I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför kan jag BARA skriva om känslor?

Vår Hiphop - Emceeing

2012-10-03 19:38

Varför kan jag BARA skriva om känslor?

Är så jävla irriterad på mig själv. Har skrivit texter i många år och skriver alltid om mina känslor. Jag kommer aldrig på något annat att skriva om, och när jag väl gör det så kommer jag aldrig på något inom den topicen.

Försökte att skriva en låt om Hopp för någon vecka sen. Tog kanske 3 veckor att komma på 2 rader som jag inte ens blev nöjd med och nu sitter jag och skriver om mitt jävla liv igen. Inte undra på att ingen vill lyssna på ens låtar.

Någon som har tips på hur man kan träna upp sig?

2012-10-03 22:45
Kör på om känslor, skriv för dig själv... Hör hellre det än låtar om att du är fresh and fly, dricka öl i solskenet eller attu står i orten i porten... Så länge det inte är "Lina F16 ta mig tillbaka"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2012-10-06 21:42
Först och främst, som med allting annat, vill du bli bra på nåt som du inte är bra på just nu fungerar ingenting bättre än övning. Läs och lyssna på texter som har det du vill kunna göra för att omge dig av god inspiration och källmaterial, sen skriv så ofta och länge du orkar. Gärna på rutin, att du tar den där timmen du normalt lagt på Family Guy varje dag och flödesskriver vad du än kommer på, försöker rimma/bygga vidare på det hur dåligt det än blir, så kan du kanske skörda en eller två rader, ord eller poänger från dina sessioner förr eller senare.

Sen, det är ingen alls skam vid att hålla sig till sina styrkor. Känner du att du har något att berätta med dina känslor eller situation kommer du kunna utveckla det perspektivet till att innehålla alla teman förr eller senare, bara du fortsätter med det. Skriva om hopp? Ok, vad är _dina känslor_ om hopp? Du behöver inte bemöta varje tema med ett tomt papper, utan du kan kanske hämta inspiration från något du själv har hopp inför, eller rentav använda strörader, ord eller poänger du velat göra på andra ställen utan att ha använt för att fläta en kompetent text.
Rappare

2012-12-29 15:05
Kanske är det så att du har brist på saker att skriva om?

Försök hitta på något, det behöver inte ens vara en seriös text

prova att skriva om något du gillar/stör dig på!
Lackar ur.
Producent

2013-01-04 00:20
Förmodligen för att du är en känslomässig person. Som nästan alla andra :-)
Musikproducent

Lyssna och köp mina beats på http://www.pentmo.com
Rappare

2013-03-03 11:39
Känslor kanske är din "stil", då är det värt att köra på det, om du är less på att skriva om ditt liv, ändra då perspektivet så andra kan känna igen sig i låten... alltså kör på känslor, men från ett annat perspektiv.

Gör din egen stil, gå din egen väg.
Real Hip Hop Is Not On The Radio.
Rappare

2013-03-19 09:17
Jag är less på att alltid skriva om bärs.

2013-04-03 17:28
Kanske har du fått vad vi i branschen kallar för "bög" - Bara Översentimentalt Gulligull. Har du homosexuella tendenser annars?

Poet

2013-05-13 21:16
Börja rimrunka för sakens skull
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-05-19 01:01
haha har du provat skriva låtar m attityd ? skrik lite o sånt så funkar d bättre
Lyricist

2013-07-27 22:36
Enligt mitt tycke så... Kan du bara skriva om känslor, så är det vad du ska göra. Det faller in naturligt för dig att tala om saker du vet, förmedla något du känner och då är det vad du vill att andra ska ta till sig av.

Om du vill skriva en "Hit" oavsett Tema... så bör du för det första aldrig skriva den, och för det andra sikta in dig på pop, där inte en jävel bryr sig om något annat än en refräng som spelas upp 12 gånger.

Men, som Omen22 nämner så kan man öva in sig för att andra teman ska bli naturliga. Men, du bör aldrig varken visa text eller spela in... om du inte själv känner att det är naturligt. Annars har du bara slösat andras tid och ger inte dig själv ett skit.
Rappare

2013-07-29 04:47
Tvärtemot Fegon_, även om tråden är gammal. Du ska göra hundra- kanske tusentals misstag. Och igenom den processen lär du dig bli bäst i världen. ;)

2013-12-02 13:14
Flödes skrivning är nog bland det bästa man kan göra.
Ordbajs rimmar ibland 500-1000 ord för att få igång hjärnan.
Sen flyter det på sån in i norden.