I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Får SL-"snubbar" visitera?

Vår Hiphop - Graffiti

2004-07-02 23:43

Får SL-"snubbar" visitera?

Har Sl-arbetarna på typ pendeln och t-banan rätt och visitera än?

2004-07-02 23:54
hahah nää de får dom inte!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-07-03 00:30
nej. dom har ingen befogenhet. om dom rör dig eller håller dig fast på platsen mot din vilja så är det frihetsberövande och du kan stämma dom. se dock till att ha väldigt många vittnen
Be the change you want to see in the world.

2004-07-03 01:28
nej dem får inte visitera dig. Om dem frågar efter tex leg och du säger att du inte har n¨t så synd för dem. de får inte visitera eftersom det inte finns nån lag som säger att man ska ha det på sig. och jag pratar om ID nu alltså.
"sminka över kanylmärkena och kom in i matchen för fan.."

2004-07-03 03:07
Om du har gjort något och dom ser dig på bar gärning (tex gjort dig skyldig till skadegörelse) så är det lagen om envarsgripande som gäller, och den säger att vem som helst har rätt/skyldighet att ingripa och även hålla fast en person och tillkalla polis, men bara om brottet ger fängelse (vilket ju skadegörelse gör).
Man har också rättigheter till att utföra en skyddsvisitation på den gripne, för att kolla om personen har tex någonting vasst på sig eller andra föremål som kan användas vid flyktförsök.
för sent

2004-07-03 11:23
på regionaltåg gäller lite andra lagar än i lokaltrafiken. där gäller nämligen järnvägsbalken (eller nåt sånt) och tågvärdarna har fler rättigheter. (de får t ex hålla kvar dig).
.:stöd din lokala Folkarmé:.

2004-07-03 11:26
^det där var riktat till stenkastarrudolf
.:stöd din lokala Folkarmé:.

2004-07-03 11:53
när ja var på gården så käftade jag med en snubbe som jobba där som alltid gillar å jävlas med mig. han sa iaf att så länge ja var inom gårdens "tomt" eller vad det nu heter så har han rätt att visitera mig. men grejen var att snubben aldrig visitera mig så det kan va lagligt, kan va olagligt och så vidare. men det e nog skit samma vilka regler som gäller, ingen jävel har läst igenom hela lagboken bortsett från advokater och jurister, folk gör lite som dom vill i sverige
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-07-03 22:22
Dom har inte rätt till det...bara poliser

2004-07-03 23:16
Inte bra att uppge falska namn när man blir tagen för något brott.. Särkilt inte för något så litet som plankning.. Utförde sjäv denna idiotiska handling för två år sedan och blev polisanmäld för bedrägligt beteende (i och med att jag uppgav falska personupgifter).. Fick sitta två timmar i ett svettigt rum på Malmö C...
ja

2004-07-05 20:32
Så målar man och blir "tagen på bar gärning" så har vem som helst rätt att hålla kvar en och "skyddsvisitera" dig?
Alla vill ha fame men ingen vill ha knas.

2004-07-05 20:35
hardkårr
hur fan lyckades du åka fast om du uppgav falskt namn?
Alla vill ha fame men ingen vill ha knas.

2004-07-19 20:46
nej

2004-07-20 00:54
jolly
så det betyder om man gort t.ex back jump fast på framsidan åså kommer en sl gubbe så får dom slå till mig för att ta fast mig...
Du kan sluta läsa nu, allt viktigt är sagt.

2004-07-26 00:27
Har läst och hört att pendeltågsförare / kontrollanter har större befogenheter en connex / tunnelbanearbetare. Dem har nästan lika stora befogenheter som väktare. Dem får angripa fysiskt, så akta er för pendeltågs arbetare/förare.

2004-07-26 10:18
skriv inte vad ni hört av ens polares polares kompis bekant som träffade en som hört nåt om det på plattan....

en-två personer med KOLL har skrivit i den här tråden, resten är ju rena gissningar och fantasier....gaah.
Lugn!

2004-07-26 21:40
Det finns en grej osm heter skyddsvisitation (som säkert ngn redan har påpekat, har inte läst alla inlägg) som bla väktare får göra ,vet inte om det gäller civila som griper dej på bar gärning också, så att du inte har vapen eller skit på dej.
undertiden

2004-09-28 23:46
Lite oklart bland de tidigare inläggen men påpekat en gång innan, det är BARA på tunnelbanan du kan gå ifrån. Pendeltåg, roslagsbanan, etc har privat mark och där får de hålla fast dig tills du visar giltit färdbevis eller uppger personuppgifter för att sedan få hem en böter. Faktum kvarstår dock att om du vägrar uppe personuppgifter måste de tillkalla polis som kan ge dig en böter på samma summa, men oftast orkar de inte tillkalla polis. Så vafan, vad har du att förlora? Snacka med snuten och kanske få samma böter och med största sannolikhet komma undan eller få böter direkt? Jag går på snuten iaf :)

Kröka på!

2004-09-29 07:56
dom ända som har rätt att visitera dig är människor med väktar rättigheter. dvs såna som har en väktar bricka på bröstet och kan visa tillbörlig legitimation.

2004-09-29 07:56
eller nej fan, sorry. dom får bara hålla fast dig ;)

2004-09-29 18:11
haha nää ja tro inte de har bott i sthlm i typ 13 år har aldrig sett/hört att dom har plockat nån nånsin =)
Yah Can't Stop Hiphop!

2004-09-30 09:59
neeej...om dom inte har polis leg
YoYO... exotiC fresH fruitE..

2004-09-30 10:29
Menorone

Nej väktare får inte hålla fast dig tills polisen kommer...dom får kalla på polis och försöka ha kvar dig...men dom får inte hålla fast dig...dom får väll säga att du måste stå kvar...men du kan egentligen bara gå...men då tar dom tag i dig ändå...
Jävligt smart att sätta in bokstaven 'S' i ordet Läspa?

2004-09-30 12:53
jag blev fasthållen av en busschaufför en gång för att ja bomba på bussen....sen sprang jag..... =) haha
It's a matter of bombin' , knowin' that I can do it.....

2004-09-30 13:36
då va du en stygg pojk...men bra gjort
YoYO... exotiC fresH fruitE..

2004-11-30 02:32
Gör såhär läs på i lagboken om vad ni har rätt till om ni blivit gripna / visiterade.
TAPETKLISTER

2004-11-30 08:52
sen när har någon lyckats stämma nån annan i älskade sverige ?