I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur gör rappare när dom råkar "tabba" sig i en vers? (Läs)

Vår Hiphop - Emceeing

2013-09-13 20:20

Hur gör rappare när dom råkar "tabba" sig i en vers? (Läs)

Tja,

Hur gör stora rappare (som kan grejjen verkligen) när dom te.x. tabbar sig i en vers? Typ det kanske är 2 bars kvar, av 16, och dom råkar säga ett ord fel eller tappa bort sig - Om den övriga versen verkligen låter skitbra när den är inspelad, spelar dom in hela versen på nytt fast nästan hela versen var klar, eller spelar dom in dom 2 sista barsen på nytt och klipper??

Peace

Producent

2013-09-14 10:34
När jag har spelat in rappare så har jag ibland spelat in en halv vers i taget, annars har jag inte letat efter den "perfekta" tagningen utan spelat in och så länge det inte är något fel på den tagningen så har jag behållit den, annars spelat in på nytt.

Men vad jag vet så brukar producenter/rappare spela in flera tagningar av samma vers och sedan sitter de och klipper och klistrar de partier som låter bäst, så att man tar de meningar som låter bäst från olika tagningar.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent

2013-09-15 18:13
ska man vara tidseffektiv klipper man versen från stället man fakkade upp, eller från nåt ställe i versen där det känns naturligt att bryta, och spelar in resten därifrån. gäller att få en sömlös övergång; börja rappa några bars innan versen kapas så du hinner komma in i samma mode som den sparade tagningen

men de flesta rappare jag spelat/spelar in är väldigt prestigefyllda och envisas hellre med 100 tagningar för att sätta en klockren tagning back to back, även om det bara är ett enda ord i typ sista raden som strular till det =)

man kan ju också göra som Dopeness säger, spela in en massa tagningar och sen klippa ihop en 'best of'. jag brukar göra så med sång, där det är mer konkret vad som är bra och inte. rappare hakar mer upp sig på småsaker som INGEN i hela världen tänker på (vilket inte är fel i sig, men det gör att man som producent inte pallar sitta o analysera o klippa i 20 olika tagningar som låter närmast identiska) :)

https://soundcloud.com/jakkthemixer

2013-09-30 16:00
vi som kan vår skit sätter alltid texten på första tagningen ;*
peace