I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Dikt vs Text !

Vår Hiphop - Emceeing

2009-11-16 01:12

Dikt vs Text !

Hej..

Jag stör mig så mycket på folk som tycker typ, "Åååh Lars Winnerbeävk har såå bra texter, han är så poetisk.."
Hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte tycka att
texter som är uppbyggda på nödrim och inte har något sammanhang alls
är bra. Det är ju bara defusa meningar som inte går att tolkas.
Han vet själv knappt vad han snackar om....

Kan en dikt vara bra? När dom har 14131 grammatiska fel bara för att de
ska rimma?

Vad tycker ni? Blir upprörd när jag snackar om detta med andra personer..
När dom säger " En text kan vara bra utan att ha bra rim".. Hur då undrar jag?
Det blir ju ALLTID nödrader?

Aja säg vad ni tycker och tänker...

Highfive anyone, anyone?

2009-11-16 08:49
det är klart en dikt kan vara bra utan att ha rim. Det handlar om känslan i den. Fast jag tycker att de måste ha sammanhang annars blir de dåligt.

Däremot skulle jag inte tycka att en låttext som inte rimmar är bra öht å speciellt inte en raptext.

Men en spoken word eller en vanlig dikt kan funka utan rim beroende på hur den är upplagd och hur den framförs.

//Yde - typ så..
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2009-11-16 13:39
Bjäär

Det håller jag med om..
Men jag tänker på dikter med rim..
Och andra låtar med rim.. Kan man säga att dom är bra?
För vi som kan mer om det hela vet ju att det är nödrim
och raderna hänger inte ihop.. Ingen röd tråd..
Highfive anyone, anyone?

2009-11-16 14:45
Lars Winnerbäck gör bra texter. Visst dom är lite wierd ibland. =)

Men jag tror de är för att man ska få tänka efter lite själv vad han menar och för att få en egen bild av de. =)

ONT: Ja, en text kan vara bra utan speciellt bra rim =)
I was livin' in the darkness when I saw a light..

2009-11-16 17:31
Texter kan väl vara bra utan rim men fett tråkigt enligt mig, har ju ingenting att döma känns det som. Text utan rim blir ju som att läsa en dagbok bortsett från att raderna är lite mer genomtänkta.

Sen det här med att texten är uppbyggd på nödrim och den biten, så är det väl ofta men finns ju nästan alltid någon mening bakom dom. Annars äre inte poesi eller vad dom kallar det, då är det bara....kladd
Evangeliet

2009-11-16 17:34
Jag håller med till viss del. Skriver man med rim så är det trist om det bara är nödrim, då kan det bli mycket snyggare utan.

2009-11-30 05:44
sen kanske man inte ska använda ordet nödrim till dikter kanske? nördrim vad jag vet är ju liksom alla "hiphopares" sätt att säga man rimmar dåligt. en dikt behöver inte till skillnad från rap vara uppbyggd på massa jävla rim för att gå hem utan känslan som ni nämnt tidigare,

dum tråd
www.myspace.com/mrpduvet <-- check it out!

2009-11-30 08:01
Pucko. Nödrim (inte nördrim) är inget som vi tuffa hiphopare hittat på. Om du skriver:

Åh, jag älskar dig
du är som den rödaste rosen hej

så är det nödrim, oavsett om du tänkt dig en dikt med känslor eller inte. Det behöver inte byggas på rim, men om rim används och det blir helt larvigt dumma rim BARA för att rimma så är det nödrim. Däremot kan man skriva dikter utan rim, och då kan man ju inte beskylla dikten för nödrimmande.

Nödrim är ju när man rimmar på något som inte passar in, bara för att det rimmar. Det kan även diktare lyckas med.

2009-11-30 11:47
"Gemene man" är inte särskilt insatt i rim, och frågar man dom flesta om dom tycker att 'hiphoprim' faktiskt rimmar så brukar dom svara nej.

I dom flestas ögon är "hej/dej" ett rim medan "avsikter/stavmixer" inte är det.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2009-11-30 14:57
ett nödrim kan ju även vara ett snyggt (läs långt) rim men det är ett nödrim för att det inte passar in