I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

vad har hänt?

Vår Hiphop - Emceeing

2009-08-06 01:28

vad har hänt?

En sak jag tänkt på ett tag nu är att allt värkar bara handla om för vissa att ha feta rim och flerstaviga och allt de där... Jag trodde rap handlade om att förklara sina känslor och tala ut om saker som har betydelse?

och sen det där med att folk tycker att petter och ken suger bara för att dem drar tråkiga rim men enligt mig tycker jag att de har jävligt bra känsla och handlingarna i deras texter brukar vara intressanta att höra "förutom kens röka låtar"

Någon som har nån åsikt om detta?

Moderator

2009-08-06 02:24
Vissa är rimkåta, och gillar att leka med det svenska språket och göra mer och mer avancerade grejer liksom. Andra fokuserar på känslan, men det som skiljer den gruppen av rappare är deras sätt att använda språket och sin rimteknik, det är det som oftast skiljer dom bra från dom dåliga.
Jag kan säga att jag inte bryr mig överdrivet mycket, men jag kan verkligen inte lyssna på en helt förutsägbar text med rim som hjärta/smärta osv. Använder sig en rappare av att vokalrimma sina texter med 2-3 stavelser brukar jag vara nöjd.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2009-08-06 11:55
å grejjen är väl också att om man är en "bra" textförfattare så kan man skriva en text med bra innehåll som har en bra rimteknik.

se t.ex tobbe aka hattman som ar en av de bästa svenska rappare jag hört på länge. Det är rimscheman blandat med gryma budskap.

men all in all, det är kul att leka med rim och utan "bra" rim är det ointressant!

//Yde - thats was up
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2009-08-06 20:49
Bjäär

Kul att du kunde trycka in lite kompispropps där också, haha! ;)

Personligen gillar jag texter med flerstavsrim, för det visar att författaren lagt ner lite mer engagemang på den. Sen tycker jag det låter jävligt skönt, men det kan ju vara en vanesak också.

Personlig kör jag nästan alltid flerstavsrim utan undantag. Finns ju ingenting som säger att de som kickar dubbelrim inte har någon känsla. Kanske lite kul att höra från mig iochförsig, eftersom jag ofta får kritik för min fattiga delivery. :)

För övrigt tycker jag Petter är hur fet som helst, likaså Snook (som inte alltid spottar flerstavigt) gör sjukt najs musik. Men Ken Ring, nja, hans musik hatar jag verkligen. Jag respekterar honom som rappare men inte som lyricist. Hans känsla är väl inte heller något att hurra över (jämfört med t.ex. Petter eller Zacke), och flerstavsrim eller inte så suger hans texter riktigt hårt.
Hej