I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Utveckla påbörjan freestylegrund

Vår Hiphop - Emceeing

2011-02-02 16:10

Utveckla påbörjan freestylegrund

Tjenare.
Börjat lyssna på instrumental beats där jag märkt att jag har väldigt lätt att komma på bra meningar. Något som blivit som en vardagssak. Brukar lyssna på beats och känna hur meningarna flödar i huvudet.

Vill utveckla detta lite mer, men vet inte hur jag ska börja.

Inte intresserad av att spela in och göra någon seriös låt, gillar mest att sitta och leka medans kompisen spelar gitarr i bakgrunden/spelar något bra beat.

Har ni några tips? Hur ska man utveckla sig mer? Öva öva öva självklart, men tänkte höra lite mer professionella tips från dom som kan och varit med i branschen länge.

(Inlägget flyttat av Mabande 2011-02-03 00:20:53)

Graffare

2011-02-02 17:10
Ledsen att säga detta, men vill du ha tips från äkta freestyle'ers måste du nog bygga en tidsmaskin och åka bak i tiden.
Nu kör alla färdigskrivet och kallar det för freestyle, that's just the way it is.
-

2011-02-02 18:26
i takt med att du lär dig rim är tankesättet

build up
punchline

väldigt bra för att göra freestylesen mer strukturerade och intressanta att lyssna på.

//Yde - mm mjo
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2011-02-03 16:13
ett tips är att för att komma på mycket rim och som kan bli intressanta så kan du leta efter objekt i din omgivning som du kan rappa om.. Det är bra att göra så eftersom man ser så mycket och om du är bra på att rimma:) Men det finns inget speciellt tips, det är bara att öva,öva,öva. Lär dig sjukt svåra ord också som du kan köra flerstavsrimm :)

lycka till!
Finns ingen snyggare person än mig.

2011-02-14 13:32
Vocabulary + Creativity + Practice + Practice = Freestyle.

Träna Och Träna alla fel ska du kunna göra om till rätt det bara köra

Tip - Be fearless Its free thought and its personal for you... just let your mind run whild. just remeber keep the rhyme.

ps and if you fuck up. use that fuck up to move foward to next rhyme.
You are, Hip-Hop.
www.soundcloud.com/omegamutant
www.myspace.com/McPoint5

2011-02-19 18:21
Det finns flera saker man kan tänka på som ofta hjälper. Har du svårt att komma på rim är det bästa att börja med slutet i skallen.

T ex om du drar raden;

Jag har en stor kuk/

Tänk ut ett rim på kuk, istället för att försöka komma på en hel rad. Meningar kan hjärnan hitta på utan hjälp. T ex;

Jag har en stor kuk/
nananan...baba.. - MJUK!/

Hajar du grejen? Start with the end in mind. Då lär du dig rimma, sen finns det andra grejer du kan tänka på, men att klara av att flowa med simpla rim kan du ta först. Utveckling kommer ju eftersom.

Angående punches är ett trick att kunna lite om mycket. Det vill säga att du vet vad en vaginal förskrynkling är. Till exempel. Du behöver inte veta hur man utför en vaginal förskrynkling, men att du vet hur man gör innebär att du kan dra en bra punch.

Exempel;

Jag blir tightare för varje dag som efter vaginal förskrynkling/

Att kunna lite om det politiska läget i världen, om populära tv-program osv, hjälper mycket då den kunskapen kan poppa upp medan du freestylar. Läs böcker, tidningar, se dokumentärer såväl som spelfilmer. Lagra så mycket information som möjligt helt enkelt. :)

Jag märker att jag är lite luddig och inte särskilt koncis.. Fråga om något är oklart, vet inte ens hur väl tipsen funkar på just dig. Men kan säga att tipsen kommer ifrån en etablerad och duktig emcee. Inte mig alltså..

Lycka till!
Hej
Toastare

2011-08-11 22:09
jag kör bara freestyle för det mesta och det jag tänker på mest är väl att man måste tänka ett ord innan det andera hela tiden och få det i takt använda dom så kallade kläm orden rätt dom som kommer emellan rimmen !
life s a bitch men om hon va fin skulle inte du knulla henne då ?

Rappare

2011-08-17 11:39
Ledsen att säga detta, men vill du ha tips från äkta freestyle'ers måste du nog bygga en tidsmaskin och åka bak i tiden.
Nu kör alla färdigskrivet och kallar det för freestyle, that's just the way it is.
Bullshit?

Förlåt för onödigt snack i relativt gammal tråd.