större utsträckning begått stöld och rån och själva varit brottsoffer. Detta skriver Birgitta Rydell i sin artikel 021217 utan några källhänvisningar.

Hon skriver även att dessa fakta borde vara en väckarklocka, en larmsignal; och hos mig är de det. Man kan se ett växande hat och förakt mot samhället bland unga klottrare, vandaliserande av kulturarv, privat egendom, tunnelbane- och pendeltågsvagnar. Samhället reagerar genom totalförbud och nolltolerans, hårdare straff och införskaffande av en ny lag om kroppsvisitation som strider mot både regeringsformens och Europakonventionens stadgar om de mänskliga rättigheterna. Jag ställer mig frågan, hur ska ett sådant bemötande kunna leda till en mer respektfull och ansvarstagande relation till samhället från ungdomarnas sida?

Kanske är det så att den växande intoleransen mot graffiti har något samband med alltmer respektlösa handlingar. Om man försökte vara tillmötesgående kanske det skulle ge resultatet att man kunde se en liknande trend från ungdomarnas sida. Kanske är det så att man får skörda det man tidigare sått!

Rydell skriver att vara ute med sprayburkar och spritpennor på tunnelbanan på nätterna är inte ett uttryck för konstnärliga ambitioner utan ett socialt problembeteende. Hip-hop- och graffitikulturen uttrycker skarp kritik mot samhället och det politiska systemet. Självklart är det lättast att bara förbjuda det. Att göra ett undantag från yttrandefriheten, och genom nolltolerans bemöta den kritik som riktas mot det politiska systemet. Men som statistiken som Rydell själv har presenterat visar, så bidrar denna intolerans endast till att ungdomar i mindre utsträckning respekterar lagen.

Visst visar statistiken att en utvald grupp klottrare använder droger i större utsträckning och även att de har utfört stöld och rån i högre omfattning än de som aldrig klottrat. Varför då inte använda dessa fakta till någonting positivt? Om de mest utsatta ungdomarna i samhället är intresserade i graffiti, se då till att bemöta dem med respekt. Anordna kurser i graffiti, låt dem ta ansvar för att anordna arrangemang och ansvara för lagliga graffitiväggar. Använd graffitin för att öka respekten mot samhället från ungdomarnas sida!

berGHund