I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur hittade ni fram till er stil?

Vår Hiphop - Emceeing

2011-07-13 12:57

Hur hittade ni fram till er stil?

Första ämnet jag startar här.

Som rubriken lyder. Hur hittade ni till er stil? Vad gjorde att ni hamnade just där?

För mig tog det många år innan jag hittade just den stilen/nischen som passade mig och min teknik. Provade många olika inriktningar men fastnade för min nuvarande eftersom jag känner mig bekväm både när jag rappar och när jag skriver.

Så. Hur hittade ni er?

2011-07-13 14:45
Jag har alltid hört rap i huvudet till beatet. Det tog några år (minst 10) innan det lät lika bra när det kom ur munnen. Jag har inte EN stil, jag har oändligt med stilar eftersom stilen föds till beatet.
Det är det största problemet med dagens rappare, dom hittar ett flow, en struktur som dom känner sig bekväma vid och sen kör dom på det. I mina öron blir det skittråkigt.

En av mina favoritrappare är Turf Talk. Checka in honom, han har i princip olika stilar (flow, röstläge etc.) på varje låt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-07-13 14:57
Det är det största problemet med dagens rappare, dom hittar ett flow, en struktur som dom känner sig bekväma vid och sen kör dom på det. I mina öron blir det skittråkigt.

Får nog säga motsatsen. En duktig rappare med klar och distinkt stil tycker jag nog kan låta bättre i många fall än en rappare som ändrar om. Blir så hattigt om du förstår vad jag menar.

Men visst. Variation förnöjer och när en "enkelspårig" rappare adapterar ett annat flow och en annan nisch och gör det bra , brukar oftast resultat bli the bomb.
Producent

2011-07-13 23:29
Jag håller med Funkenteller
Jag är inte så förtjust i rappare som Mase, Fabolos, Jadakiss, Styles P & The Clipse.
Det är som att de nästan inte flowar.
Det var därför jag uppskattade DMX som ändrar ton, betoning och flow hela tiden.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-07-31 18:45
Jag måste nog oxå hålla med funkteller till viss del. Om man till exempel jämför med en sångare så anses man vara mer proffesionell ju mer förmåga man har att kunna variera sig. Om någon rappare som du tex tycker är skitgrym vill collaba med dig och du får en låt hemskickad som är på 120 BPM så blir det ju rätt jobbigt om du bara begränsat dig till att skriva låtar som går i 90. Men sedan tycker jag även att det är viktigt att man hittar sig själv i sitt uttryck oxå, och vart gränsen går för vad man kan och vill göra.
Who made me like this? Was it me and god in co-production?

2011-07-31 18:50
oj nu svarade jag inte ens på dina frågor. Jag är nog lite som dig, provat mig fram i olika stilar och fortsatt på det som jag tyckt var roligast och vad som passat min röst bäst :)
Who made me like this? Was it me and god in co-production?

2011-08-01 16:28
stil e tråkigt...
skaffa inte en stil....
lek dig fram på olika slags beat å olika slags flow sätt.
Rappare

2011-08-02 14:41
Jag snodde min stil av Markoolio. Shush!
Wurrup?

2011-08-03 23:15
Jag snodde min stil av MBMA. Shush!
Rappare

2011-08-05 12:04
Det gjorde jag nog också faktiskt. Iaf till en början. Men att hitta sitt röstläge och ett delivery som passar handlar ju helt enbart om erfarenhet framför mikrofonen. Jag har haft en duktig producent vid min sida i flera år och det är i stort sett hans förtjänst att jag låter så duktig som jag låter, han tipsar alltid om vad han tycker låter bäst.

2011-08-11 00:03
har inte hittat den än
vad händer??

2011-11-08 01:33
jag har ingen stil direkt tänker mer att rimmen och raderna måste vara monster shit ;)
fast röst läget man låter bäst i kan ju ta tid att hitta alltså när man förstår hur man kan utnyttja sin röst,svänga upp och ner med rösten,betona ord på olika sätt,och våga ta i.

2012-03-31 15:39
Satt och runkade och helt plötsligt, mitt under Audrey Bitoni-scenen, så kom jag på hur jag skulle köra. Så jag sprutade över magen, torkade av med tröjan och började därefter skriva ner texten snabbt som attan!

Så nu vet folk vad som händer när jag kommer, he-he-he.
Men man ska ju inte satsa direkt, hohoho!

Rappare

2012-04-10 20:59
Som andra har sagt, håll dig inte bara till en stil, gör allt. Tråkigt när rappare gör samma typer av låtar hela tiden. Men om du nu endast vill göra en stil är det som sagt bara att prova alla stilar tills du hittar något som både låter jävligt tungt och som du själv gillar och gillar att göra
Ny ung rappare som försöker bli Internationell!